Annons

Fokuspunkter, vilkan använder kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nemesis

Aktiv medlem
Vad jag förstår så har min DL 5 fokuspunkter, nya K100D har 11 punkter, men i min DL ser jag inte vilken punkt som hittat fokus.

Testade en eos350 nyligen och i sökaren ser man ett antal [ ] som det blinkar till en röd punkt i när kameran hittat fokus. Man kunde även välja viken punkt som skulle användas, vilket var kanon när man fotade porträtt eller modell - man slapp komponera om bilden om man ville ha fokus på ögonen...

Finns något liknande på nån Pentax?
 
På K100D så syns det blinkade fokuspunkter. Man kan även välja vilken som ska användas.
DL har bara 3 stycken och de ligger i centrum och kan inte väljas.
 
Du kan ställa in din DL in den till att bara använda den mittersta AF-punkten i stället för alla tre.

I och med att kameran som sagt inte indikerar vilken av de tre punkterna den använder blir det mycket effektivare så då du alltid vet vart kameran ställer skärpan.
 
Tack för svaren... Missade i antalet på min DL, tack för rättningen, har för övrigt inte märkt någon skillnad när jag valt centrum resp. bred AF, verkar ha lika svårt vid svåra förhållanden...

Men det var positivt besked om K100D, blir att beställa en sån då ;) Nån som vill köpa en DL?
 
DL har 3 korssensorer och du kan välja mellan center eller autoval mellan de tre. Punkterna har samma konstruktion och känslighet, så det finns ingen skillnad på dem i olika ljusförhållanden.

K100D har 11 punkters autofokus bestående av 1 korssensor, 4 T sensorer och 4 L sensorer, samt 2 linjära sensorer endast känsliga för vertikala linjer (9 sensorer är allts känsliga för både horisontella och vertikala linjer). På en K100D kan du på ett enkelt och smidigt sätt välja manuellt vilken av dessa 11 punkter som du vill använda, men du kan även låta kameran välja dem. Den punkt som du valt manuellt indikeras i sökaren, du kan också få upp dem på info-skärmen (vilket du också kan få på DL:en) efter att du har tagit bilden.

Hälsar
R
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.