Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokusproblem med 70-200 f/2,8L IS II och 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

Piabobacka

Aktiv medlem
Jag har problem med autofokusen med min 7D och mitt 70-200mm objektiv. Den jagar fram och tillbaka alldeles för ofta och mycket. Jag använder alltid AI servo när jag fotar action, men när fokusen börjar jaga blir 2-3 bilder suddiga innan den hittar rätt igen. Ibland hittar den inte rätt alls under en hel sekvens. Detta händer både när jag fotar något som rör sig snabbt och något som rör sig i gång-takt. Här kommer ett urklipp ur en bildsekvens på 4 bilder, där ni ser vad jag menar: http://i46.tinypic.com/344s9rk.jpg

Jag undrar själv om problemet ligger hos objektivet, eftersom jag aldrig någonsin hade det här problemet när jag fotade med Canons 100-400mm innan. Vad jag minns var det inte så här i början när jag köpte 70-200mm, så jag undrar om jag kanske gått och ändrat någon inställning på kameran som kan inverka. Under Autofocus/drive finns en inställning som heter AI Servo AF tracking method. Den var inställd på Main focus point priority, men man kan också välja Continuous AF track priority. Kan det ha något med saken att göra? Eller har ni några andra tips och ideer?

Jag undrar själv om problemet ligger hos objektivet, eftersom jag aldrig någonsin hade det här problemet när jag fotade med Canons 100-400mm innan. Vad jag minns var det inte så här i början när jag köpte 70-200mm, så jag undrar om jag kanske gått och ändrat någon inställning på kameran som kan inverka. Under Autofocus/drive finns en inställning som heter AI Servo AF tracking method. Den var inställd på Main focus point priority, men man kan också välja Continuous AF track priority. Kan det ha något med saken att göra? Eller har ni några andra tips och ideer?

Det finns ju som du säkert känner till en hel palett med olika inställningar i 7D som både kan hjälpa dej men lika gärna ställa till det.
Tracking method inställningarna som du frågar efter talar om för kameran om den i första hand ska fortsätta att hålla fokus i den valda fokuspunkten eller om den även kan tillåtas att använda omgivande punkter. Den senare metoden ger en säkrare fokusering vid stökiga förhållanden.

En bra grej att komma ihåg är att de punkterna på fokussensorn är större än indikeringspunkterna i sökaren.
Använder du zon-af, utökade, eller enskilda punkter?
Du skulle även kunna testa att ställa ner tracking-känsligheten.

Olika exemplar av likadana objektiv kan även ge något olika fokuseringsresultat, så visst kan det vara något lurt med gluggen.

Det finns ju som du säkert känner till en hel palett med olika inställningar i 7D som både kan hjälpa dej men lika gärna ställa till det.
Tracking method inställningarna som du frågar efter talar om för kameran om den i första hand ska fortsätta att hålla fokus i den valda fokuspunkten eller om den även kan tillåtas att använda omgivande punkter. Den senare metoden ger en säkrare fokusering vid stökiga förhållanden.

En bra grej att komma ihåg är att de punkterna på fokussensorn är större än indikeringspunkterna i sökaren.
Använder du zon-af, utökade, eller enskilda punkter?
Du skulle även kunna testa att ställa ner tracking-känsligheten.

Olika exemplar av likadana objektiv kan även ge något olika fokuseringsresultat, så visst kan det vara något lurt med gluggen.

Okej, tack för tipsen! Vad gäller fokuspunkter använder jag AF point expansion, utökade punkter antar jag att det är på svenska. Testade allihopa en gång för action och kom fram till att utökade fungerade bäst just då. Tracking-känsligheten ligger på minus 1. Märkte ingen skillnad där, men ska prova att ställa ner ett steg till nästa gång jag har något rörligt framför kameran.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar