Annons

Fokusproblem Pentax 100-300 4,5-5,6

Produkter
(logga in för att koppla)

masser

Aktiv medlem
Hej,

Jag har nyligen köpt ett begagnat Pentax 100-300mm 4,5-5,6. Upptäckte i helgen att det inte kan fokusera längre bort än ca 10 meter om jag går över 100mm brännvidd. Har testat både AF och MF. Vad kan vara fel? Jag använder objektivet på en Pentax K-7. Säljaren säger att han inte har haft detta problem med sin MZ-50.
Hjälp från er Pentax-experter uppskattas!!!

Mvh
Linus

Antagligen har den fått en smäll, känns det något skrap eller så när du
fokuserar manuellt utan kamera?
Vad händer om du ställer in 100mm och fokuserar på oändligt
och sen ställer om till 300mm?
Den fokuserar med att en frontgrupp vrids framåt så problemet ligger nog där.
Men är det en FA100-300 (med Powerzoom) så kanske problemet sitter där?
I så fall kan du prova att ställa om omkopplaren i olika lägen på objektivet.

Ej värt att skicka på reparation, går att använda som ett 100mm objektiv...

F 100-300 4,5-5,6 och FA med Powerzoom, var en svart modell som var ganska lång,
senare kom en kortare modell och aningen ljussvagare i silver FA 100-300/4.7-5.8.

Japp, det är F 100-300, 4,5-5,6 jag har. Det hjälper inte att fokusera på oändligt på 100mm och sen ändra till 300mm. Skärpan försvinner ganska snabbt efter 100mm. Det låter/skrapar lite lite grann när man fokuserar, som att det skulle ligga nåt litet skräp någonstans, men det är inte mycket alls. Är det alltså en främre linsgrupp som används för fokus? När man ställer om mellan 100 och 300 mm utan att ha objektivet på kameran så ser man att linsgruppen närmast kameran flyttar sig framåt, alltså bort från kameran. Är det riktigt? Är det kärnfysik att öppna objektivet och kolla själv? Är det stor risk att man sabbar det helt? Går det att öppna från fronten, eller måste man gå hela vägen från kamerafattningen?

//Linus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar