Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fokusfråga...

Produkter
(logga in för att koppla)

johanlord

Aktiv medlem
Jag skall fota ett objekt som ligger väldigt nära i bild (ca en halvmeter) men det ska ligga i ena hörnet av bilden. Bakgrunden skall uppta största delen av bilden. Om jag gör det med vanlig autofokusinställning så blir objektet alldeles för ljust av blixten. Måste jag ställa in fokus manuellt för att det ska funka eller finns det någon annan lösning för en digitalkamera med inbyggd blixt och endast autofokus? Är det helt omöjligt att få ett objekt som inte ligger i mitten av bilden skarpt med autofokus ifall resterande objekt i bilden ligger långt bort?

Tacksam för svar!
/johan.

Man låser autofokusen genom att hålla ned avtrykaren halvt, sen kan man flytta kameran utan att fokus ändras..när man komponerat klart så trycker man av.

Fast vad det gäller blixten så mäter ju den i det ögonblick man tar bilden. Om man inte har möjlighet att länka blixtmätningen till vald autofokuspunkt så måste man använda FEL (Flash Exposure Lock). Med FEL så kan man låsa blixtexponeringen på samma sätt som man låser autofokusen, för att kunna komponera om bilden innan man tar den.

Fast jag tror inte att de flesta digitalkompakter har FEL.

tack...

tack för snabba svar. Jag ska pröva mig fram. Skall nog ändå skaffa en nikon d70 snart som löser många problem =).

/johan.

ANNONS