Annons

Fokusproblem Canon 60D vad göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

airwolf

Medlem
Jag har ett problem med fokusen på min 60D, hittade en tråd på ett annat forum där de surrar om samma problem med skumt fokus. Någon annan som har haft det problemet?

Köpte kameran från dustin, är det bara att kontakta dem eller ska man vända sig till canon direkt?

Det är inte objektiven de fungerar bra på min 10D.
lite trist att min gamla 10D har bättre skärpa i bilderna än min 60D

Bifogar 2 bilder, första från 60D andra från 10D (inte tagna samma dag) men som visar problemet jag har med alla bilder från 60D

Fler bilder:
http://www.digitalphotographywriter.com/2011/01/soft-images-issue-on-60d-lens-or-camera.html
 

Bilagor

  • Skarmklipp1.jpg
    Skarmklipp1.jpg
    7.6 KB · Visningar: 511
  • Skarmklipp2.jpg
    Skarmklipp2.jpg
    9.4 KB · Visningar: 498
Helt klart förekomer det att vissa exemplar lämnar fabriken med fokusproblem. Vilket så klart är tråkigt för den som drabbas. Som tur är går det på garantin. Men man måste ju lämna ifrån sig kameran.
Bäst är att lämna in både kamera och objektiv. För även om objektiven funkar bra med en annan kamera är det bästa att justera huset och objektiven tillsammanst, Om man har flera hus är det bäst att lämna in hela klabbet. Dock vet jag inte hur långt garantin sträcker sig för detta.
Efter alla skriverier här på FS lämnade jag in min 7D på justering - för säkerhets skull. Jag kunde egentligen inte med säkerhet påstå att jag hade fokusfel, men ibland råkade jag ut att bilder inte blev inte så bra som de borde. Så här eferåt så tror jag åtminstone att fler bilder blir bra.
Jag lämnade in huset och två L-objektiv. allt justerades och allt gick på husets garanti.

Ditt bildexempel visar på oskärpa. Men av det enda exemplet är det omöjligt att veta om det är fokusfel. Men det spelar ju ingen roll. Felet du har ska åtgärdas på garanti.

Sådär - det var många ord för att säga samma sak som föregående talare: Ta kontakt med Dustin. Hade du bott i Stockholm hade det varit enkals att lämna in på INtervision.

Petter ...
 
Fokusproblem

Jag hade samma problem med min K5, den skickades på garantin till fabriken och mjukvaran byttes ut. Ett garantiärende som det verkar även här, objektiven justeras med huset.
 
dustin hänvisar till canon, jag ringde dem idag och de har startat ett supportärende och eskalerat vidare det, får se var vi hamnar
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.