Fesse skrev:
Är ju bara jag som skriver här så jag fortsätter väl...=)
Men jag tänkte bara meddela att jag samlade mod och gjorde en fokus-justering själv. Och det blev faktiskt riktigt bra. Det blev endel testbilder innan jag var nöjd men nu funkar den som den ska igen. Lite dåligt av Zieger kan man tycka att inte göra detta innan man skickat tillbaka kameran, särskilt med tanke på att jag utryckligen bad om det. Men men... Om någon har samma problem och vill ha lite tips/hjälp är det bara o maila så ska jag göra så gott jag kan.
Jag lackade till till slut igår även jag och tog fram en gammal 1,5mm insexnyckel och satte igång. Zieger använder tydligen ett 50mm 1,7 när de justerar husen och det gjorde jag också till att börja med men den vägen övergav jag.
Jag började med att lätta på gummiplattan och under den finns 3 ganska djupa hål i huset. I dessa sitter insexskruvar som man droppat nåt vaxliknande låsmaterial på. Detta pillade jag bort med en syl (undrar vart skräpet tog vägen?
Sedan tog jag och riggade upp stativet och testarket och körde. Jag var noga med att skriva upp vad jag gjorde och ändrade först alla tre skruvar 1/4 varv i taget och finlirade med 1/8 varv. Medurs gäller om du har bakfokus och moturs om du har framfokus. Här är mina erfarenheter:
Började med att utgå från Minolta 50mm objektivet och fick detta helt perfekt. Bytte sedan till ett Minolta 28-105. Såg direkt att inställningen inte funkade för detta. Jag tog då ett beslut att om jag inte kan få ihop det med alla objektiv så väljer jag att få allt OK med mina Minolta 28-105 och 70-210 (beer can) åtminstone.
I denna fas upptäckte jag att 28-105 gick att få helt perfekt i både kort och lång ände. Min beer can är nu perfekt från 70mm upp till c:a 190mm. I långa ändläget fokuserade det lite fel men jag accepterade det och skriver det på telekontot. Min beer can jagar alltid lite i lite dålig belysning, så det är kanske inget konstigt. Ska testa det i normalt dagsljus så fort jag hinner.
Mitt Tamron 90mm är nu perfekt liksom mitt Minolta 24mm vad jag kan se. Däremot klarar jag inte av Tamron 24-135mm eländet som hela tiden varit lite av ett sorgebarn tyvärr.
Jag kommer inte längre och är trots allt nöjd med resultatet. Det gick lättare än jag trott och det är inga problem att få gummiplattan under kameran att fästa igen (bra lim
.
Jag har dock svårt att förstå att Zieger inte riktigt kunde få till detta trots flera försök. Så svårt var det ju faktiskt inte.
I övrigt så tror jag inte man behöver vara så rädd för denna operation om man bara är lite skrukturerad och har koll på vad man gör och gjort. Lycka till om ni försöker!