Maverick skrev:
Hej!
Någon som kan förklara varför standardformaten på paspertouer är så fel?
Köpte en idag som var 40x50 i yttermått och 29x39 i inner mått. Det funkar inte alls för småbild om man inte kan beskära hårt i en led. Vad är dessa paspertouer gjorda för? Jag tänker på de där som man köpa på Gallerix. Vore ju skönt om man slapp specialbeställa varje gång man ska göra en tavla...
Mvh
Maverick
Tjenare Fredrik! Jag ramar en hel del till fotografer mm.& framföralt til mig själv då jag utför en hel del teckningar & Illustrationer , så blev jag till slut tvingad att hyra en ägen Ramverkstad ihop med en kompis.
Så nu 10 år senare & utbildad av yrkes ram makare (kompisen) kan jag leverera professionelt vinkel skurna skurna Passepartouter & inramningar i alla format & storlekar för småpegar, med vilka innermått som helst.
Tänk på att det variera enormt mycket på kartong materialet. En sya fri kvalitets kartong på 1000 gr är en hel del dyrare en vanlig standard kartong, men håller sig fräscht i 100 år utan att fälla ut kemikalier på ev dyrbara original montage eller foton.
Jag är övertygad att ni inte fått kvalitets kartong från Gallerix för 40:- färdigskuren 30x40
utan nån form av silkboard eller matt monterings board som blir brun som te om 3-4 år.
Köper man färdig skurna passepartouter i butik får man dessutom räkna med att det är standard kartong som gulnar kraftigt inom få år, samt att alla sidor är lika brett skurna.
Det innebär att om du montera en bild horisontelt i en pp som är 6cm bred i botten & 6 i toppen så ser passepartoten ut som om den är ca 4cm bred i botten & 6cm i överdelen! Det är en optiskt effekt & inte särskilt snyggt.
Jag balanserar alla pp så att man har 1 cm bredare botten del, på så vis ser sidorna helt lika breda ut, detta avpassar man givetvis efter den totala storleken på bilden, om det är i höjdled eller sidled, beställningen på innermåttet osv.
Ni kan få enorm proffsiga inramningar för mycket små pengar. Att rama foton är lite extra kul för mig då man har foto intresse.
Behöver ni hjälp eller kostnads förslad på färdigskurna PP eller inramningar hör av er bara i min gäst bok eller maila mig.
Jag skickar grejor per post osckså & kan även ta emot arbete som skickas.
Just nu har jag ton viss med spill, så om ni behöver mycket 10x15 15x20 13x18 24X30 xtar billigt osv.
Kan även fixa dubbel monterade Passepartouter exempelvis en i creme med en i svart bakom effeken blir en bred 0.5cm svart innerkant mot fotot!
Hel läckert!
Hälsn Raffe