Annons

format för redigering?

Produkter
(logga in för att koppla)

mjewl

Aktiv medlem
jag håller på och kopierar över mina gamla VHS-band till DVD med en en vhs-dvd-inspelare.

jag rippar sedan DVD'n till datorn och väl där sen tänkte jag konvertera till något format så att jag kan redigera filmerna (klippa bort allt det som är oväsentligt och ja annat som helt enkelt inte behöver sparas eller liknande)

i dagsläget kör jag med handbrake för att konvertera från dvd-rippen/iso till något format.
(i handbrake kan man bara välja mkv eller mp4 och h.264, mpeg4 eller mpeg2)

jag har hört att h.264/mkv är bäst för att köra i om man inte vill redigera utan helt enkelt bara spara filmerna.

men då jag även vill redigera så vill jag veta vilket som är bäst då.
provade mp4 istället för mkv men tyckte det blev väldigt mycket sämre kvalite då.

har hört att man ska använda mpeg4 istället för h.264, stämmer detta?
men tyckte även här att det blev sämre kvalite, eller inbillar jag mig bara? :)

tips och kunskap mottages tacksamt!

(att köra i handbrake är inget krav om det finns bättre/enklare program eller om det är något annan container eller format än mp4/mkv och h.264/mpeg4/mpeg2)
 
Om du gör DVD först så får du ett hårt komprimerat format som inte lämpar sig väl för redigering. Att sedan konvertera till "bättre" format gör redigeringen lättare, men du har tappat kvalitet på vägen. Blir slutresultatet sedan en DVD så tappar du ytterligare (ganska mycket). Om du spelar in från VHS via TV-kort eller liknande till så hög kvalitet som möjligt eller åtminstone motsvarande DV så har du inte tappat så mycket kvalitet från originalet. Det blir rejält stora filer bara, ca 13 Gb/h och uppåt. Det beror förstås också på kvaliteten på källmaterialet om det märks någon förbättring.
 
har tyvärr inget val då jag försökt mig på pinnacles moviebox usb-sak och kopplat in vhs i men fick inga bra resultat där. filmerna blev helt värdelösa i datorn (tror det är pga för trög dator då jag provat en hel drös med olika kablar och portar och vhs-spelare)

+ att det är oerhört enkelt med vhs till dvd--spelare :)

(för övrigt så ser jag inte någon skillnad i kvalite från vhs till dvd-skivan och inte heller när jag konverterat till mkv/h264 i datorn)

så återgår till frågan om vad jag ska välja för container och format på filerna när jag konverterar dvd-skivan till ett format för att klippa filmerna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.