Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokusproblem på D70 - mekanik?

Produkter
(logga in för att koppla)

fno

Aktiv medlem
Diskussionen om fokusproblem på D70 har ju varit uppe ett antal gånger både här och på andra forum. Jag hittade precis denna länk på nikonians.org: http://dvdhelp.narod.ru/D70_back_focus.html

Denna beskriver ett mekaniskt ingrepp som de facto korrigerar fokusproblemet för åtminstone artikelförfattaren. Ingreppet för dock bl.a. med sig att fokuseringspunkterna blir förskjutna en del vilket knappast kan vara en godtagbar permanent lösning.

Artikeln gav i alla fall mig en insikt i vad fokusproblemet skulle kunna härröra ifrån. Det skulle vara mycket intressant att höra en officiell kommentar från Nikon vad gäller detta, utan en massa politik inblandat. Om artikelförfattarens slutsats är korrekt har Nikon ett fysiskt konstruktionsfel som man knappast lär vara angelägen att åtgärda.

Vad tror forumet, är det troligt att innehållet i artikeln stämmer och kommer i sådana fall Nikon att komma med en lösning på problemet?

Jag funderar på varför helt plötsligt världens två absolut mest framgångsrika kamaeratillverkare helt plötsligt slutar att kunna tillverka autofokusmekanismer som fungerar?

Både Canon 10D, 300D och Nikon D70 klar tydligen inte av att fokusera riktigt. Frågan är om filmkamerorna fokuserar riktigt, någon av dem?

Eller är det så att vi sitter och tittar på pixlar och ser att de inte är lite suddiga och dömer ut hela systemet?

Har vi jämfört samma motiv plåtat med både en film en digital systemkamera med snarlik autofokusfunktion och sedan förstorat bilden till en ungefär A4 på papper och jämfört skärpan?

Jag är inbillar mig att den filmbaserade kameran har exakt samma "fel" som den digitala kameran, men vi har inte brytt oss om att särskåda de inskilda silverkornen på filmrutan i mikroskop i våra hem.

Känner inte till någon webbplats som gör fokustester för filmkameror på motsvarande sätt som dpreview.com för digitalkameror, men det förändrar inte faktum.

Om jag vill ta en bild med knivskarp skärpa på ögonen och sudda ut öronen, precis som artikelförfattaren skriver, så borde en D70 kunna fixa detta. Oavsett om det finns ett mekaniskt fel som det som beskrivs på alla D70 eller enbart en liten del av produktionen borde Nikon åtgärda felet. Även om D70 ligger i lågprissegmentet för DSLR så är fokusering en mycket central funktion på kameror och då i synnerhet på bilder med litet skärpedjup, vilket i sig är en anledning för många att skaffa en DSLR.

Som jag förstått det är det många fotografer som inte sett samma problem på vare sig filmkameror eller andra DSLR och blivit besvikna när de sett dessa fokusproblem.på D70.

Om jag vill ta en bild med knivskarp skärpa på ögonen och sudda ut öronen
Så får du fokusera manuellt. Fokussenorn är allmänt större än det folk brukar vilja fokusera på. Och är du inte väldigt nära går det inte att täcka ögat med en fokusstrip. Ungefärligt på canons kameror är 3 gånger bredden av rutan. Se sid 17 tror jag det var i dpreviews review av 300D. Så allt som ligger över någon av sensorstripparnas områden kommer spela in.

AF är dessutom ett fas-evaluerande system och inget exakt. Konsumentkameror brukar ha en nogrannhet av ung 100% av skärpedjupet. Vilket borde tolkas som att det fokuslåset kan ligga inom 100% från det du vill att den ska fokusera på och fortfarande vara korrekt enligt kameran.

Damocles skrev:
Så får du fokusera manuellt.
Problemet med detta fokusproblem är att det gäller även manuell fokus. Du tror att du ställt in skärpan korrekt, men resultatet visar sig fortfarande oskarpt. Läs artikeln jag länkade till i första inlägget.

Och folk som tycker att FW-hacket till 300D

ger problem med garantin. Vad ska man säga om detta då:)

Med min begränsade erfarenhet så känns detta mycket tveksamt... Kommer hans kamera att fungera med andra linser? När det gäller Canon 10D och problemen där så har jag läst att det hela kan variera mellan kombinationen hus och optik.

Slutligen... har han verkligen gjort det som han påstår?

--jalle

fno skrev:
http://dvdhelp.narod.ru/D70_back_focus.html[/url]

Denna beskriver ett mekaniskt ingrepp som de facto korrigerar fokusproblemet för åtminstone artikelförfattaren. Ingreppet för dock bl.a. med sig att fokuseringspunkterna blir förskjutna en del vilket knappast kan vara en godtagbar permanent lösning.

Hoax?

Det första som slog mig när jag läste detta var likheten med sk virus hoax, den där sorten som får folk att själva förstöra sina datorerna genom att förmå dem ta bort vissa filer i operativsystemet.

Sedan har jag precis som RolandM funderat hur det kommer sig att Canon och Nikon inte längre kan göra fungerande autofokussystem ... eller så är det just det de kan. Det är så vitt jag vet ingen som har visat att deras kamera ligger utanför respektive specifikation. Det kanske helt enkelt är vad den här typen av AF förmår det är bara det att ingen har bekymrat sig om det förut för att det var för jobbigt (och dyrt) att ta reda på var gränsen går.

Vidare är det ju en salig blandning av objektiv/kamera och linjaler, pennor osv som "testbild", totalt okontrollerade (och oreproducerbara) testmiljöer. Jag får en känsla av att få, om någon, vet vad de gör eller har koll på hur AF i deras kamera fungerar för kunna dra några vettiga slutsatser.

Till sist kan det ju tänkas att kameratillverkarna inte optimerar sina AF-system för linjaler utan mer normala motiv. Har någon lagt upp sina semesterbilder och sagt "Kolla, ser ni hur felfokuserade dom är, det måste vara fel på min kamera"?

Re: Hoax?

tormig skrev:

Till sist kan det ju tänkas att kameratillverkarna inte optimerar sina AF-system för linjaler utan mer normala motiv. Har någon lagt upp sina semesterbilder och sagt "Kolla, ser ni hur felfokuserade dom är, det måste vara fel på min kamera"?
Sökte på dpreview.com igår och hittade ett flertal trådar som innehöll "levande" testbilder. Kollade snabbt igen, men hittae bara denna: http://www.woosters.com/d70/index.htm

Och naturligtvis är det bara närbilden på barnet som avses. Och visst, det kan vara brister i hanteringen av kameran, men fotografen verkar ha råkat ut för det betydligt mer än en gång...

Jag pratade med Nikon idag ang fokusproblemen och de skulle genomföra lite tester imorgon. Vi kom överens om en ny kontakt på fredag, -kommer att posta svaret här.

Pratar med dem varje dag.. Sista budet är att de har fått ny mjukvara från holland som de testar med. Ny kontakt på onsdag.

/Jens

Jag har inga fokusproblem med min D70. Linjaltest och AF 50/1.4 ger rätt fokuspunkt. Däremot är manuell fokusering lite lurig. Området där fokusindikatorn lyser är för stort. I ändlägena blir det inte skarpt utan man måste ställa in mitt i vilket är lite svårt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar