Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fomalux 111 FB Contact printing paper!

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Som jag skrivit tidigare i min numera avslutade blogg på fotosidan, kom tjeckiska Foma förra året med ett helt nytt kontaktkopieringspapper för mörkrummet, Fomalux 111 FB. Ungefär samtidigt lanserades ett annat sådant, Lodima Fine Art Silver Chloride Paper. Först trodde jag dessa båda rena klorsilverpapper var samma papper under olika namn som producerades av Foma, men efter att ha läst lite trådar på mörkrumsforum är jag inte lika säker. Fomalux verkar inte vara riktigt lika långsamt som Lodima, men förmodligen väldigt långsamt ändå i jämförelse med klorbrom- och bromsilverpapper. Efter att jag fått hem papperet idag från Silverprint i England (tillsammans med 70 rullar Plus-X i 120-format) är jag ordentligt nyfiken på att få prova det. Det lär bli riktigt långa belysningstider vid kopiering i förstoringsapparat, men det är jag van vid från lithkopiering så det ska säkert gå bra. Jag ska återkomma med erfarenheter och bilder så fort jag kan. Många har öst lovord över det här papperet för att kunna ge osedvanligt bra nyansrikedom. Vi får se vad jag tycker?
 

Bilagor

  • Fomalux 1.jpg
    Fomalux 1.jpg
    69.3 KB · Visningar: 400
  • Fomalux 2.jpg
    Fomalux 2.jpg
    75.1 KB · Visningar: 391
Har du provat papperet???

Vore intressant att höra hur det gått med dina tester av detta papper. Jag misstänker att det var svårt att få belysningstiden att räcka till med förstoringsapparaten. Dessa papper vänder sig till storformatsfotografer och de som håller på med wetplate. Vid kontaktkopiering är det en fördel med dessa långsammare papper
då de blir mer eller mindre självmaskande Och tonskalan i dessa långsammare emulsioner blir oftast
mycket rikare.. Jag kontaktkopierar en hel del och har ett litet lager med Kodak AZO papper och några andra äldre kontaktkopieringspapper.Det går också att preparera äldre fotopapper som blivit slöjade till kontaktkopieringspapper Jag använder mig av punktljus som jag kan justera, ett starkt koncentrerat ljus. Elller vid riktigt långsamma papper och negativ som är framkallade och exponerade för tex. saltpappers tekniken av en metallhalogen lampa. Prova med att kontaktkopiera några av dina 6X7 negativ med olika styrkor av belysning så ser du nog skillnaden. Men det finns en risk att du fastnar för större negativformat efter det. Kul att du informerar om dessa nya papper!!!

mvh

Lasse
 
Nu är det på gång...ska just in i mörkrummet och göra de första kopiorna på Fomalux. Det blir 6x7cm negativ som förstoras till 20x25cm kopior. Hoppas få belysningstider på max 5-6 minuter. Få se om jag hinner lägga upp några scanningar av kopiorna ikväll? Mina framtidsplaner är att skaffa en kamera för 8x10" negativ och sedan kontaktkopiera. T-Max 100 och Fomapan 100 finns ju att få tag på i 8x10" bladfilm hos Photax i Nybro. Hittar man en kamera till rimligt pris är det bara att köpa in ett lager bladfilm och lägga i frysen för framtiden.
 
Kan komma med lite textinformation medans bilderna torkar. Lägger upp dom senare.

Fomalux verkar ha de förväntade egenskaperna. Negativen fotade på kyrkogården idag har lite högre kontrast än ett normalkontrastnegativ med något täta spetsdagrar. Trots detta fräter de inte ut på kopian utan där finns teckning. De ljusasate högdagrarn plattas alltså till nedåt mot mitten i gråskalan. Samtidigt verkar skuggor och mellandagrar ha en ganska vid kontrast med mycket djup svärta i de mörkaste delarna. Som förväntat med ett rent klorsilverpapper alltså. Vad jag spontant upplever är att Fomalux verkar mycket likt Emaks K888 i dessa egenskaper. Vad som verkar skilja är att Fomalux har en något vitare pappersbas än Emaks K888 (som har en lite svagt benvit bas). Fomalux liknar därvidlag mera det vanliga graderade Fomabrom.

Vad gäller känsligheten så var den inte lika låg som jag förväntade. Visserligen kopierade jag på papper i storlek ungefär 18x24cm, men tidern vid nedbländning till 5,6-8 blev "bara" mellan 45-50sekunder (jag hade räknat med flera minuter). En kopia på 30x40-papper ska alltså inte behöva ge jättelånga tider, och därmed tror jag Fomalux kan fungera ganska bra som ett vanligt förstoringspapper också.

Svärtningstonen är relativt kall framkallad i Dektol (kanske lite åt det gröna hållet som vanligt med Fomapapper), men vid toning i selen går den mot det rödbruna hållet och liknar alltå även i det avseendet Emaks K888 väldigt mycket. Jag tonade en av kopiorna i selen utspätt 1+20 i 3½ minut så kan ni se skillnaden mot den otonade.

Den fina och mjuka högdagerteckningen (som jag tidigare endast sett på Emaks K888) och den uttänjda skugg-mellandagerdelen verkar vara det mest utmärkande för Fomalux 111 FB. Ett väldigt tilltalande papper är mitt första intryck.

Jag såg Antikmagasinet om Christer Strömholm för ett par veckor sedan, och där uttalade någon av bisittarna att papperena idag inte höll samma kvalitét som förr. Nu kopierade jag inte på 1950-talet men de papper jag använt och som fortfarande finns (Emaks K888, Ilford Galerie/Multigrade IV, Fomatone MG, Fomabrom) håller minst lika bra kvalitét som de papper min far använde på på 1940-, 50 och 60-talen, typ Agfa Brovira/Portriga/Record Rapid, m.fl. Att Kodak och Agfa m.fl tillverkare ett tag under 1970-80-talet tog fram kassa papper som var sämre än det man tidigare presterat ligger nog bakom mycket av det som sades där. Jag kommer mycket väl ihåg dom diskussionerna när de fina öststatspapperena som t.ex kroatiska Emaks sopade banan med Ilfords, Agfas och Kodaks nyaste papper. Detta ledde nog till en del självransakan hos de stora jättarna och papper som Ilford Galerie, Kodak Elit Fine Art såg dagens ljus.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.