Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokusproblem Canon EF 70-200 2.8 L USM

Produkter
(logga in för att koppla)

Sado

Medlem
Häpp!

Ännu en fråga om ovanstående objektiv (ja, jag har köpt ett parti defekta :) )

Vid 70 mm räcker inte fokusringen till. Det tar alltså stopp innan man når fokus. Vid 200 verkar det inte vara några problem. Någon som har tips på hur man justerar detta? Linsgrupp CY1-2563 är ju justerbar men det kanske är själva fokusgruppen man ska ratta på?

Edit: Kan poängtera att autofokus inte fungerar och jag har heller inget behov av det då jag ska ha objektivet till astrofoto.

Mvh
 
Senast ändrad:
Svarar på min egen fråga nu när jag fått servicemanualen. För att justera fokus vid 70 mm ska man alltså lägga shims under själva bajonettfattningen. Case closed.
 
Hej!

Jag undrar om det är allt man behöver kolla med det objektivet. Det är ju en zoom och den kan ju uppträda icke linjärt om du har otur. De finns andra trådar om detta och andra kan detta bättre när det gäller Canon än jag men det finns som sagt långa diskussioner om detta.

Micke Risedal har bl.a. skrivit om detta och jag kommer ihåg att en del zoomar kalibrerades på ett antal ställen efter hela zoomspannet och det kan nog vara så många som åtta om jag inte minns fel. I hans fall så gick han till Intevision som var och möjligen fortfarande är Canons servicepartner.

Så vänd dig till Canon-trusten för det är långtifrån säkert att schimsningen hjälpen.

Har du något av de bättre husen så har de mikrojustering i huset som ger samma effekt som schimsningen inom vissa gränser. Så börja där tycker i alla fall jag. Har du tur så räcker det men bli inte förvånad om det inte gör det.

Som på beställning så ser du ju att det finns andra just nu som pratar om liknande problem som du upplever: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=162337
 
Hej och tack för svar.

I manualen står att man justerar i ytterlägena bara. Fattningen för 70 mm och främre linsgruppen för 200 mm. Någon fokusmotor har jag inte och har heller inget behov av, åtminstone inte på detta objektiv.

Däremot har jag ett till objektiv där autofokusen är lite off så det blir nog att skicka in om jag vill ha det i toppskick.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.