Annons

fokusproblem med 50 1,4

Produkter
(logga in för att koppla)

Bertone

Aktiv medlem
Hej
Mitt 50 1,4 fokuserar inte på avstånd över ca5m. Inte ens med MF så går det att få skärpa på avstånd över 5m. Mina andra objektiv fungerar. Vill kolla med er så jag inte fått hjärnsläpp och gjort någon konstig inställning eller annat konstigt. Några teorier? Kameran är en K10D med 1.30.
Svejs

Jag att FA 50 f/1,4 har för låg kontrast för AF-systemet (Pentax DA-serie har högre kontrast än tidiga objektiv i FA-serien) vilket kan orsaka störningar, men att du inte ens får skärpa vid manuell fokusering... ja då är det något annat fel än det.

Det första du bör kolla på är inställning av dioptrid i kameran, genom att ställa dioptrin - fokus - rätt mot sökarskivan så kan vi iaf eliminera den faktorn. Dioptrin ställer du genom att ta bort objektivet och montera fattningsskyddet som medföljde kameran, sen pekar du med kameran mot en jämn och ljus yta (exempelvis en ljus vägg eller taket) och så rör du reglaget ovanför sökaren till det läget där sökarens markeringar är så skarpa som möjligt.

Om du efter denna justering inte får skärpa med objektivet när du fokuserar mot mattskivan, så ligger felet troligen i objektivet. Är det köpt nytt eller begagnat? Det kan vara så att linselementen har blivit förskjutna i det på grund av någon händelse.

Hälsar
R

Senast ändrad:
beror ju på hur stora krav du har på skärpa, kör du med 1,4 så blir ju det skarpa området jäkligt tunt, vilket kan göra att man inte uppfattar någon del av bilden som skarp. jag har inte haft några större problem, visst hamnar skärpan lite fel på 1,4 ibland men det är mest för att jag gungar hit eller dit.

Jo, det är sant - f/1.4 innebär ett extremt litet skärpedjup. Men, skärpedjupet minskar ju på kort avstånd och ökar på långt avstånd, så det är orimligt att skärpan blir sämre på långt avstånd än kort. Det borde vara tvärtom!

Bertone skrev:
Mitt 50 1,4 fokuserar inte på avstånd över ca5m. Inte ens med MF så går det att få skärpa på avstånd över 5m.
Menar du med det att vid manuell fokusering går det inte att ställa in avståndsskalan på längre avstånd än 5 m eller att när du ställer in skalan på oändligt får du ändå skärpan på motiv endast 5 m bort?

Olle

Jag har en SMC-P FA 50/1.4 till min K10D med firmware 1.30, och jag jag inga problem att fokusera i ljusstarka till relativt ljussvaga miljöer, huvudsakligen med AF dock.

Däremot om det är mycket dåligt ljus kan AF balla ur och börja jaga från ände till ände innan den hittar fokus.

Om kameran fungerar med övriga objektiv låter det som det är fel på din 50a.

Tack för era svar.
Objektivet är köpt på Scandinavian Photo och har fungerat tidigare. Vid MF kan jag vrida skalan till oändligt, men det fattar tydligen inte objektivet.
Var precis o testade inomhus och körde i helgrönt läge. Den hittar inga fokuspunkter längre bort än ca5m (upp till 5m fungerar det som det skall). Kör jag MF och ställer in den på oändligt, rummet är över 10m långt, så hamnar bästa fokusen vid ca5m, dock så blir det inte bra där heller. Längst bort är det helkass. Tror jag uteslutet "skit bakom spakarna" och kommer be MediaMarkt lite snällt om jag kan få snäppa på mitt objektiv på deras K10D, för att se om det fungerar där.
C

Och här kommer svaret: Lite ohälsosamt stort avstånd mellan fokusringen och objektivhuset - eller hur? Hur den hamnat där fattar jag inte - jag har aldrig tappat objektivet och använder ALLTID kameraväska (om den inte hänger runt halsen förstås). 16-50'an har varit på reparation i 50dgr och nu blir man av med 50'an också. Blir nog en kul jul....
Bilden är tagen med mitt loppisfynd (40:): Zukkor Superwide 0.42 med macro - monterat på 18-55.
C

Bilagor

• 50mm.gif
    50mm.gif
    79.1 KB · Visningar: 372
Bertone skrev:
Och här kommer svaret: Lite ohälsosamt stort avstånd mellan fokusringen och objektivhuset - eller hur? Hur den hamnat där fattar jag inte - jag har aldrig tappat objektivet och använder ALLTID kameraväska (om den inte hänger runt halsen förstås). 16-50'an har varit på reparation i 50dgr och nu blir man av med 50'an också. Blir nog en kul jul....
Bilden är tagen med mitt loppisfynd (40:): Zukkor Superwide 0.42 med macro - monterat på 18-55.
C

Objektiv borta på rep i 50 dagar är oacceptabelt!
Det tyder på dålig service tycker jag. Om Mabo nu kastar sig in i denna diskussion och säger att andra märken är ännu sämre, så spelar det ingen roll. Vi är alla kunder och konsumenter som borde kunna begära bättre service, av alla leverantörer av kostsam fotoutrustning.

Uffe

Lite tyckande

Det låter som en garanti reparation på Din FA50.
Jag tycker du ska ringa till Ziegler verkstaden och kolla hur det går med 16-50, säg nåt tårdrypande så dom skyndar sig....
Pentax började med Ziegler för kanske ett år sen och tanken var nog att få snabb service. Problemet är nog den hastigt ökande försäljningen på kameror som i sin tur ger ett tryck på verkstäderna Vad problemet ligger vet jag inte, det kan vara ont om mekaniker men jag misstänker att Ziegler inte tar tag i problemet, då måste Pentax hitta en lösning.

Bertone skrev:
Och här kommer svaret: Lite ohälsosamt stort avstånd mellan fokusringen och objektivhuset - eller hur?

Oj, första gången jag ser en 50:a som ser ut på det viset. Mycket mysko! Det måste ha blivit skadat i någon transport eller så innan det hamnade hos dig. Vad säger Scandinavian Photo som du köpte det av? Men de svär sig säkert fria. Guld vore ju om de kunde byta ut objektivet istället för att reparera det.

Tråkigt att du får vänta på ditt 16-50, ring Zieger och fråga vad de har gjort med det. Det kan vara så att de har skickat det till Pentax Europe i Tyskland och normaltiden för reparationer där ligger på fyra veckor, inklusive transporten till/från dem.

I värsta fall så fattas en del, och då måste de hämta delen från Japan. I absolut värsta fall så skickar de objektivet till Japan och då har jag ingen aning om hur lång tid det tar. Här är ju transporten det stora problemet eftersom Japan ligger så långt bort.

Hälsar
R

Re: Lite tyckande

Bofoto2 skrev:
Pentax började med Ziegler för kanske ett år sen och tanken var nog att få snabb service. Problemet är nog den hastigt ökande försäljningen på kameror som i sin tur ger ett tryck på verkstäderna Vad problemet ligger vet jag inte, det kan vara ont om mekaniker men jag misstänker att Ziegler inte tar tag i problemet, då måste Pentax hitta en lösning.

Jag vet inte hur intresserade Zieger är av Pentax, de servar ju andra fabrikat också.

Hälsar
R

ANNONS