Annons

Format & färgläge till kund (för tryck)

Produkter
(logga in för att koppla)

Gulo

Aktiv medlem
Vad brukar ni leverera era bilder i för format till kunden när det skall tryckas?

Antar att ni inte brukar skicka RAW bilden? Då står det väl mellan PSD, TIFF, DNG, EPS & JPEG.

EPS & JPEG är ju de som tar minst plats och är lättast att skicka. Men de stödjer bara 8 bit.

Vilket färgläge? RGB, CMYK eller Lab-färg?

Färgprofilen kör jag nog på Adobe RGB.
 
Beror till stor del vad bilderna ska användas till eller rättare sagt hur.
Jpg fungerar för de flesta och mesta är min uppfattning men som sagt låt kunden bestämma.
Lasse
 
Om inte kunden uttrycker något speciellt önskemål så brukar jag leverera i jpg och srgb eftersom det är så få som hanterar något annat. Men vet dom vad dom håller på med så levererar jag vanligen i TIFF/adobeRGB.
 
Vad brukar ni leverera era bilder i för format till kunden när det skall tryckas?

Antar att ni inte brukar skicka RAW bilden? Då står det väl mellan PSD, TIFF, DNG, EPS & JPEG.

EPS & JPEG är ju de som tar minst plats och är lättast att skicka. Men de stödjer bara 8 bit.

Vilket färgläge? RGB, CMYK eller Lab-färg?

Färgprofilen kör jag nog på Adobe RGB.

Du ska inte leverera en råfil. De format som fungerar idag är tiff och jpeg. Du ska inte leverera i 16 bitar, utan även om du levererar en tiff ska den vara i 8 bitar. Lab är något som de flesta inte kan hantera, om det ska vara RGB eller CMYK beror på vad du kommit överens med beställaren. Om ni inte har gjort något avtal så är det RGB som gäller. Är det en professionell användare är Adobe RGB en bättre färgprofil, med undantaget för dagspress där sRGB räcker för att täcka in alla färger som kan tryckas.

SFF har tagit initiativ till ett projekt som kallas Felboken – de vanligaste felen man gör när man levererar digitala bilder. I samarbete med en rad andra organisationer inom detta område har man identifierat 10 faktorer där det kan gå snett.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.