Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Foldernamn från K3

Produkter
(logga in för att koppla)

erikssou

Aktiv medlem
Som std benämner K3 mapparna tex 101_0627 för bilder från idag.

Nackdelen med denna ordning är att du inte har året i folder-namnet.

Jag har även mappar benämnda tex 2016-06-27 (möjligen 2016_06_27).
Kan dessa vara från min gamla K50 möjligen, eller kanske Lightroom? Det går inte att få från K3?

Hej!

Det är troligen från Lightroom. Jag lägger över allt till LR för att kunna ha ordning på filerna. Så fort jag har gjort backup på bilderna tömmer/formaterar jag minneskorten.

/Mats

OK, så är det förmodligen. Måste ta (ett stort) tag i att sortera alla bilder, det blir ju värre för varje vecka :^) Tack!

Importera till LR och skriv metadata direkt efter importen. Jag använder metadata i LR för att söka rätt på de bilder jag vill se. På det sättet slipper man ju att sortera bilderna enligt något system (som troligen spricker efter ett tag) utan låta LR sköta den delen. LR har möjligheten att visa vilka bilder som saknar metadata, det underlättar att göra den delen av jobbet i efterhand. Glöm inte bort att avsluta med att spara metadata i filerna så att de alltid finns med.

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar