Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fokusläge och ljusmätning Nikon D3000

Produkter
(logga in för att koppla)

Stina-bk

Medlem
Jag har haft min kamera Nikon D3000 i några månader nu, och börjat lära mig allt fler inställningar även om jag dock fortfarande är ovan. MEN några viktiga inställningar har jag inte full koll på. Jag vill verkligen förstå och fatta skillnaderna dem emellan. Det är val av fokusläge och mätning. Nu bara testar jag lite hit och dit och har fortfarande inte helt full koll när och hur jag ska använda de olika fokuslägena och ljusmätningarna. Är det någon som vet någon bra sajt eller själv kan skriva en enkel förklaring när man ska använda vilket?

En följdfråga är också, vilket fokusläge ska man ha som förval när man ska vara beredd att ta bilder snabbt på små barn exempelvis. Ibland väljer ju kameran att fokusera lite vad den vill... och samma sak med Mätning?

Har en D60 men är ju ganska lika kamera förutom att du har fler fokuspunkter. Men lite kort:
Ljusmätning:
3D-matrixmätning; ljusmäter hela bilden, bra vid exempelvis landskapsbilder.
Centrumvägd: ljusmäter inte hela bilden utan främst mitten, jag använder den i de flesta fall då man ofta får en bra exponering av objektet, även om det kan bli lite utbrända högdagrar.
Spotmätning: Ljusmäter bara en väldigt liten del av bilden. Bra vid kluriga situationer, exempelvis om du ska ta en bild på en person som är upplyst men bakgrunden är väldigt mörk och du vill att exponeringen av personen ska bli rätt.

Sen de olika fokuslägena:

AF-C: Fokuserar kontinuerligt då du har avtryckaren halvt-nertryckt. Bra då man ska följa rörliga motiv.
AF-S: Låser fokus då du trycker ner avtryckaren halvvägs, då kan man sätta fokus där man vill ha det och sedan komponera om bilden.
AF-A: Är ett "intelligent" fokusläge som kombinerar af-c och af-s, funkar ok men jag brukar använda af-s eller af-c så jag vet exakt vad kameran gör.

Som standard "point and shoot" inställningar skulle jag rekommendera centrumvägd mätning och AF-S. Skall du fota barn som springer omkring är det bättre att byta till AF-C.

Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar