Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokusproblem nytt Tokina 12-24 på Canon 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

Kristin E.

Medlem
Jag skulle gärna ha några kloka synpunkter från er som har erfarenhet av detta märke och av vidvinkel. Igår köpte jag det här objektivet (Tokina 12-24/4) och har nu provat att ta en del bilder. Kameran är Canon 40D. Men de blir gryniga med dålig skärpa. Till saken hör att jag inte har fotat med vidvinkel tidigare så kanske gör jag något fel? Innan köpet lusläste jag forumdiskussioner och omdömen på både svenska och spanska sidor och den här gluggen fick väldigt bra kritik bl a just för skärpan!

Jag bifogar en testbild. Fokus här är tänkt att ligga mitt i vasen med det blå-gröna mönstret. Gick inget bra. Ser ni hur grynig bilden är? När jag tar upp den till 100% syns det väldigt tydligt. ISO är 125 och jag hade autofokus aktiverat på objektivet.

Tar tacksamt emot problemanalyser och råd!

Varma hälsningar,
Kristin

Bilagor

• Test2.Tokina12_24.jpg
    Test2.Tokina12_24.jpg
    11.7 KB · Visningar: 251
Skär ut en bit av bilden(*) och visa den i 100%, annars blir det svårt att hjälpa till med analysen.

Per.

*) Lämpligen 400x400 pixel.

Här kommer ett utsnitt av testbilden!

Här borde "luddet" framträda tydligare. Hela bilden har den här grynigheten men, som sagt, jag satte fokuspunkten mitt i vasens dekor.

Bilagor

• Test.Tokina.jpg
    Test.Tokina.jpg
    87.7 KB · Visningar: 195
"Grynighet" har inte ett dugg med objektiv eller fokusering att göra. Det beror helt och hållet på hur det är exponerat. När man har brus i bilden beror det på att brusnivån är relativt hög jämfört med den bildbärande informationen i bildens data.

Utsnittet som du visar är skarpt, det finns inget egentligen att anmärka. Det är vad man kan förvänta sig av kameran under de rådande förhållandena. Om man vill ha mindre brus och bättre teckning i delar av bilden som är svagt exponerade som här, finns egentligen ingen annan utväg än att i så fall använda en annan kamera med högre dynamiskt omfång, vilket i APS-C främst skulle bli något annat märke än det du har valt.

Det som du erfar är något som många upplever när de tar med vidvinkel. Motivets detaljer blir små, och när man förstorar upp dem, så ser man just den här sortens svagheter mera tydligt. Till stor del kanske problemet hänger ihop med att lära sig hantera verktygen; nu menar jag inte bara att exponera rätt och ställa skärpan rätt, utan mer att förstå hur vidvinkelbilden blir bäst bildmässigt. Visst kan man få en mer detaljerad bild med jämnare gradation om man använder ett större format till bilden med vidvinkel, men själva tekniken att använda en vidvinkel kreativt bygger väldigt ofta på att man går tilräckligt nära, snarare än att försöka få med så mycket som möjligt på bilden. När man backar ut för att få med hela rummet blir detaljerna små, och när man försöker se dem "på närmre håll", så ser man bristerna i grundtekniken, vilka gör att man inte kan skära ut ett litet utsnitt ur en vidvinkelbild, delförstora, för att få samma bild som man hade fått med en längre brännvidd.

Ah, jag misstänkte att problemet låg mer i bristande handhavande. Märker att det finns oerhört mycket mer att lära! Tack för ditt utförliga svar och tips om tekniken när man fotar vidvinkel. Jag ska genast prova!

Fått svar!

Jag tog objektiv och kamera till försäljaren. Det visade sig att det var ett "extremt ovanligt" fabriksfel i objektivet och jag fick det utbytt. Nu funkar det klockrent och bilderna blir mycket bättre :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar