Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokusjustering

Produkter
(logga in för att koppla)

Titanic

Aktiv medlem
Haej allihopa!

Köpte ett Sigma 10-20/4-5.6 av en privatperson häromveckan.
Har upptäckt att objektivet lider av bakfokusering och jag måste skicka in det till Tura Scandinavia för att justera det. Jag slängde iväg ett mail och frågade hur jag skulle gå tillväga och det enda svar jag fick var att jag skulle skicka det till en viss address.

Jag vet inte vad ni tycker men personligen vill jag ha mer säkerhet än så? Eller räcker det med att packa ihop det och lägga i en lapp där det står i stort sett "Vill ha fokusjustering, skicka tillbaka till den här addressen: " eller hur gör man egentligen?

Har inte skickat in något på service på distans tidigare... har bara varit att vandra in på en butik och så sköter de resten.

VÄLDIGT tacksam för hjälp!
 
Haej allihopa!

Köpte ett Sigma 10-20/4-5.6 av en privatperson häromveckan.
Har upptäckt att objektivet lider av bakfokusering och jag måste skicka in det till Tura Scandinavia för att justera det. Jag slängde iväg ett mail och frågade hur jag skulle gå tillväga och det enda svar jag fick var att jag skulle skicka det till en viss address.

Jag vet inte vad ni tycker men personligen vill jag ha mer säkerhet än så? Eller räcker det med att packa ihop det och lägga i en lapp där det står i stort sett "Vill ha fokusjustering, skicka tillbaka till den här addressen: " eller hur gör man egentligen?

Har inte skickat in något på service på distans tidigare... har bara varit att vandra in på en butik och så sköter de resten.

VÄLDIGT tacksam för hjälp!

Har samma erfarenhet av Tura Scandinavia,

Har några Sigma-objektiv till Sony som Sigma lovar att korrigera för att fungera med de nya A33/A55-kamerorna.

Fick samma svar, skicka dom till den här adressen så fixar vi.
Ingen kontakperson, eller returnummer e.d. Verkar lite lösa boiner tycker jag.

Har inte skickat mina än, eller rett ut det, men vore nog bra att ringa eller maila igen för att få mer specifika uppgifter. Om du får svar och klarhet i detta kan du ju skriva in det här.


/Mats
 
Jag fick tillbaks mitt Sigmaobjektiv idag.
Det tog bara en vecka.
Kostnaden är 660 kr/tim och det stannar där för vanlig justering.
(Jag har bytt kamerahus och därför behövde objektivet justeras)

Ring gärna innan och prata med Bo Delborg på service.
Det kan vara en fördel att skicka med huset också.

Jag har samma positiva erfarenhet sen en tidigare justering och även en reparation.

Om ni skickar paket eller rek. brev så vet ni säkert att det kommer fram och ser även på posten.se när det är utlämnat.

MVH J O
 
Bakfokus?

Haej allihopa!

Köpte ett Sigma 10-20/4-5.6 av en privatperson häromveckan.
Har upptäckt att objektivet lider av bakfokusering och jag måste skicka in det till Tura Scandinavia för att justera det. Jag slängde iväg ett mail och frågade hur jag skulle gå tillväga och det enda svar jag fick var att jag skulle skicka det till en viss address.

Jag vet inte vad ni tycker men personligen vill jag ha mer säkerhet än så? Eller räcker det med att packa ihop det och lägga i en lapp där det står i stort sett "Vill ha fokusjustering, skicka tillbaka till den här addressen: " eller hur gör man egentligen?

Har inte skickat in något på service på distans tidigare... har bara varit att vandra in på en butik och så sköter de resten.

VÄLDIGT tacksam för hjälp!

Förlåt en okunnig, men hur 17 upptäcker man bak/fram-fokus på en 10-20mm f:4-5.6 glugg? I max vidvinkelläge - motsvarande 15 mm extremvidvinkel på FX - kan man ju i praktiken köra med fixfokus genom att limma fast fokusringen på sisådär en 3 meter och få skärpa genom hela bilden (har själv en Sigma dito dito). Hur bär du och många andra felfokusfantomer er åt för att kunna bedöma ett felfokus på några centimeter hit eller dit? Enligt mig borde det i princip vara omöjligt för en vanlig dödlig. / mvh FiCa1
 
Förlåt en okunnig, men hur 17 upptäcker man bak/fram-fokus på en 10-20mm f:4-5.6 glugg? I max vidvinkelläge - motsvarande 15 mm extremvidvinkel på FX - kan man ju i praktiken köra med fixfokus genom att limma fast fokusringen på sisådär en 3 meter och få skärpa genom hela bilden (har själv en Sigma dito dito). Hur bär du och många andra felfokusfantomer er åt för att kunna bedöma ett felfokus på några centimeter hit eller dit? Enligt mig borde det i princip vara omöjligt för en vanlig dödlig. / mvh FiCa1

Bilderna blir oskarpa med autofokus där man vill ha fokus.
Det ser även en okunnig som drabbas av det.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.