Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Format på paspertouer :(

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick

Aktiv medlem
Hej!

Någon som kan förklara varför standardformaten på paspertouer är så fel?

Köpte en idag som var 40x50 i yttermått och 29x39 i inner mått. Det funkar inte alls för småbild om man inte kan beskära hårt i en led. Vad är dessa paspertouer gjorda för? Jag tänker på de där som man köpa på Gallerix. Vore ju skönt om man slapp specialbeställa varje gång man ska göra en tavla...

Mvh
Maverick

Dom jag köper på Åhléns är "vanliga" innermått. Dvs 13x18, 18x24, 20x30 osv.

Verkar ju osmart att tillverka i annat format, tycker man.

Hmm.. ska kolla där men jag har en känsla av att de inte har innermått som ligger nära A3...

Av någon oklar anledning så ligger ju formatet hos Gallerix på 3:4. Det är väl iofs alla ägare till digitalkareror glada för såvida det inte äger en DSLR där det är 2:3 igen...

Trött man blir, nu blir det i alla fall till att vänta då jag inte gillade det matta pappret jag köpte... Bara 49 ark kvar <:)

/Maverick

Maverick skrev:
Hej!

Köpte en idag som var 40x50 i yttermått och 29x39 i inner mått. Det funkar inte alls för småbild om man inte kan beskära hårt i en led. Vad är dessa paspertouer gjorda för? Jag tänker på de där som man köpa på Gallerix. Vore ju skönt om man slapp specialbeställa varje gång man ska göra en tavla...

Mvh
Maverick
Är det inte bättre att gå till en riktig rambutik och be dem skära rätt format till dig? Gallerix är ju asdyra, iallafall jämfört med den butiken jag går till. Och han är dessutom mycket skickligare.

Vet inte, det kanske är så. Det är ju bara det att det är smidigt att smita in på gallerix när man ändå är på stan liksom.

Mvh
Maverick

Clas Ohlson har ju lite såna grejer vet jag. Har även sett passepartout-skärare men jag vet inte riktigt om det är nåt att ha.

En bra skärare kostar från 5-600 kr och uppåt finns det ingen gräns.

Du hittar dem i konstnärsbutiker.

Fråga på den lokala fotoklubben om ngn där kan skära till...

Carl Johan skrev:
Vad kan det tänkas kosta att få en passepartout tillskuren i en rambutik?
På gallerix kostade 30x40 med valfria innermått 40:-/st då jag handlade innan jul..
Alla var felskurna på nån cm. Inte kul att upptäcka natten till julafton då julklappsbilderna skulle slås in. Jag vill inte rekommendera Gallerix.

Annars använder jag en skärare från Photax som kostade ca 300:-. Kanonbra och jätteenkel att hantera. Då kan man inte heller skylla på nån annan vid ev. felskärning.

Maverick skrev:
Hej!

Mvh
Maverick

Tjenare Fredrik! Jag ramar en hel del till fotografer mm.& framföralt til mig själv då jag utför en hel del teckningar & Illustrationer , så blev jag till slut tvingad att hyra en ägen Ramverkstad ihop med en kompis.

Så nu 10 år senare & utbildad av yrkes ram makare (kompisen) kan jag leverera professionelt vinkel skurna skurna Passepartouter & inramningar i alla format & storlekar för småpegar, med vilka innermått som helst.

Tänk på att det variera enormt mycket på kartong materialet. En sya fri kvalitets kartong på 1000 gr är en hel del dyrare en vanlig standard kartong, men håller sig fräscht i 100 år utan att fälla ut kemikalier på ev dyrbara original montage eller foton.
Jag är övertygad att ni inte fått kvalitets kartong från Gallerix för 40:- färdigskuren 30x40
utan nån form av silkboard eller matt monterings board som blir brun som te om 3-4 år.

Köper man färdig skurna passepartouter i butik får man dessutom räkna med att det är standard kartong som gulnar kraftigt inom få år, samt att alla sidor är lika brett skurna.

Det innebär att om du montera en bild horisontelt i en pp som är 6cm bred i botten & 6 i toppen så ser passepartoten ut som om den är ca 4cm bred i botten & 6cm i överdelen! Det är en optiskt effekt & inte särskilt snyggt.
Jag balanserar alla pp så att man har 1 cm bredare botten del, på så vis ser sidorna helt lika breda ut, detta avpassar man givetvis efter den totala storleken på bilden, om det är i höjdled eller sidled, beställningen på innermåttet osv.
Ni kan få enorm proffsiga inramningar för mycket små pengar. Att rama foton är lite extra kul för mig då man har foto intresse.
Behöver ni hjälp eller kostnads förslad på färdigskurna PP eller inramningar hör av er bara i min gäst bok eller maila mig.
Jag skickar grejor per post osckså & kan även ta emot arbete som skickas.
Just nu har jag ton viss med spill, så om ni behöver mycket 10x15 15x20 13x18 24X30 xtar billigt osv.
Kan även fixa dubbel monterade Passepartouter exempelvis en i creme med en i svart bakom effeken blir en bred 0.5cm svart innerkant mot fotot!
Hel läckert!
Hälsn Raffe

Senast ändrad:
ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto