Ingvar
Aktiv medlem
Hej! Har en D100 med 105 mm Micro Nikkor. Tanken är att använda denna kombination i mitt nya UV-hus från Seacam för undervattensfotografi, men frågan gäller makrofotografering, oavsett om man är över eller under ytan. Jag har försökt jobba med AE-L/AF-L i läget AF ON. Min tanke var att kunna rikta in mig på något fokusvänligt och trycka på knappen för att aktivera fokus, och sedan i lugn och ro kunna komponera och finlira med fokus genom att röra mig fram och tillbaka och sedan trycka av utan att riskera att fokuseringen börjar fara hit och dit. Men när jag gör detta så går det ofta inte att ta bilden över huvud taget. Jag kan ha vad jag upplever perfekt komposition och placering av fokalplan, men när jag försöker trycka av så vill inte kameran - ungefär som att den vägrar när inte fokuspunkten är i vad kameran själv tolkar som fokus. Någom som har upptäckt samma problem? Det finns ju tyvärr bara AE-hold, inte AF-hold, som hade varit ett likvärdigt alternativ. Manuell fokus funkar inte i UV-huset utan extra tillbehör och det är ingen lätt match att hålla knappen inne, och samtidigt arbeta med huset (det är ingen liten klump, ska ni veta). Tips och idéer mottages tacksamt!