Annons

Fokusproblem 28-105

Produkter
(logga in för att koppla)

gautman

Ny medlem
Hej.

Jag har ett 28-105 3,5/-4,5 USM som jagar fokus på hög brännvidd. Det funkar som en klocka upp till cirka 90mm. Över det så jagar den fram och tillbaka och hittar aldrig fokus utan ger upp. Sedan måste man vrida ned det till under 70mm och då funkar det upp till 90 igen. Manuell fokus indikerar som det ska hela vägen och det är samma oavsett ljusförhållanden. Under 70 hittar den alltid, även i riktigt dåligt ljus. Inga missljud eller annat.

Någon som har en idé?

Jag har gjort rent kontakter och provat med två kameror. Alla andra objektiv på samma kameror funkar perfekt.

ok. Då handlar felsökningen om att lista ut vad som är förändrat sedan den funkade.
Och än så länge hoppas vi att det inte är trasigt.

Har du skruvat på ett uv-filter som inte satt där förr?
Är du helt säker på att felet gäller "vid alla ljusförhållanden"?
osv

Petter ...

Det är inte omöjligt att fokusmotorn håller på att ge upp.

Min 28-105/3,5-4,5 USM (köpt 1994) har legat oanvänd i flera år. Nu är fokusmotorn helt död.

När motorn på min 16-35/2,8 började ge upp fungerade motorn bara inom vissa avståndsintervall.

Har du skruvat på ett uv-filter som inte satt där förr?
Är du helt säker på att felet gäller "vid alla ljusförhållanden"?
osv

Tanken på UV-filtret slog mig också. Det satt på hela tiden så jag plockade av det när problemen uppstod, ingen skillnad.

Jag har testat det i dagsljus, soligt som molnigt, kväll/natt ute, välbelysta rum och "mys"-belysta rum. En gång har jag dock fått det att fokusera, det var med den inbyggda blixten som hjälpbelysning men det var en engångsföreteelse som jag inte kunnat upprepa.

Min 28-105/3,5-4,5 USM (köpt 1994) har legat oanvänd i flera år. Nu är fokusmotorn helt död.

När motorn på min 16-35/2,8 började ge upp fungerade motorn bara inom vissa avståndsintervall.

Ja, det kanske är så att den håller på att dra sin sista suck.

Något bra förslag på en ersättare i ungefär samma kaliber som inte kostar skjortan och halva armen?

Något bra förslag på en ersättare i ungefär samma kaliber som inte kostar skjortan och halva armen?

Till APS-C-sensorer är Canon EF-S 15-85/3,5-5,6 IS USM ett objektiv med stort zoomomfång och hög bildkvalitet.

För småbildssensorer: EF 24-105/4L IS USM. Ett ljusstarkare och billigare alternativ är Tamron 28-75/2,8. Jag har båda själv.

ANNONS