Annons

Formalin som härdare

Produkter
(logga in för att koppla)

Orioles678

Medlem
Jag har köpt några stycken efke 25 filmer, har läst att emusionen är väldigt känslig och jag är väldigt klantig så jag kommer säkert repa sönder den om jag inte använder härdare. Jag har kollat runt på härdare och sätt flera som inte gillar resultatet med Tetenal härdare, och istället rekommenderar formalin/formaldehyd, och jag kan få tag på det utan problem. Är det någon här som har erfarenhet av formalin som filmhärdare? vilken mängd och koncentration bör användas? i vilken del av framkallningsprocessen bör det tillsättas?

... flera som inte gillar resultatet med Tetenal härdare, och istället rekommenderar formalin/formaldehyd, och jag kan få tag på det utan problem. Är det någon här som har erfarenhet av formalin som filmhärdare? vilken mängd och koncentration bör användas? i vilken del av framkallningsprocessen bör det tillsättas?
Jag tycker inte den filmen behöver härdare. Pröva utan först.
Formaldehyd ska man inte arbeta med, den är så flyktig och därför besvärlig att hantera på ett säkert sätt. Jag vill minnas att Alun (aluminium sulfat?) användes som härdare, men pH skulle vara lite åt sura hållet. Alun kan man ju köpa i kryddhyllan och har du ett neutralt vatten kan man säkert använda det utan att surgöra. Pröva med en 1%-ig lösning. (10g / L) i 5 minuter vid ca 20 grader. (Hur testar man reptålighet?)
(Glutaraldehyd (Glut) är mindre flyktigt än formalin och används som härdare av gelatin vid limning/gelatinering av papper. Här gäller att ha en färsk glut (formalin verkar fungera även om lite till åren) i en koncentration på ca 0,025% (utgå gärna från en 2,5%-ig nyspädd lösning) hur länge man ska blaska filmen vet jag inte...man får söka fram den uppgiften och posta här ; ). Glut finns på nätet, här tex: http://mistralni.co.uk. Har inte hittat Glut från svenska leverantör som inte kräver firma med kemitillstånd. Eftersökes!)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar