Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokuspunkter och mattskivan är inte synkade

Produkter
(logga in för att koppla)

LinusG

Medlem
Jag har precis köpt en begagnad 1DmkIV och det första jag märkte på den är att mattskivan och fokuspunkterna inte är synkade i position. Center AF punkt ligger liksom inte centrerad. Se min bild som förklarar bättre :).

Det är inte bara centerpunkten som är ur fas utan alla af punkter ligger fel i förhållande till mattskivan.

Jag hade en 1DmkII innan och då låg den precis i mitten.

Är det något att göra åt? Den är köpt på Mattssons foto så jag har ju garanti på den, jag har inte pratat med dom än då de har stängt nu.

Bilagor

• fokuspunkt.jpg
    fokuspunkt.jpg
    7.1 KB · Visningar: 279
Jag har precis köpt en begagnad 1DmkIV och det första jag märkte på den är att mattskivan och fokuspunkterna inte är synkade i position. Center AF punkt ligger liksom inte centrerad. Se min bild som förklarar bättre :).

Det är inte bara centerpunkten som är ur fas utan alla af punkter ligger fel i förhållande till mattskivan.

Jag hade en 1DmkII innan och då låg den precis i mitten.

Är det något att göra åt? Den är köpt på Mattssons foto så jag har ju garanti på den, jag har inte pratat med dom än då de har stängt nu.

Min gissning är att mattskiva sitter lite löst och har flyttat sig. Jag tror den har utbytbar mattskiva och då borde det finns instruktioner online som visar hur man gör. Lossa den och sätt fast den igen är mitt tips. Eller gå till Mattssons och be dem göra det.

Tack för svaren.

Tyvärr bor jag 45 mil ifrån Mattssons så jag kan inte bara klampa in :).

Jag pratade med dom nu och jag skulle skicka tillbaka kameran så skulle dom titta på det. De trodde inte att mattskivan kunde röra på sig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar