Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokusringen slirar Canon 70-200 2.8 IS II

Produkter
(logga in för att koppla)

llge

Aktiv medlem
Hej,
Som ni ser av rubriken så funkar inte den manuella fokusen som den ska, och nu undra jag om nån haft liknande problem och vad gör man?

Mvh
LG

Har inte upplevt det problem du beskriver. Är det någon skillnad på om du väljer automatisk/manuell fokusering på objektivet?

Mvh
Elias

Vid autofokus står ringen stilla. När du kommer till ändlägen slirar ringen. Det är fullt normalt.

Slirar den utan att du kan justera fokus alls kanske det har hänt nåt.

Vid autofokus står ringen stilla. När du kommer till ändlägen slirar ringen. Det är fullt normalt.

Slirar den utan att du kan justera fokus alls kanske det har hänt nåt.

Den slirar endast vid manuell vridning av ringen då man ser att skalan inte följer med. Autofokus är ok.
Lg

Är det inte bara så att det är själva gummiringen som slirar?? (Jag hade en IS mk1 tidigare där jag fixade ett lite slirande gummi..)
Det är i sånna fall lätt åtgärdat.

Och som sagt.. det skall inte vara tvärstop när man går in i ändlägena, då/där skall den slira..

/N

Är det inte bara så att det är själva gummiringen som slirar?? (Jag hade en IS mk1 tidigare där jag fixade ett lite slirande gummi..)
Det är i sånna fall lätt åtgärdat.

Och som sagt.. det skall inte vara tvärstop när man går in i ändlägena, då/där skall den slira..

/N

Objektivet är nästan nytt och det är inte gummiringen som slirar, det slirar lite sporadiskt här och där inom intervallet för fokuseringen.
Jag kan aldrig vrida manuellt fokus från min (1.2 m) till oändlighet utan att det slirar så jag kan få vrida flera varv för att täcka upp hela intervallet. Det verkar vara nåt som inte är rätt där. Har även sett nåt liknande på youtube med canon 70-200 4 IS.
Vet inte hur det mekaniskt fungerar med den inbyggda "slirkopplingen" men den verkar vara för löst justerad kanske.

LG

Så är nog fallet när det blir som du beskriver. Jag har bara råkat ut för en fokusring som bara gick att vrida en liten del av varvet, inte alls så långt som behövs för att fokusera från närgränsen till oändligt. Men det var på ett EF 16-35 mm f/2,8L II USM. När jag krängde av gummit från fokusringen visade det sig att de tre skruvar som höll fronten av objektivet på plats var lösa, en så till den grad att den trillat ut i det hål som finns i fokuseringsringen för att man just ska kunna komma åt skruvarna. När skruven låg där i hålet hindrade den förstås vridning av ringen. Bara att dra åt med instrumentmejsel i det fallet, så fungerade det igen.

Men det här problemet tycks ligga längre in. Fokusingställningen är konstruerade som en planetväxellåda, där motorn drar solhjulet, manuellt fokus ringhjulet och planethjulen är kopplade till en medbringare som drar runt fokuseringen. Vill jag minnas, i alla fall. Men det är inte kuggar som driver, utan friktion. Det är därför man kan fortsätta förbi ändlägena. I ditt fall verkar friktionen var för liten.

Så är nog fallet när det blir som du beskriver. Jag har bara råkat ut för en fokusring som bara gick att vrida en liten del av varvet, inte alls så långt som behövs för att fokusera från närgränsen till oändligt. Men det var på ett EF 16-35 mm f/2,8L II USM. När jag krängde av gummit från fokusringen visade det sig att de tre skruvar som höll fronten av objektivet på plats var lösa, en så till den grad att den trillat ut i det hål som finns i fokuseringsringen för att man just ska kunna komma åt skruvarna. När skruven låg där i hålet hindrade den förstås vridning av ringen. Bara att dra åt med instrumentmejsel i det fallet, så fungerade det igen.

Men det här problemet tycks ligga längre in. Fokusingställningen är konstruerade som en planetväxellåda, där motorn drar solhjulet, manuellt fokus ringhjulet och planethjulen är kopplade till en medbringare som drar runt fokuseringen. Vill jag minnas, i alla fall. Men det är inte kuggar som driver, utan friktion. Det är därför man kan fortsätta förbi ändlägena. I ditt fall verkar friktionen var för liten.

Jepp som du säger så verkar friktionen för liten för att orka driva det hela, är lite sugen på att lossa gummiringen och kolla om det finns nån skruv man kan "dra åt" själv.....
Men det kan va riskabelt kanske och äventyra garantin!!

Jag hoppas på nån som kan ge ett direkt råd om det är något man fixar lätt själv eller om det måste in på service?

Man ska kanske ta ut kameran i kylan och se om minskad temp ger högre friktion!

LG

Vet inte, men det behöver du inte för att kränga av gummiringen. Det gäller bara att få upp kanten på den utan att slita sönder den. Verktyg av plast eller en bra nagel kan fungera. Kniv är olämpligt. Lätt att skära sönder gummit.
Sen brukar det finnas hål i ringen, för att man ska kunna komma åt skruvar där under.

Jag fick lite lätt shock när en kamerahandlare tittade på min zoom (mk1:an..) och började vränga gummit,, men gummit är mycket mer flexibelt än man tror och det är inte så att det töjer sig direkt alls även om det är flexibelt. Alltså när man flexar gummit så drar det sig tillbaka.. lite hästpicksfysik liksom ;)

Använd passande mejsel!! och kom ihåg att inte dra skruvarna tokhårt - alls, de skall bara sitta åt, på plats.

/N

Jag fick lite lätt shock när en kamerahandlare tittade på min zoom (mk1:an..) och började vränga gummit,, men gummit är mycket mer flexibelt än man tror och det är inte så att det töjer sig direkt alls även om det är flexibelt. Alltså när man flexar gummit så drar det sig tillbaka.. lite hästpicksfysik liksom ;)

Använd passande mejsel!! och kom ihåg att inte dra skruvarna tokhårt - alls, de skall bara sitta åt, på plats.

/N

OK så det finns altså skruvar under gummiringen på detta objektiv som kan dras åt för att öka friktionen?
Om det är så åker gummit av på direkten :)

LG

Ja, men jag talar med erfarenheter ifrån mk1 av samma objektiv. ;)
Som sagt av ngn annan tidigare, vräng försiktigt utan vassa hjälpmedel,, använd inget med hård kant heller,, möjligtvis en tunn tesked med runda sidan utåt.. för att så få ett litet grepp med fingertopparna..
Lycka till & glöm inte att skylla Dig själv om det går galet ,, fniss :p
/N

Ja, men jag talar med erfarenheter ifrån mk1 av samma objektiv. ;)
Som sagt av ngn annan tidigare, vräng försiktigt utan vassa hjälpmedel,, använd inget med hård kant heller,, möjligtvis en tunn tesked med runda sidan utåt.. för att så få ett litet grepp med fingertopparna..
Lycka till & glöm inte att skylla Dig själv om det går galet ,, fniss :p
/N

Tror jag har en knivformad sak av nylon som används till att pilla bort o-ringar så den får det bli.
Men jag tror jag skippar 5-56 på denna prylen :)

Om det är så enkelt så känns det vansinnigt onödigt att skicka objektivet för rep, vem vet vad man får tillbaks....

Har extremt bra fingertoppskänsla så inget går galet med en så enkel operation :)

Finns det nån som vet 100% att det är samma sak med Mk II :an ??

Tackar

LG

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar