Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Formatera extern hårddisk

Produkter
(logga in för att koppla)

Greve Nickon

Aktiv medlem
Hej!
Jag hoppas att det sitter någon datorkunnig här nu som har lust att hjälpa mig. Jag har precis fått en Vosonic X Drive Pro och en 80gb hårddisk att stoppa i den. Jag upptäckte då att jag inte kunde kopiera över från minnekort till hårddisken, vilket är irriterande eftersom det är det jag ska ha den till.
Efter att ha konsulterat instruktionsboken så upptäcker jag att den är formaterad i NTSF och är den det så fungerar det inte utan den måste vara formaterad i FAT eller FAT 32.

Nu till det riktiga problemet, hur ända in i h-e får jag Windows XP att formatera den i FAT? Jag har försökt att högerklicka på den och formatera, jag har försökt genom diskhanteraren, jag har försökt i felsäkert läge, jag har försökt via komandotolken och jag har försökt starta med en startdiskett och formatera från DOS (i DOS-läget fick jag inte ens byta enhet utan den stod fast på a:)

Finns det någon som vet hur jag ska göra? Jag vill helst inte instalera Windows 98 bara för att kunna formatera den externa disken.

Greven

Om du lägger i installationsskivan för WinXP och startar om med skivan, hittar installationsprogrammet din externa disk så att du kan formatera den där..?
Borde väl funka om den hittar den alltså...
Är det en 2.5" eller en 3.5"-disk?
I värsta fall är det väl bara att plugga i den som slav via IDE och formatera...

Greve Nickon skrev:
Hej!
Jag hoppas att det sitter någon datorkunnig här nu som har lust att hjälpa mig. Jag har precis fått en Vosonic X Drive Pro och en 80gb hårddisk att stoppa i den. Jag upptäckte då att jag inte kunde kopiera över från minnekort till hårddisken, vilket är irriterande eftersom det är det jag ska ha den till.
Efter att ha konsulterat instruktionsboken så upptäcker jag att den är formaterad i NTSF och är den det så fungerar det inte utan den måste vara formaterad i FAT eller FAT 32.

Nu till det riktiga problemet, hur ända in i h-e får jag Windows XP att formatera den i FAT? Jag har försökt att högerklicka på den och formatera, jag har försökt genom diskhanteraren, jag har försökt i felsäkert läge, jag har försökt via komandotolken och jag har försökt starta med en startdiskett och formatera från DOS (i DOS-läget fick jag inte ens byta enhet utan den stod fast på a:)

Finns det någon som vet hur jag ska göra? Jag vill helst inte instalera Windows 98 bara för att kunna formatera den externa disken.

Greven

NTFS menar du nog.
Men i alla fall tycker jag det låter konstigt om det inte går att läsa den och jag har svårt att tänka mig att en 80Gb disk ska formatteras i FAT (undrar om det ens är möjligt). FAT32 kan ju dock användas men XP ska ju inte ha några problem med att läsa eller flytta över data till och från NTFS volymer.

Om du nu ska konvertera om den från NTFS till FAT32 så stöds det inte i XP. Du måste i så fall använda ett 3.e partsprogram som tex Partition magic. Det finns säkert gratisprogram för detta också. Dock så borde det ju gå att formattera den.

Men som sagt så är jag ganska övertygad om att den inte ska formatteras till FAT i alla fall.

Men om du högerklickar på diskens enhetsbokstav i utforskaren och väljer formattera så finns filssytemen valbara där.

Re: Re: Formatera extern hårddisk

dJb skrev:

Om du nu ska formattera om den från NTFS till FAT32 så stöds det inte i XP.

Jodå, det är inga problem att formattera om till FAT32.

Du akn däremot inte KONVERTERA från NTFS till FAT32 med informationen intakt.

Det låter ju onekligen myxko att det inte funkar i XP men å andra sidan vet jag inte riktigt vad han har köpt.

Är det en vanlig extern hårddisk eller är det fågot system att föra över bilder utan att använda datorn?

Re: Re: Re: Formatera extern hårddisk

Dajo skrev:
Jodå, det är inga problem att formattera om till FAT32.

Du akn däremot inte KONVERTERA från NTFS till FAT32 med informationen intakt.

Det låter ju onekligen myxko att det inte funkar i XP men å andra sidan vet jag inte riktigt vad han har köpt.

Är det en vanlig extern hårddisk eller är det fågot system att föra över bilder utan att använda datorn?

Jo jag kom på det själv men hann inte ändra innan du svarade! :)

Nu har jag läst din fråga på nytt och förstår nu problemet. Jag läste lite snabbt första gången! :)

Du har alltså problem med att föra över information från ett minneskort till den externa hårddisken, inte från hårddisken till datorn..

Jag tror nog du har läst lite fel i manualen. Jag tror att dom menar att minneskortet ska vara formatterat i FAT eller FAT32. FAT stödjer nämligen maximalt 2Gb (såg jag när jag kollade upp det) och används i princip inte i hårddiskar.

Jag har dock ingen lösning på ditt problem.

Jag ska försöka klargöra lite mer:

Det är en 2,5" hårdisk som sitter i en VP300

Anledningen till att det måste vara FAT/FAT32 är att jag inte kan använda den utan att ha den kopplad till datorn annrs, vilket ju är hela grejen.

Jag har försökt med Partion Magic 7.0 men den hittar inte ens enheten. (ligger på en USB-port)

När jag väljer att formatera, genom att högerklicka eller via diskhanteraren, så kan jag inte välja något annat än NTFS.

Jag hittade inte något program som hjälpte mig med detta på den nedladdningssidan.

Greven

Nu har jag provat att formatera med instalationsprogrammet och där kunde jag bara välja NTFS.

Jag blir galen, jag har köpt grejerna beg var för sig så jag kan ju inte byta det direkt.

Greven

Hej!

Windows XP kan inte formattera partitioner större än 32 Gb som FAT32. Däremot att använda en redan formatterad disk går alldeles utmärkt även om den är större.

Ditt val borde således stå mellan att antingen dela upp disken i tre partitioner (vilket väl känns sådär), eller formattera den i en annan dator.

Pest eller kolera, typ.

/Nicke

Vi tar det från början, öppna Inställningar, kontrollpanel, administrationsverktyg, datorhantering, diskhantering, Nu ser du diskarna, markera och högerklicka på din disk.
Välj ”Ta bort partition..” .
När det är fixat kan du formatera disken, när datorn vill starta om gör det så blir disken formaterad. Du får inte göra några ändringar i inkopplingen när datorn startar om för då kan du få en annan disk i datorn omformarterad, jag vet av egen erfarenhet.

Går inte detta via usb måste du sätta in HD direkt i datorn.

Lycka till.

Att formatera en hårddisk från NTFS till FAT32 går inte direkt.
Först måste man ta bort NTFS partitionen, sedan göra en NY partition i FAT32,
Om Partition Magic 7 inte hittar din externa HD är kanske normalt eftersom den troligen inte känner av USB portar. Senare versioner av PM kanske gör det, vet inte.
Det mer ”aggressiva” metoden jag själv skulle välja (och gjort flera gånger) är att helt enkelt koppla bort den interna C: driven (för säkerhets skull att inte riskera dataförlust där) och temporärt koppla in den externa driven istället på IDE1 porten. OBS! Datorn skall vara helt strömlös vid byte.
Sedan med en Windows 98SE startdiskett (välj alternativet ”Ja” för stora hårddiskar) köra kommandot FDISK och ta bort NTFS partitionen.
Sedan göra en helt NY partition med FAT32, starta om och formatera hårddisken MED Windows 98 startdisketten till 80 GB. Kontrollera efter formateringen att disken känns igen och är tom. Först då kan du sätta tillbaka dina diskar på rätt plats.
Sammanfattningsvis göra det i 3 steg:
Först, ta bort NTFS partitionen sedan
göra om det i FAT32 och sist
formatera I FAT32 men inte med XP, det går inte.

Lycka till.

nickejonsson skrev:
Hej!

Windows XP kan inte formattera partitioner större än 32 Gb som FAT32. Däremot att använda en redan formatterad disk går alldeles utmärkt även om den är större.

Ditt val borde således stå mellan att antingen dela upp disken i tre partitioner (vilket väl känns sådär), eller formattera den i en annan dator.

Pest eller kolera, typ.

/Nicke

OK, då vet jag varför det inte fungerade, jag höll på att slänga den genom fönstret.

Att dela disken är otänkbart eftersom inte enheten klarar av en partionerad hårddisk. Jag undrar var man man få tag på en windows 98 dator idag?

Fred H skrev:
Det mer ”aggressiva” metoden jag själv skulle välja (och gjort flera gånger) är att helt enkelt koppla bort den interna C: driven (för säkerhets skull att inte riskera dataförlust där) och temporärt koppla in den externa driven istället på IDE1 porten. OBS! Datorn skall vara helt strömlös vid byte.
Sedan med en Windows 98SE startdiskett (välj alternativet ”Ja” för stora hårddiskar) köra kommandot FDISK och ta bort NTFS partitionen.
Sedan göra en helt NY partition med FAT32, starta om och formatera hårddisken MED Windows 98 startdisketten till 80 GB. Kontrollera efter formateringen att disken känns igen och är tom. Först då kan du sätta tillbaka dina diskar på rätt plats.
Sammanfattningsvis göra det i 3 steg:
Först, ta bort NTFS partitionen sedan
göra om det i FAT32 och sist
formatera I FAT32 men inte med XP, det går inte.

Lycka till.

Kan man stoppa in en 2,5" disk i en stationär dator rakt upp och ner eller behövs det adaptrar och annan skit?

Greven

Greve Nickon skrev:
Kan man stoppa in en 2,5" disk i en stationär dator rakt upp och ner eller behövs det adaptrar och annan skit?

Greven
Man behöver inte "stoppa in" hårddisken utan ställa den på, t.ex. ett högre underlag, en pappkartong och på den en antistatpåse. Sedan låt original C: disken sitta kvar i datorlådan men dra ut kontakterna i baksidan och flytta över de till din 2,5" disk liggande nära datorn. Se till att först ladda ur din kropp från statisk elektricitet genom att ta i datorchassit.
Kolla att allt sitter ordentligt och kontakterna RÄTTVÄNDA.
Stoppa in startdisketten och starta datorn.
Notera att även i BIOS skall man kontrollera att första Boot enheten är Flopy driven. I BIOS kommer du in, troligen genom att trycka på Del tangenten medan datorn startas (men försiktigt: inte ändra annat i BIOS än bootsekvensen).
Starta sen datorn med Win98startdisketten inne och sen kör FDISK. Följ anvisningarna.
Hela processen tar lång tid. räkna med minst 1 timme.
Startdiskett kan du be någon bekant att göra en kopia eller mejla mig så får du en kopia från mig.
Än en gång: koppla bort din systemhårddisk för att inte av misstag radera den.
När allt är klart och du kollade att din nyformaterade hårddisk är tom men finns plats för c:a 79 GB (ja mindre än 80) då flytta tillbaka kablarna till din systemdisk, kolla om allt är rättvänt och starta om datorn.
Mejla mig så kan jag hjälpa dig vidare.

Greve Nickon skrev:
OK, då vet jag varför det inte fungerade, jag höll på att slänga den genom fönstret.

Att dela disken är otänkbart eftersom inte enheten klarar av en partionerad hårddisk. Jag undrar var man man få tag på en windows 98 dator idag?

Även Windows 2000 borde kunna hjälpa dig (men det är inget jag vet säkert). Hur som helst borde det vara lättare att hitta en sån än en 98:a.

Tutar med länken ifrån Microsoft också som jag inte hade i morse:

http://www.microsoft.com/resources/...n-us/choosing_between_ntfs_fat_and_fat32.mspx

/Nicke

Dajo skrev:
En adapter till kabeln behövs.
Jag är inte säker på.
Här är buskonnektorn till en 2,5" Toshiba 80GB mobil hårddisk.
Jag tycker att det är lika vilken 3,5" HD som helst. Strömanslutningen kan variera men de flesta nätagregat har flera typer inbyggda, så bara välja.
Jag tycker fortfarande att formateringen av hårddiskar i stora FAT32 partitioner är lättast och säktrast från DOS, med Win 98 startdiskett.
Vill någon ha en kopia så har jag zippat min till ~733kB och kan mejla om någon behöver den.
Det står också att det är ATAPI kabel skall vara

HDDPinLayout_t.gif

/Fred

Senast ändrad:
Fred H skrev:
Jag är inte säker på.
Här är buskonnektorn till en 2,5" Toshiba 80GB mobil hårddisk.
Jag tycker att det är lika vilken 3,5" HD som helst. Strömanslutningen kan variera men de flesta nätagregat har flera typer inbyggda, så bara välja.
Jag tycker fortfarande att formateringen av hårddiskar i stora FAT32 partitioner är lättast och säktrast från DOS, med Win 98 startdiskett.
Vill någon ha en kopia så har jag zippat min till ~733kB och kan mejla om någon behöver den.
Det står också att det är ATAPI kabel skall vara

HDDPinLayout_t.gif

/Fred

Det är exakt samma layout på den men den är betydligt mindre vilket gör att du inte fysiskt kan trycka i en 3.5" IDE kabel i en 2.5" disk.

Där behöver man en enkel konverter som fixar detta. Ungefär som en "step-up ring".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar