ANNONS
Annons

Format analog/digotal bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

Digitalbrus

Aktiv medlem
Hej.
Har alltid sparat mina bilder i 10X15 format, men digitala bilder
har jag nu hört ska ha en annat "standardformat".
I vilket format sparar ni era bilder i photoshop om ni beskär dem?
Tråkigt att /beskära/spara i 10X15 om bilderna kommer tillbaka i t.ex 11X15.

Tänkte sitta i helgen och jobba med bilderna.

Jo, ett tips om ni har också.
Jag kör med PaintShopPro X samt Photoshop.

Använder båda dessa då det ena är bättre en det andra på en sak, och vice versa.

Tänkte testa något nytt program som är smidigt med både jpeg och raw.
Vad kan ni rekomendera?

Tacksam för alla tips.

MVH Mikael.

Man kan säga att det finns två standardformat för digital fotografi.

De flesta systemkameror ger bilder med proportionerna 2/3 -- dvs samma som gammal småbildsfilm. Detta motsvarar alltså pappersformatet 10x15.

De flesta digitala kompaktkameror (och vissa systemkameror) ger bilder med proportionerna 3/4 -- dvs samma som en gammaldags tv. Då blir pappersbilderna ungefär 11x15.

Hmmm..

Du sparar inte i "10x15" format. Du sparar ett visst antal pixlar.
T ex kan det vara 1181 x 1772 pixlar vilket med 300 pixlar per tum ger en UTSKRIFT som är 10cm x 15 cm. Men t ex samma pixlar ger med 200 pixlar per tum en UTSKRIFT på 15cm x 22,5 cm.

Det är alltid PIXLARNA som sparas. Storleken på filen ges av antal pixlar och vilken grad av komprimering ("jpg") som används och motivet.

Storlekten på utskrift ges av vilken täthet pixlarna skrivs ut med. Vanligt är 300 pixlar per tum.

Jag tycker du alltid skall spara filerna i maximal (original) storlek.

Tänk om du en dag vill göra en större utskrift. Då har du kastat bort information (pixlar) och måste gissa (interpolera) vad det var innan du slängde bort dem.

Har du en "8 Mpixel kamera" så har du typiskt 2336 x 3504 pixlar.
Med utskriftstäthet 300 pix/tum får du då en maximal UTSKRIFT på 19,8cm x 29,7cm dvs nästan exakt en A4.

Oj, har kanske skrivit lite missvisande.

Jag menar när jag ska beskära bilden.
Då kan man ju välja storlek/format så att säga.

Jag kom inte så nära som jag ville, utan vill ta bort lite "space"
runt objektet, då väljer jag att beskära med 10x15, formatet.
Tänkte det blev knas om fotoprintarna skriver ut i 11x15.

Hoppas jag skrivit någorlunda förståerligt nu.

MVH Mikael.

Ok, tack.

Då fortsätter jag spara i formatet 10X15.

MVH Mikael.

Hmmm ..upprepar det jag skrev ovan: du sparar inte i formatet "10x15". Du sparar ett antal pixlar! Du kommer att slänga bort en massa information om du sparar i "10x15" eftersom det innebär att ditt program sparar med ca 1200 x 1800 pixlar = ca 2 Mpix.
Troligen är din originalbild ca 8 - 10 Mpix. Du har alltså slängt bort 3/4 av informationen inklusive det du tog bort i beskärningen.

Formatet 10x15 är ett utskriftsformat.

Tänk på trädgårdsplattor som du lägger ut på marken. Om du har ett visst antal plator kan du göra hur stor altan som helst omm du lägger dem tillräckligt glest.
Antalet plattor är dina "Mpix".
"glesheten" är antal pixlar per tum som du skriver ut med.

Ok, tack.

Då fortsätter jag spara i formatet 10X15.

MVH Mikael.

Jag brukar också spara mina bilder. Mina digitalbilder sparar jag som dom kommer från kameran. Jag behöver inte tänka på pappersformatet förrän jag beställer kopior och då ser jag direkt på labbets sida vilka storlekar som matchar. Udda storlekar brukar jag bädda in i ett standardformat som labbet tar.

Formatet 10cm*15cm heter 2x3 !!!

Varför kan man inte säga att ett format är 10 x 15 cm om man avser just formatet 10 x 15 cm.
Proportionerna 2 x 3 preciserar inte formatet 10 x 15 cm, om det nu är det man menar.

Förstår inte ditt inlägg och blir irriterad av dina tre utropstecken som ska ge extra stort tryck åt en felaktig utsaga.

Formatet 10cm*15cm heter 2x3 !!!

Varför kan man inte säga att ett format är 10 x 15 cm om man avser just formatet 10 x 15 cm.
Proportionerna 2 x 3 preciserar inte formatet 10 x 15 cm, om det nu är det man menar.

Förstår inte ditt inlägg och blir irriterad av dina tre utropstecken som ska ge extra stort tryck åt en felaktig utsaga.
Det är inte mitt fel att det formatet du beskriver heter just 2x3, det bara är så! Om du väljer att skriva ut dom 20cm*30cm så är det åxå 2x3 format! Precis som att wide-tv är 16/9 och gamla tv-formatet är 4/3, det är bara förhållandet mellan dom båda sidorna. Så felaktigt är det knappast!

"... det bara är så!"

20 x 30 cm är ett format.
10 x 15 cm är ett format.
210 x 297 mm är formatet A4
Det bara är så!

2 x 3 (utan angivna mått) är proportioner.
16 x 9 är proportioner.
4 x 3 är proportioner.
Det bara är så!

Förhållandet mellan två sidor brukar kallas proportioner medan ett format är preciserat till specifika mått. Kallar du förhållandet 2 till 3 för format så förstår alla vad du menar även om det är tveksamt uttryckt.
Det bara är så!

(De tre utropstecknen och det förargliga "Det bara är så" gör att min ton är mer bitsk än den skulle behöva vara. Tänk på att finstämma dina språkliga uttryck lite bättre så framstår du som mindre självsäker och mera ödmjuk; särskilt inför möjligheten att du eventuellt kan ha fel. Det har vi alla av och till.)

Jag tycker fortfarande att 10cm*15cm är en storlek och att formatet är 2/3 sen kan du tycka vad du vill. Ett annat exempel är min 32 tums tv formatet är inte 32 tum det är storleken som är 32 tum och formatet är 16/9, förstår inte varför du jagar upp dej på tre utropstecken iheller!

10cm*15cm är en storlek och formatet är 2/3

Skostorlek 42 är en storlek.
En hatt 57 är en storlek.
10 x 15 cm är inte en storlek.
Formatet(!) A4 är inte en storlek utan ett format.

Nej, det är du som kan tycka vad du vill! Jag försöker bara reda ut begreppen för dig. Om du inte tycker dig ha nytta av det så stör det inte mig ett dugg.

Flera utropstecken i rad signalerar precis det samma som ditt "Det bara är så". Därav min irritation. Språkets valörer ...

Egentligen tror jag inte det har någon praktisk betydelse i den här diskussionen -- jag tror alla förstod exakt vad som avsågs.

Men ska man vara lite petig (och det brukar jag inte ha något emot) så betyder ordet format "en term som anger storlek och form". "A4" är alltså ett format. "2/3" eller "3/4" är det inte -- däremot är "4/3" (som uttalas "four thirds") i alla fall i fotosammanhang ett format. Det betecknar ju både storlek och form på den sensor som används i t ex Olympus dslr-kameror.

"10 cm x 15 cm" är egentligen en storlek, men när man använder det i fotosammanhang och pratar om "tio-femton-kopior" får det definitivt karaktären av ett format. Precis som "tjufyratretti" osv.

Ska man dra det här till sin spets är egentligen "skostorlek" 42 också ett format -- det anger inte bara t ex längden på skon utan också lästens bredd och själva formen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar