Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokustest

Produkter
(logga in för att koppla)

Mathias Hj

Aktiv medlem
Jag köpte nyligen ett Tamron 28-75 objektiv och gjorde i helgen ett fokustest på det för att se om fokus sitter där det ska.
Använde mig av Tim Jackson http://focustestchart.com/ som jag tidigare provat.
Efter att att testat det med 28-75:an så är jag en aning osäker på hur jag ska tyda resultatet, behöver därför litet hjälp.
Vad man ser på testsidan är att fokus verkar sitta väldigt bra på höger sidas testsiffror men verkar frontfokusera på vänster sidas testsidor. Hur kommer det sig?
Gjorde samma test med mitt Nikon 50mm 1.8 och där ser det bättre ut.

28-75:ans testresultat
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2007420&target=_blank

Nikon 50 mm 1.8
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2007415&target=_blank

Tagna med en D300s

Vad tror ni?
 
Tycker det ser ok ut. Men är det inte så att pappret ligger lite snett? Lägre i vänster kant än på höger sida? I så fall kan ju det göra att det ser ut som felfokus på ena sidan.
 
Jag tror du håller objektivet snett, titta på 14 eller ännu tydligare 20 mm:ers strecken hitom fokuspunkten där är vänster sida skarpare än höger sida. Sorry men det verkar var skit bakom spakarna :)
 
Jag tog ett antal olika testfoton och ser nu att på det foto jag la upp här så är faktiskt pappret lite lite snett. Har kollat på min andra tagna bilder där pappret är rakt men det är ingen skillnad vad gäller fokus.
Jag försökte riga upp kameran så rakt som möjligt men om det vore så att objektivet är snett så borde väl bilden men nikonobjektivet ha samma utseense som tamron bilden. Jag bytte objektiv utan ändra kameran läge.
Mycket möjigt så är det skit bakom spakarna, därför vore det intressant att veta vad jag gjort för fel.
 
Om du är helt säker på att bilden är korrekt tagen så måste det ju betyda att någon lins i objektivet sitter snett eller att objektivet i sig sitter snett. Det har jag aldrig hört talas om förut så jag vet uppriktigt sagt inte hur du ska undersöka detta på bästa sätt. Jag får återkomma om jag kommer på någon idé.
 
Om du vill jämföra dina objektiv borde du väl ha samma bländare. Sen kan ju filter och skit på linsen påverka. Jag var väldigt missnöjd med ett av mina objektiv tills jag provade utan filter. Det visade sig att mitt billiga filter mjukade upp bilden rejält.
 
Det är absolut ingen omöjlighet att du har helt rätt i ditt antagande om att objektivet lägger fokusplanet "snett" - det är faktiskt sånt som händer. Jag har en Zeiss-50 som gör samma sak (men inte så mycket att det stör mig förutom vid typ landskapsfotografering - då får man tänka på det)....

Vill du testa skulle jag förslå följande:
Leta upp en vägg (eller nåt annat helt platt)
Sätt ett märke på väggen.
Mät upp en punkt där kameran ska vara, typ 3m ut från väggen.
Se till att denna punkt är EXAKT 90º ut från punkten på väggen, dvs du ska ha punkten exakt rakt framför dig.
Ta tre provfoton:
-ett där du siktar lite vänster om punkten
-ett där du siktar rakt på punkten
-ett där du siktar till höger om punkten.

Om det är som du tror bör du ha bäst skärpa över hela bilden på den bild där du siktat lite höger om punkten, den bör dessutom vara skarpare i båda sidor än den där du siktade "rakt på". Den där du siktar vänster om punkten bör ha mycket sämre skärpa ut mot sidorna.
 
Det är absolut ingen omöjlighet att du har helt rätt i ditt antagande om att objektivet lägger fokusplanet "snett" - det är faktiskt sånt som händer. Jag har en Zeiss-50 som gör samma sak (men inte så mycket att det stör mig förutom vid typ landskapsfotografering - då får man tänka på det)....

Vill du testa skulle jag förslå följande:
Leta upp en vägg (eller nåt annat helt platt)
Sätt ett märke på väggen.
Mät upp en punkt där kameran ska vara, typ 3m ut från väggen.
Se till att denna punkt är EXAKT 90º ut från punkten på väggen, dvs du ska ha punkten exakt rakt framför dig.
Ta tre provfoton:
-ett där du siktar lite vänster om punkten
-ett där du siktar rakt på punkten
-ett där du siktar till höger om punkten.

Om det är som du tror bör du ha bäst skärpa över hela bilden på den bild där du siktat lite höger om punkten, den bör dessutom vara skarpare i båda sidor än den där du siktade "rakt på". Den där du siktar vänster om punkten bör ha mycket sämre skärpa ut mot sidorna.

Intressant att du känner till problemet, ska testa ditt tips nu i helgen då jag har lite mer tid så får vi se vilket resultat det blir. Tack för hjälpen!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.