Annons

Fokusproblem Sigma 18-35 1.8 Art -Sigma USB dock?

Produkter
(logga in för att koppla)

Viktor Möller

Aktiv medlem
Köpte objektivet ovan för ett drygt år sedan men har i perioder tyckt mig känna av felfokusering och då framförallt ett visst bakfokus. Vad anser ni är den bästa alt. enklaste lösningen? Kan Sigmas USB-docka lösa detta problem eller blir den överflödig till förmån för kamerans inbyggda fokusinställning för objektiv (Canon 70D)? Alternativet är annars att be Sigma titta på objektivet genom garantin.

Har du fokusproblem även med övriga objektiv är det förstås ditt kamerahus som behöver justeras. Med DSLR-kameror så har man ju alltid problemet med att det som du vet finns tre strålgångar som ska överensstämma.

Sensor - AF-platta - Mattskiva.

Därför kan jag inte svara dig på ifall det är kameran som behöver justeras, eller ifall det räcker med vad som kan göras via Sigmas USB-docka. Det förefaller dock vara en hel del jobb med att försöka göra dessa justeringar själv.

Här är en länk till vad DPReview har tyckt om Sigmas USB-docka:
http://www.dpreview.com/articles/4406844237/sigma-usb-dock-quick-review

Har du fokusproblem även med övriga objektiv är det förstås ditt kamerahus som behöver justeras. Med DSLR-kameror så har man ju alltid problemet med att det som du vet finns tre strålgångar som ska överensstämma.

Jag upplever inga problem med mitt Canon 24-105 f4 L så därför verkar Sigmaobjektivet vara det som felfokuserar.

Har också ett sigma 18-35 art objektiv som jag försöker justera med usb dockan, men med Nikon fattning. Har dock stött på problem. När jag fotar linjal som jag satt upp som det beskrivs på nätet så blir det olika resultat när jag fotar Live view och när jag fotar via sökaren. Via live view så bakfokuserar objektivet och via sökaren så frontfokuserar objektivet. Hur löser jag detta? Pga detta så har jag inte kunnat testa usb dockan än

Har också ett sigma 18-35 art objektiv som jag försöker justera med usb dockan, men med Nikon fattning. Har dock stött på problem. När jag fotar linjal som jag satt upp som det beskrivs på nätet så blir det olika resultat när jag fotar Live view och när jag fotar via sökaren. Via live view så bakfokuserar objektivet och via sökaren så frontfokuserar objektivet. Hur löser jag detta? Pga detta så har jag inte kunnat testa usb dockan än

Låter konstigt, när du använder live view så ska det inte bli något fokusproblem eftersom den sätter fokus från kontrastavkändning på sensorn så sensorn styr in detta själv, objektivet ska vara oskyldigt.

Använder du en sned linjal typ 45 grader? Kan vara det som är problemet, jag skulle prova att sätta upp en 20 kr sedel istället helt plant och se hur det ser ut då

Om du upplever samma fokus -avvikelse på alla avstånd kan du använda mikrojusteringen i kameran. USB -dockan gör det däremot möjligt att ha olika justering på olika avstånd.
Ett fenomen när man testar med den lutande linjalen är att det ibland verkar kunna bli problem med vad kameran egentligen fokuserar på. Min personliga erfarenhet är att jag fått säkrare resultat med en testbild som sitter vinkelrätt mot fotograferingsriktningen.
Något som underlättar enormt är om man använder ett program som hjälper med mikrojusteringen. Själv använder jag Reikan FoCal. Då är det också lättare att se hur mycket fokuseringen skiljer från bild till bild under samma förutsättningar. D.v.s hur konsekvent autofokusen är. Jag såg t.ex på min Sigma 50 1,4 art att den gav större variation i fokus än mina andra objektiv. När jag jag undersökte objektivet närmare tyckte jag att det hade en lite "rå gång" (tendens till litet kärvande) när jag vred på fokusringen. Lade då på en droppe olja och vred fokusringen mellan ändlägena några gånger. Efter det var resultatet excellent när jag testade i Reikan FoCal. Efter denna upptäckt har jag pratat med andra som har några Sigma objektiv och det verkar inte alls vara ovanligt att de kan kännas lite "råa" i fokuseringen. Kanske kan detta vara en av förklaringarna till några av de fokuseringsproblem med som en del upplevt med Sigma. En varning bara om du tänker prova med att tillsätta olja: -Var försiktig med mängden. För mig behövdes det en till två droppar.

Hoppas detta kan vara till lite hjälp.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar