Annons

Fokusproblem makrofotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Ingvar

Aktiv medlem
Hej! Har en D100 med 105 mm Micro Nikkor. Tanken är att använda denna kombination i mitt nya UV-hus från Seacam för undervattensfotografi, men frågan gäller makrofotografering, oavsett om man är över eller under ytan. Jag har försökt jobba med AE-L/AF-L i läget AF ON. Min tanke var att kunna rikta in mig på något fokusvänligt och trycka på knappen för att aktivera fokus, och sedan i lugn och ro kunna komponera och finlira med fokus genom att röra mig fram och tillbaka och sedan trycka av utan att riskera att fokuseringen börjar fara hit och dit. Men när jag gör detta så går det ofta inte att ta bilden över huvud taget. Jag kan ha vad jag upplever perfekt komposition och placering av fokalplan, men när jag försöker trycka av så vill inte kameran - ungefär som att den vägrar när inte fokuspunkten är i vad kameran själv tolkar som fokus. Någom som har upptäckt samma problem? Det finns ju tyvärr bara AE-hold, inte AF-hold, som hade varit ett likvärdigt alternativ. Manuell fokus funkar inte i UV-huset utan extra tillbehör och det är ingen lätt match att hålla knappen inne, och samtidigt arbeta med huset (det är ingen liten klump, ska ni veta). Tips och idéer mottages tacksamt!

Har aldrig fotat med UV-hus, men har dock upplevt samma fenomen under andra omständigheter.

Brukar lösa det genom att fokusera-ställa om till manuellt-komponera om - ta bilden.

Alltså inte fokusera manuellt, bara ställ om kameran till MF....efter det är det bara att skjuta.

Kanske inte möjligt att ställa om till manuellt på ett enkelt sätt på undervattenhuset ?

/Anders

Många hus är inställda så det är fokusprioritet, man kan ställa om det i CSM menyn så att den skall vara shutter prioritet, så tar den en bild vare sig den tycker det är fokus eller inte

Tack för svar.
Anders: Så gör jag i normala fall, men du gissade rätt - det går inte att ställa om till manuell fokus i UV-huset, så som det ser ut idag. (Det finns dock tillbehör som gör det möjligt att få både omställningsmöjlighet och ratt för manuell fokusering.)
Tomas: Det hade ju varit förträffligt, men jag har inte lyckats hitta den funktionen i D100. Kanske det bara gäller proffsmodellerna?

Jag är 99% säker på att det skall gå, ja har på min d1 inställt så att när ja kör Af-s så har ja fokus prioritet o när ja kör af-c så har ja slutar prioritet.
Hmm kolla upp det för det låter välidgt konstigt att det inte skulle vara så på d100

Du har rätt, Tomas! Om jag ställer kaneran på AF-C så kör den med slutarprioritet. Och det löste problemet! Tack för hjälpen! Det fanns inte något om detta i CSM-menyn och finliret vad gällde skillnader i funktionalitet mellan AF-S och AF-C hade gått mig förbi, men det står i manualen, bara man letar. Detta är ju en mycket vilktig skillnad, som ger möjlighet till manuell fokus med utnyttjande av fokusmotoriken för grovinställning. Nu hade jag min AF-C på att automatiskt välja fokus på närmaste objekt. Det måste man också komma ihåg att stänga av, om man har gjort det förvalet.

Nu ska jag gå och programmera bank A för ovan ytan och bank B för UV-fotografi. Sedan ska kameran doppas!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar