Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokuspunkt storlek vid kalibrering (D7100)

Produkter
(logga in för att koppla)

stregnil

Aktiv medlem
Hej,
Jag har en Sigma glugg som fokuserar lite fel på +4 meter. Jag har införskaffat Sigma USB dock för att göra justeringar.
Min utmaning är fokuspunkten (rutan i sökaren) på min D7100. På kortare avstånd så fungerar det bra, men kommer man upp på 4-5m så täcker fokuspunkten stor del av pappret/texten som jag använder för att mäta. Det blir svårt att veta om det blir rätt.
Vi har även en Fuji i huset och där går det att ställa storleken på fokuspunkten, tror t.om att man kan få ett kors med den.
Har ni något tips på hur jag hanterar detta på bästa sätt med min Nikon 7100
Ursäkta om jag använt felaktiga termer ovan...
 
Kan inte Sigmas kalibrering, men om mätningen sker mot plan yta så borde du kunna sätta upp pappret på en vägg, om af punkter läcker utanför så är det också mot samma plan.

Tror inte det finns något sätt att strama åt punkten
 
Har du testat Live View tillsammans med manuell fokus? Om det funkar ihop med kalibreringen?! har aldrig gjort detta

Tack, ska prova den. Då kan jag åtminstone förstora bilden och veta att "focus frame" är där den ska vara...
Jag tror jag varit otydlig i min frågeställning, om jag ser på några av de andra svaren
 
Hej,
Jag har en Sigma glugg som fokuserar lite fel på +4 meter. Jag har införskaffat Sigma USB dock för att göra justeringar.
Min utmaning är fokuspunkten (rutan i sökaren) på min D7100. På kortare avstånd så fungerar det bra, men kommer man upp på 4-5m så täcker fokuspunkten stor del av pappret/texten som jag använder för att mäta. Det blir svårt att veta om det blir rätt.
Vi har även en Fuji i huset och där går det att ställa storleken på fokuspunkten, tror t.om att man kan få ett kors med den.
Har ni något tips på hur jag hanterar detta på bästa sätt med min Nikon 7100
Ursäkta om jag använt felaktiga termer ovan...

Jag förstår inte riktigt det där med att fokuspunkten täcker stor del av pappret. Fokuspunkten kan du väl ta bort?
Luta en linjal ca 45 grader mot något. Kameran på det avstånd du önskar på stativ såklart. Fokusera mot ett mått på linjalen och ta bilden.
Var ser du fokus? Där du riktade fokus , över eller under? Kalibrera i kameran. Gör om samma procedur tills du får fokus där du vill ha den.

Lycka till!
 
Konstiga svar

Använd usb-dockan i första hand om du tror att det är objektivet och inte kameran som fokuserar fel. USB-dockan är till för att du ska kunna "nolla" objektivet. Att ändra microjusteringen i kameran är bara en nödåtgärd som aldrig fungerar lika bra som ett riktigt inställt objektiv. Använd rådet du fick in 1:a svaret så spelar det ingen roll om fokuspunkten täcker mer än hela testarket. Och så stativ förstås! (Du använder givetvis bara kamerans mittpunkt och ingen zon-AF eller annan kombination av flera punkter. Det ska bara synas en väldigt liten kvadrat i mitten och ingen ruta som du kallar det))
 
Hej,
Jag förstår vad ni menar, och jag får kanske tänka om eftersom jag verkar vara den enda som tycker det är svårt.

Det som jag angav som "ruta" är givetvis den lilla kvadraten i sökaren. Tänk att man tar en ring (som man har på fingret) och tittar genom den mot ett A4 papper på 20cm håll, då kommer man se några få ord på pappret. Flytta sedan pappret 3 m bort och titta igen, då täcker ringen stora delar av pappret. Förstår ni hur jag menar?
Hade "kvadraten" varit ett kors istället så hade det varit betydligt lättare att mäta rätt, alternativt att "kvadraten" kan göras ännu mindre.
 
Det spelar ingen roll hur punkten ser ut i sökaren. Om den anges som en kvadrat, rektangel eller ett kors. Det är ju bara en representation på mattskivan av ungefär var fokuspunkten finns någonstans.
I verkligheten sitter fokuspunkten på ett helt annat ställe, och den består av två avlånga mätelement (fyra om det är en korsformad punkt). Genom en speciell optik delas ljuset som kommer in i objektivet upp på vänster och höger strålgång, och sen jämför de två mätelementen signalen från ena och andra sidan.

Kameran letar då efter en kontrast som projiceras på mätcellerna, exempelvis ett streck. Beroende på var kontrasten hamnar på de två mätcellerna kan man beräkna avståndet till motivet. Om kontrastparen kommer lite mer i ena eller andra änden av mätcellerna spelar ingen roll, så länge den träffar cellerna. Därför hamnar den faktiskt uppmätta kontrasten än här, än där i fokuspunkten. Det är inte ovanligt att den faktiska mätrutan sträcker sig utanför den figur som ritas upp i sökaren. Intilliggande fokuspunkter implementeras ibland genom att samma sensorpar görs längre, och så använder man olika delar av sensorn för att implementera fokuspunkter som är på olika ställen i sökaren.

Detta är den huvudsakliga anledningen till att man inte kan använda något som lutar i en viss vinkel för att kalibrera fokuseringen. Man vet aldrig var längs det lutande planet som kameran hittar en bra kontrast att fokusera mot.
 
Det spelar ingen roll hur punkten ser ut i sökaren. Om den anges som en kvadrat, rektangel eller ett kors. Det är ju bara en representation på mattskivan av ungefär var fokuspunkten finns någonstans.
I verkligheten sitter fokuspunkten på ett helt annat ställe, och den består av två avlånga mätelement (fyra om det är en korsformad punkt). Genom en speciell optik delas ljuset som kommer in i objektivet upp på vänster och höger strålgång, och sen jämför de två mätelementen signalen från ena och andra sidan.

Kameran letar då efter en kontrast som projiceras på mätcellerna, exempelvis ett streck. Beroende på var kontrasten hamnar på de två mätcellerna kan man beräkna avståndet till motivet. Om kontrastparen kommer lite mer i ena eller andra änden av mätcellerna spelar ingen roll, så länge den träffar cellerna. Därför hamnar den faktiskt uppmätta kontrasten än här, än där i fokuspunkten. Det är inte ovanligt att den faktiska mätrutan sträcker sig utanför den figur som ritas upp i sökaren. Intilliggande fokuspunkter implementeras ibland genom att samma sensorpar görs längre, och så använder man olika delar av sensorn för att implementera fokuspunkter som är på olika ställen i sökaren.

Detta är den huvudsakliga anledningen till att man inte kan använda något som lutar i en viss vinkel för att kalibrera fokuseringen. Man vet aldrig var längs det lutande planet som kameran hittar en bra kontrast att fokusera mot.

Man skall inte krångla till det i onödan!
Det du skriver här är alltså att den vanliga metoden att kalibrera objektiv/kamera inte fungerar?
Om man får fokus där man vill ha den efter kalibrering med den enkla metoden som jag beskrev är alltså helt fel? Jag fick denna beskrivning från Nikon när jag själv hade problem med Nikon 80-200 f2,8 och min D7100.
Fungerade utmärkt...men jag kanske har missat nått!
 
Det beror på vad du menar med "vanlig metod". Men att fokusera på exempelvis en linjal som befinner sig i 45° vinkel mot skärpeplanet är värdelöst. Fokusera på något som är parallellt med skärpeplanet, annars kan du få vilka resultat som helst.
En linjal kan du ha för att se var fokus träffar, men inte för att fokusera på.

För övrigt krånglar jag inte till något i onödan. Har man ambitionen att lära sig något om hur det man har fungerar, då får man gräva ner sig i detaljerna. Föredrar man att vara lyckligt (?) okunnig kan man låta bli att läsa.
 
Man skall inte krångla till det i onödan!
Det du skriver här är alltså att den vanliga metoden att kalibrera objektiv/kamera inte fungerar?
Om man får fokus där man vill ha den efter kalibrering med den enkla metoden som jag beskrev är alltså helt fel? Jag fick denna beskrivning från Nikon när jag själv hade problem med Nikon 80-200 f2,8 och min D7100.
Fungerade utmärkt...men jag kanske har missat nått!

Felet är att fokusera på själva linjalen, eftersom du inte kan vara säker på vad kameran hugger på. Om du tittar på de kalibreringsverktyg som säljs så har de ofta motsvarande din lutande linjal för att se fram/bak, men själva målet man fokuserar på är bredvid och helt vertikalt.
 
Ok...då utgår jag ifrån att Nikons beskrivning är felaktig och Nikon är okunnig i ämnet , om man skall lyssna på er. Jag vet inte ett skit om detta , men litar på er och slänger Nikons råd i soptunnan.....not!
 
Ok...då utgår jag ifrån att Nikons beskrivning är felaktig och Nikon är okunnig i ämnet , om man skall lyssna på er. Jag vet inte ett skit om detta , men litar på er och slänger Nikons råd i soptunnan.....not!

http://nps.nikonimaging.com/technical_solutions/d4s_tips/af_fine-tuning/

"Checklist

Confirm that:

the target is brightly lit,
the target is at about the distance where a human subject would fill the frame in portrait ("tall") orientation, and
the target is at right angles to the optical axis, parallel to the camera body."
 
Har en Spyder Lens Cal som jag använt för att kalibrera mina kameror och objektiv. Det är "tavlan" som man sätter fokupunkten på och sedan avläser på den lutande linjalen var fokus ligger och justerar vid behov. Efter justering ligger fokus runt "nollpunkten" på den lutande linjalen. Nu, efter justering ligger mina objektiv rätt och de problem jag hade med vissa objektiv lösta...
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar