Annons

Fokusproblem EF 70-200/2,8 IS

Produkter
(logga in för att koppla)

Seb68

Aktiv medlem
Jag har inte använt mitt EF 70-200/2,8 IS på ett tag men när jag skulle fotografera barnen på lite längre håll imorse så blev de oskarpa om jag försökte ta foton på längre håll. Det fungerar perfekt på avstånd upp till 20-30 m men därutöver blir det inte skarpt. Jag försökte fokusera manuellt men jag upplever det som att jag inte kan vrida fokusringen riktigt hela vägen till oändlighet. Jag kan vrida det ända till det tar stopp som vanligt men jag inbillar mig att det skulle gå att vrida ytterligare en mm eller två men det är kanske inbillning.

Någon som haft ett liknande problem? Jag har version I.
 
jo det finns det men även om man provar båda lägena så blir resultatet detsamma. Möjligt att det blir lite bättre om man tar 2,5m-oändlighet...
 
Fokusbegränsaren på EF 70-200 mm f/2,8L IS USM påverkar bara närgränsen, till skillnad från den på exempelvis EF 300 mm f/2,8L IS II USM, där den kan ställas in att påverka i valfri ände.

Om du tittar på avståndsskalan ser du en symbol som ser ut som ett storl |__ vid oändlighetsmarkeringen. Du ska kunna vrida avståndsinställningen tills indexstrecket står mittför den högra änden på foten på symbolen. Normalt ska oändligt ligga vid den vertikala stapeln, men den horisontella delen har man för att det ska finnas marginal för toleransförändringar på grund av olika temperaturer och liknande. Får du inte skarpt på långt avstånd någonstans längs den horisontella delen av symbolen |__ är det något som är tokigt.
Kan du inte vrida hela vägen till högra delen av symbolen är det något annat som är tokigt. Mitt EF 16-35 mm f/2,8L II USM drabbades av fenomenet att manuell fokusering inte gick att göra mer än med en slaglängd på ungefär 5 mm på inställningsringen. Det visade sig vara en skruv innanför ringen som hade lossnat, och blockerade rörelsen. Drog åt skruvarna (de andra började också lossna) och sedan gick det att fokusera igen. Dessutom satt hela fronten på objektivet plötsligt stabilt igen. Så visst kan grejorna ge med sig inne i objektiven, L-klass eller ej.
 
När du skriver en skruv innanför ringen - var menar du då?
Det skulle kunna vara det. Indexstrecket kommer inte riktigt ända fram som det skall
 
Nu var det ju alltså inte samma sorts objektiv, men i det fallet låg de lösa skruvarna innanför det refflade gummibandet på avståndsinställningsringen. Man kan peta bort gummibandet (det är lite lätt elastiskt) och då hittar man diverse hål för att komma åt skruvar som sitter innanför ringen. Normalt döljs de av den refflade gummiringen.
 
Nej det är ju liet annorlunda objektiv men tänkte ändå att det kunde vara en ledtråd.
Uppskattar alla råd jag kan få.
 
Upptäckt attt när man försöker fokusera manuellt följer inte alltid avståndsskalan med alls utan det verkar som att det glappar lite. Antar att man är tvungen att lämna in det trots allt...
 
Den kan vara sliten i planetväxeln som driver fokuseringsringen från ultraljudsmotorn och den manuella fokuseringsringen. Då kan delar behöva bytas för att återställa objektivet i fungerande skick, beroende på exakt vad felet är.
 
Upptäckt attt när man försöker fokusera manuellt följer inte alltid avståndsskalan med alls utan det verkar som att det glappar lite. Antar att man är tvungen att lämna in det trots allt...

Jag har samma objektiv och jag har exakt sånt där glapp också, ibland verkard det inte "bita" när man fokuserar. Jag lämnade in det för nåra veckor sedan men har inte fått nåt kostnadsförslag än.
 
Det låter precis som det problem jag har. intressant vad det kan kosta men tråkigt att det skall ta så lång tid att ens få ett kostnadsförslag. Det var nu under sommaren jag använder objektivet men det börjar jag inse blir omöjligt att lösa innan dess. Jag tycker det är ganska dåligt att servicen inte är bättre. Köper man dyra L-objektiv gör man det delvis för att de skall hålla (naturligtvis även för dess optiska kvalitet) och när de går sönder hade man hoppats att det skulle gå relativt snabbt att reparera. Flera veckor bara för att få kostnadsförslag är ju riktigt dåligt.

Är Nikon lika dåliga?

Var lämnar man bäst in objektiv för reparation i Stockholm (antar att alla skickar till samma service verkstad i slutändan men lite spelar själva inlämningsstället också roll)
 
Jag lämnade mitt objektiv till Assist Workshop vid Hammarbybacken. Dom skickar vidare till Canon's verkstad i Linköping som i sin tur ibland måste skicka vidare till Mölndal eftersom all utrustning är inte flyttad än från Visual Service i Farsta (som konkade eller vad det var). Det var den info jag fick. 600 spänn kostar det att få reda på vad det kostar.

Lämnade in det 28 Maj men har inte hört ett dugg än. "Mottagen av verkstad, ej påbörjad" står på den websida dom hänvisar till. Tycker det är lite dåligt, även om dom påstås ha en rätt fet backlog från Visual Service.

Det påstås att man kan kan lämna in till Scandinavian Photo också, vet inte om det stämmer.
 
4 veckor tog det att få ett kostnadsförslag.

Byte av fokusmotor, funktionskontroll och justering.
Summa (inkl moms): 2843,19

Trodde det skulle vara värre.
 
4 veckor tog det att få ett kostnadsförslag.

Byte av fokusmotor, funktionskontroll och justering.
Summa (inkl moms): 2843,19

Trodde det skulle vara värre.

Om det är ett fel som inte fanns när du köpte objektivet kanske det är något mer som är skumt (något som hoppat snett) så gör det brara.
 
Då blir det kanske samma reparation för mig även om jag tycker det verkar konstigt att byta fokusmotor. objektivet fokuserar perfekt bortsett från att det inte fungerar på de allra längsta avstånden - varken AF eller manuellt.
 
Då blir det kanske samma reparation för mig även om jag tycker det verkar konstigt att byta fokusmotor. objektivet fokuserar perfekt bortsett från att det inte fungerar på de allra längsta avstånden - varken AF eller manuellt.

Om objektivet inte fokuserar rätt manuellt lär knappast byte av fokusmotor hjälpa.
 
Det kan vara som med en del bilreparationer. Man byter ett helt funktionellt paket istället för att byta de smådelar som är trasiga.
 
Jag tänkte detsamma. Jag har plockat isär några Canonobjektiv med ringformad USM, och där utgör motor, medbringare och manuell fokuseringsring hela planetväxeln. Så det kan nog vara rätt att byta motorn även om men har problem att fokusera manuellt.
 
Tack för alla svar. Hade hoppats på att det var ett enkelt fel som jag kunde fixa men det låter helt klart som att det blir inlämning, lång väntan och en kostnad på ca 2843,19 kr (konstigt udda siffra?)
Då får jag ställa in mig på att inte kunna använda det under sommaren. Trist.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.