Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokusmetod!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dennis_R

Aktiv medlem
Smått förvirrad

Vad jag har förstått så är AF-S en metod av fokusering som innebär att objektivet fokuseras med en SWM (Silent Wave Motor). Rätt?

Nu till själva frågan. På min D70s så kan jag ställa in så att jag använder antingen AF-S eller AF-C. Skillnaden jag har märkt är att med AF-S så fokuserar den, sen tar den kortet och att den inte kan ta kort innan den fokuserat klart. Med AF-C däremot kan jag trycka rakt av och ta kort utan att ha fokus. Men vad har detta med AF-S att göra? Och om jag nu har stängt av AF-S i menyn och aktiverat AF-C (vad det nu är) Borde inte den tysta och snabba fokusering försvinna och jag får något långsammar fokusering plus det mekaniska motor ljudet?

Det finns två typer av af-s vilket gör det förvirrande.
Det ena är som du säger, fokusering med en Silent Wave Motor, denna sitter i objektivet.

Men det finns sedan tre olika fokuseringsmetoder som du kan välja på kameran.
af-s, af-c och M.
Här betyder s:et i af-s, singel och med det menas att när kameran hittar fokus så låses den.

c:et i af-c står för continuos vilket då betyder att fokus är följande och inte låses efter att fokus är hittad.

Tror att man kan ställa in om kameran ska prioritera fokus framför att ta en bild,eller tvärs om.

/Johan

På D70 kan man inte ställa om till att prioritera fokus eller inte. Däremot på D200.

Men gör som sport- och pressfotograferna: Ställ in kameran på AF/C och flytta fokus till tumknappen istället för avtryckaren. När du vant dig vill du aldrig tillbaka.

Ställa in fokus till tummknappen? Hur menar du? Och hur gör man. För jag ser minsan ingen tumknapp om det inte är hjulet du menar?

Du har en knapp som det står AF/AE på. I menyerna kan du ställa den så att den bara styr AF. Ställ också om kameran till AF/C. Varje gång du ska fokusera riktar du fokuspunkten mot målet och trycker med tummen tills du har fokus. Släpp knappen när du fokuserat färdigt. Sedan kan du komponera om bilden om du behöver. Rör sig motivet så fortsätt bara hålla in knappen tills bilden tas.

Fördelen med den här metoden är att du alltid är beredd när motiven rör sig. Det finns egentligen ingen anledning att ha kameran i AF/S någonsin.

Ännu bättre på D200 som har två tumknapper. D70:s tumknapp sitter lite kass till och det tar någon dag att vänja sig.

ahaa okej. men är du säker på att knappen heter just så? för den enda jag kan hitta är en liten knapp till höger om sökaren som det står AE-L och AF-L på? Kanske skiljer mellan D200 och D70?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto