Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokusproblem med Nikon 400 2.8E FL ED VR

Produkter
(logga in för att koppla)

B. Olander

Ny medlem
Hej!

Jag köpte nyligen ett begagnat 400 2.8E FL ED VR som jag har fokusproblem med. När jag fotar i Liveview så blir det skarpt och fint men så fort jag stänger av det för att återgå till att fota genom sökaren så blir det bara suddiga bilder. Jag ser till och med hur den tappar fokus när jag gått ur Liveview och fokuserar på nytt när jag tittar genom sökaren. Jag har försökt att finjustera autofokusen på två olika kameror, D850, men det går inte.

Är det någon som har någon erfarenhet av detta eller kan begripa vad det beror på?

Tacksam för svar.
Björn
 
Låter som det behövs en kalibrering på verkstad. Där har de fler parametrar att ställa in än som finns i menysystemet.

Att det blir rätt i live view är inte så konstigt eftersom kameran då mäter med bildsensorn. I en spegelreflexkamera är det alltid klurigt att få till autofokusen perfekt med optisk sökare eftersom det är en separat af-sensor.
 
Låter som det behövs en kalibrering på verkstad. Där har de fler parametrar att ställa in än som finns i menysystemet.

Att det blir rätt i live view är inte så konstigt eftersom kameran då mäter med bildsensorn. I en spegelreflexkamera är det alltid klurigt att få till autofokusen perfekt med optisk sökare eftersom det är en separat af-sensor.
Tack för svar! Det var det jag misstänkte!

/Björn
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.