Annons

fokuspunkter

Produkter
(logga in för att koppla)

digitell

Aktiv medlem
Bilden är tagen med fokus automatiskt inställd till vänster, det närmaste föremålet. Men jag ville ta en bild på flickans ansikte och det blev oskarpt.

Nu gjorde jag det på flit för att "belysa" min fråga, och frågan följer, varför har man flera fokuspunkter. För mig vore det bättre om jag alltid enbart använde punkten i mitten och fokuserade efter den och sedan låste. (vilket jag normalt gör)

Om jag förstått rätt finns det nu kameror med ett otal fokuspunkter, av vilket skäl?

Bilagor

• F5480C2E.jpg
    F5480C2E.jpg
    14.9 KB · Visningar: 932
För att automatiskt välja var kameran fokuserar. ;) Kruxet är bara att automatiken har begränsad intelligens och inte vet vad du tänker. Den får helt enkelt utgå ifrån någon förprogrammerad logik som säger hur det borde vara baserat på ett antal antaganden. Nu kanske inte det är huvudsaken för mer engagerade fotografer dock.

Använder man följande fokus så kan kameran använda fokuspunktern och följa någonting som flyttar sig från höger till vänster. Även här kommer förstås kamerans "intelligens" in i bilden.

Ytterligare ett sätt att använda punkterna är just för att avsiktligt fokusera på annan plats än mitt i bilden genom att manuellt ställa in fokuspunkt. Visst kan man använda den i mitten och sedan komponera om, men det kan bli problematiskt vid korta skärpedjup eftersom avståndet inte riktigt kommer stämma.

En nackdel som brukar finnas med många av punkterna som inte sitter kring centrum är dock att de bara är horisontella eller vertikala istället för korsformiga. Nu pratar vi om spegelreflexkameror med fasdetekterande fokus, märk väl.

Det verkar som att du vet att du skulle ha använt den mittersta fokuspunkten här, så det går jag inte in på.

Ett stort antal fokuspunkter, som Nikons pro-modellers 51 pkt, kan man använda på flera sätt.

Ett sätt är som du säger använda en punkt i taget men flytta runt den valda punkten i hela sökaren, det är bra om man vill kunna fokusera utan att man behöver komponera om bilden.

Ett annat sätt är att använda dem dynamiskt med följande fokus när man fotar snabba rörliga motiv. Funktionen är lite olika mellan olika kameror och olika inställningar hos dem, men kort sagt väljer man en fokuspunkt som man försöker hålla på motivet, sedan håller kameran koll på motivet med de omkringliggande punkterna om man missar med den punkten man valt i några ögonblick.

Ytterligare ett sätt är som du gjorde i ditt exempel. Dels är det förmodligen folk som inte är så erfarna och intresserade som gör så, men det finns också tillfällen när det är användbart på riktigt. Till exempel går det mycket snabbt att hitta fokus om man vet att motivet är det närmaste till kameran eller om man vet att man har tillräckligt långt skärpedjup för att motivet ska bli skarpt ändå. Man behöver inte pricka motivet med en eller några få punkter utan det är bara att rikta kameran mot motivet och trycka av.

Med förgrund och bakgrund kan det bli problematiskt med AF (Auto Focus). Man måste lära sig förstå AF punkternas signaler och förstå vartåt det bär iväg. Snabbt kan man koppla från objektivets autofokus och fokusera för hand. Det andra alternativet är att läsa manualen, träna litet och byta fokuseringspunkt med kamerans program.

ANNONS