Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokusskift Sigma 400.

Produkter
(logga in för att koppla)

Lawson

Aktiv medlem
Jag har nyligen kommit över ett Sigma 400/5,6 APO Macro (Pentaxfattning) som verkar lida av ganska kraftig fokusskift beroende på vald bländare, fokus flyttas bakåt när man minskar bländaröppningen.
Är det så på det objektivet eller är det mitt som har något fel?
Det finns ett axiellt klonkande i det också, normalt? Eller har jag ett löst linspaket.

Micke.

Jag har samma glugg (också till Pentax),och hade ungefär de problemen för 5-6 år sen plus att AF-motorn lade av efter en 3-timmars sejour i -25.
Lämnade in den för service och sen har den funkat perfekt.

Thomas

Ok! Tack för svaret. jag har varit i kontakt med verkstaden som säger att de helst inte öppnar då det inte längre går att få tag i reservdelar. Men jag får nog chansa än då och skicka in det. Fungerar ju inte då fokus åker iväg 2dm bakåt på bl8 då jag fokuserar på något 8-10m bort.

Micke.

Ok! Tack för svaret. jag har varit i kontakt med verkstaden som säger att de helst inte öppnar då det inte längre går att få tag i reservdelar. Men jag får nog chansa än då och skicka in det. Fungerar ju inte då fokus åker iväg 2dm bakåt på bl8 då jag fokuserar på något 8-10m bort.

Micke.

Hej!
Jag har en Sigma 400/5,6 Tele Macro HSM. Som också har problem med att lägga skärpan rätt nedbländat, Sämst på bl.8. I mitt fall så är det ef fattning, används mest på en Canon 5DII.
Att få skarpast bilder på full glugg är ju lite suspekt. Jag har löst det med att blända ner och ställa fokus manuellt. Dom gånger jag bländar ner optiken Men använder det mest på full glugg, och handhållet.

Ja af låter en del när den jobbar, dels lite ryckig vid start och stopp, sen hörs det när fokus går och en hel del "kluck". Så det är nog så det ska vara. Sigmas HSM är inte jämförbar med exempelvis Canons USM. Vad det gäller tysthet och snabbhet.

På den tiden när Pentax var mitt huvudmärke, så körde jag med Tokina 400/5,6. Till Pentax MX och LX.
Med fokus rätt så åker Sigmat runt Tokinan i åttor. Vad gäller skärpa.

Har du fått något kostnads förslag på vad det kostar att justera Sigmat? // Greger

Hej Greger!

Jag fick ett prisförslag vid min första kontakt med Tura på 975kr.
Jag kör ju fortfarande Pentax på gott och ont när det begav sig körde jag Soligor 400/5,6 på MX/LX.
Där är det också åttor när skärpan väl sitter.

Micke.

Hej Greger!

Jag fick ett prisförslag vid min första kontakt med Tura på 975kr.
Jag kör ju fortfarande Pentax på gott och ont när det begav sig körde jag Soligor 400/5,6 på MX/LX.
Där är det också åttor när skärpan väl sitter.

Micke.

975kr tycker jag inte låter så farligt. Sigmat är ju skarpt, och närgränsen på ca. 1,6m på ett 400, är värt massor.
Pentax på gott och ont. Jag tycker det är kul att dom är med på banan igen. Har alltid gillat märket.
Ju fler märken som krigar om marknadsandelar. Desto bättre för oss som köper kameragrejor.

Tack för svar.
Ha det gött.//Greger

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar