Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokuspunkt blinkar rött, Canon 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

fredric

Aktiv medlem
Hej
Med risk för att verka totalt puckad:
När jag valt fokuspunkt, manuellt, så blinkar ibland den valda punkten när jag försöker fokusera (trycker ner avtryckaren till hälften). Den blinkar alltså till en gång. Detta sker samtidigt som den "vanliga" cirkeln indikerar att kameran hittat fokus. Någon som vet varför det blinkar ibland. Jag upplever att det sker under lite svårare ljusförhållanden. Hittar inget om detta i manualen...

I manualen jag precis laddade ned (http://www.bfm.ee/wp-content/uploads/2011/01/Canon-EOS-7D-Owners-Manual.pdf) så står följande att finna på sidan 85:

When focus is achieved, the AF point
which achieved focus will be
displayed, and the focus confirmation
light <o> in the viewfinder will also
light.

Mvh,
Richard

tittade på sidan 85 i min svenska manual och det som står där gäller inte när man väljer fokuspunkt manuellt utan när kameran själv valt.

Jag hittar det inte i manualen nu men jag har förstått att om ljusförhållandena är dåliga, som du säger, så kommer linjer och fokuspunkter att lysa röda i sökaren så att du ska se dem tydligt.

Ska kolla vidare, är dålig på att läsa manualer - roligt att lära sig nya saker när man tar upp den emellanåt. ;)

Edit: sidan 50 i svenska manualen, punkt tre

Jag har för mig att fokuspunkterna som används alltid tänds till i One Shot AF... men är ljusförhållande ljusa så syns det inte så värst (vilket jag ibland finner irriterande).

Mvh,
Richard

Jag hittar det inte i manualen nu men jag har förstått att om ljusförhållandena är dåliga, som du säger, så kommer linjer och fokuspunkter att lysa röda i sökaren så att du ska se dem tydligt.

Ska kolla vidare, är dålig på att läsa manualer - roligt att lära sig nya saker när man tar upp den emellanåt. ;)

Edit: sidan 50 i svenska manualen, punkt tre
Där satt den! Tack, alla, för hjälpen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar