Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokuseringsproblem med D5-tamron 17-50 2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

Fesse

Aktiv medlem
Jag använder mig av kombinationen D5 och Tamron 17-50 2,8 och har varit mycket nöjd med detta fram till för ett tag sedan. Då slutade kameran helt plöstligt att fokusera. Detta hände väldigt plötsligt när jag höll på att ta bilder så jag tog för givet att det var något i kameran som gav upp. Idag fick jag tillbaka kameran från Zieger och enligt dem är det inget fel på kameran. Kan det det vara fel på ett objektiv så att kameran inte fokuserar? Det går ju att få fokus om man sköter det manuellt. Känns som att om objektivet var kasst så skulle det inte gå att få fokus alls men jag kankse tänker fel. Snälla är det nån som har nått tips. Tyvärr kan jag inte ta några testbilder och visa för dom glömde ju att skicka tillbaka mitt batteri så jag är lite strömlös för tillfället...

Det kan ju mycket väl vara så att någon mekanik för af:en har gått sönder i ditt objektiv.
Har du inget annat objektiv att testa med?
Hörde du om af-motorn surrade i din kamera när den försökte fokusera?

jo det har jag men jag har ju tyvärr inget batteri för tillfället. Får hoppas att dom kan skicka tillbaka det fort så jag kan prova. Var ju lite klantigt att inte prova med ett annat objektiv innan men jag var så säker på att det var kameran som var boven i dramat.

Nu har kameran varit inne en gång till och nu har dom faktiskt gett mig en helt ny kamera, eller ny o ny antar att det är nått returex för det är en 5D iafl. Dok så kvarstår problemet. Suck, börjar kännas lite tröstlöst det här. Jag har provat med tre olika objektiv: Tamronet, Minolta 50m 1,7 och även kitobjektivet 18-50 sigma. Och jag får ca 20-30 mm backfokus på alla tre. Känns ju lite surt att behöva klaga en gång till nu när dom varit shysst och fixat fast garantin gått ut men jag vill ju fortfarande ha en kamera som fungerar. Vad ska jag hitta på? Man börjar ju fundera på om det är en annan som är knäpp på riktigt, nya glasögon har jag så dom kan nog inte skylla på synen. Nån som har nått tips på vad jag ska göra?! Kan man uppdatera mjukvara och på nått sätt justera där?

såg att jag hade utryckt mig lite klumpigt tidigare, kameran fokuserar ju såklart men lägger fokus fel hela tiden

Jag har hittat lite info på dyxum om hur man justerar fokuset, är det någon som har provat denna operation själv och hur gick det i så fall? Ska ju tydligen finnas lite skruvar som håller sensorn som man justerar på. Är väldigt sugen på o göra ett försök i alla fall, kan ju inte gå mer än fel och kameran går ju inte använda som det är nu heller. Nån som har några tips vad man ska tänka på och hur man ska gå till väga?

Är ju bara jag som skriver här så jag fortsätter väl...=)

Men jag tänkte bara meddela att jag samlade mod och gjorde en fokus-justering själv. Och det blev faktiskt riktigt bra. Det blev endel testbilder innan jag var nöjd men nu funkar den som den ska igen. Lite dåligt av Zieger kan man tycka att inte göra detta innan man skickat tillbaka kameran, särskilt med tanke på att jag utryckligen bad om det. Men men... Om någon har samma problem och vill ha lite tips/hjälp är det bara o maila så ska jag göra så gott jag kan.

Det här låter spännande.
Det läs finnas tre skruvar under dekalen i botten
som justerar af-sensors läge.
Behövde du skruva mkt? Justerade du alla tre eller?

jo det var precis dom tre som jag hittade. Hittade lite olika uppgifter om hurvida man skulle skruva på en eller alla men jag skruvade på alla tillslut och då blev det bra. Riktigt skönt o "få tillbaka" sin kamera.

Skruvade du lika mkt på alla tre? Hur reagerade fokuseringen, dvs var det stora justeringar som krävdes, dvs flera varv på skruvarna eller bara delar av ett varv?

Jag skruvade lika mycket på alla till slut och jag tror att jag skruvade nånstans runt 120 grader på alla så det var itne så mycket som krävdes. Hade ett backfokus på ca 10-12mm när jag började.

Nä jag lyckades få dit den igen. Pillade jätteförsiktigt med en kniv under och drog loss den, men det var ganska mycket "klister" kvar så jag tryckte tillbaka den igen. Än så länge sitter den i alla fall.

Intressant att man kan skruva själv!

Jag har en fråga om felfokusering:

Fokuserar kameran lika mycket fel, på alla brännvidder och alla avstånd?

D.v.s. om jag har 3 cm bakfokus vid 50 mm:s brännvidd och 3 meters motivavstånd, är fokusfelet också 3 cm vid exempelvis 18 mm:s brännvidd och 1 meters motivavstånd?

Fesse skrev:
Är ju bara jag som skriver här så jag fortsätter väl...=)

Men jag tänkte bara meddela att jag samlade mod och gjorde en fokus-justering själv. Och det blev faktiskt riktigt bra. Det blev endel testbilder innan jag var nöjd men nu funkar den som den ska igen. Lite dåligt av Zieger kan man tycka att inte göra detta innan man skickat tillbaka kameran, särskilt med tanke på att jag utryckligen bad om det. Men men... Om någon har samma problem och vill ha lite tips/hjälp är det bara o maila så ska jag göra så gott jag kan.

Jag lackade till till slut igår även jag och tog fram en gammal 1,5mm insexnyckel och satte igång. Zieger använder tydligen ett 50mm 1,7 när de justerar husen och det gjorde jag också till att börja med men den vägen övergav jag.

Jag började med att lätta på gummiplattan och under den finns 3 ganska djupa hål i huset. I dessa sitter insexskruvar som man droppat nåt vaxliknande låsmaterial på. Detta pillade jag bort med en syl (undrar vart skräpet tog vägen? :)

Sedan tog jag och riggade upp stativet och testarket och körde. Jag var noga med att skriva upp vad jag gjorde och ändrade först alla tre skruvar 1/4 varv i taget och finlirade med 1/8 varv. Medurs gäller om du har bakfokus och moturs om du har framfokus. Här är mina erfarenheter:

Började med att utgå från Minolta 50mm objektivet och fick detta helt perfekt. Bytte sedan till ett Minolta 28-105. Såg direkt att inställningen inte funkade för detta. Jag tog då ett beslut att om jag inte kan få ihop det med alla objektiv så väljer jag att få allt OK med mina Minolta 28-105 och 70-210 (beer can) åtminstone.

I denna fas upptäckte jag att 28-105 gick att få helt perfekt i både kort och lång ände. Min beer can är nu perfekt från 70mm upp till c:a 190mm. I långa ändläget fokuserade det lite fel men jag accepterade det och skriver det på telekontot. Min beer can jagar alltid lite i lite dålig belysning, så det är kanske inget konstigt. Ska testa det i normalt dagsljus så fort jag hinner.

Mitt Tamron 90mm är nu perfekt liksom mitt Minolta 24mm vad jag kan se. Däremot klarar jag inte av Tamron 24-135mm eländet som hela tiden varit lite av ett sorgebarn tyvärr.

Jag kommer inte längre och är trots allt nöjd med resultatet. Det gick lättare än jag trott och det är inga problem att få gummiplattan under kameran att fästa igen (bra lim :).

Jag har dock svårt att förstå att Zieger inte riktigt kunde få till detta trots flera försök. Så svårt var det ju faktiskt inte.

I övrigt så tror jag inte man behöver vara så rädd för denna operation om man bara är lite skrukturerad och har koll på vad man gör och gjort. Lycka till om ni försöker!

Senast ändrad:
Det är alltid kul och lärorikt att ta del av varandras erfarenheter och att det finns af-pionjärer som vågar testa lite.

En fråga: Anpassade du avståndet till ditt testmotiv efter brännvidden eller hur gjorde du där? Vilket avstånd?

js1 skrev:
Det är alltid kul och lärorikt att ta del av varandras erfarenheter och att det finns af-pionjärer som vågar testa lite.

En fråga: Anpassade du avståndet till ditt testmotiv efter brännvidden eller hur gjorde du där? Vilket avstånd?

Ja man blir tvungen att anpassa avståndet efter objektiven för annars kan man inte avgöra tillräckligt bra hur fokus ligger på linjalen. På skalan avgör man ju praktiskt hur AF ligger genom att skala och siffror blir "fetare"/"blurrigare". Det går inte alltid så enkelt att se utan att jämföra var blurret börjar och hur det tilltar i båda ändar. Jag har lagt av när båda sidor sett identiska ut och centerlinjen är skarp (noga med kameravinkeln mot arket också). Jag har även testa 4 av objektiven från sama avstånd på 90 mm bara som en koll under gemensamma förutsättningar.
Sen är det bara att köra några testskott också och beundra resultatet :) !

Det viktiga med avståndet är annars att alltid hålla sig längre bort från arket än varje objektivs närgräns som man inte lurar sig där. En beer can har väl en närgräns på drygt 1 meter medan mina andra objektiv väl ligger kring en halvmeter så det får man ju se upp med att man inte går för nära med just den.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto