ANNONS
Annons

Fokuseringsfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Svärd

Aktiv medlem
Hejsan!
Alltmer ofta upplever jag att min Pentax K10D tillsammans med kitobjektivet 18-50 har problem med att fokusera. Ibland tycker jag att det tar lång tid innan kamera+ objektiv hittat fokus och ibland misslyckas fokuseringen helt och då ställs avståndet alltid på ett kort avstånd under metern.

Vad jag undrar över är om någon kan berätta hur stor skillnaden är mellan kitobjektivet och andra liknande normalzoomar vad gäller fokusering, hastighet, ljud mm?

Är det värt pengarna att byta ut kitobjektivet mot annan normalzoom och i så fall viken och vad vinner jag på det?

undrar Thomas Svärd

Fokuseringen får svårare att fokusera mot ytor som har dålig/ingen kontrast, speciellt om det är dåligt ljus. Jag funderar på om det är fel på din kamera eller att det ligger damm i kameran och stör fokuseringen(gäller det flera fokuspunkter?), prova en apoteksblåsa.

Ljudet skiljer en del mellan objektiv som inte har fokusmotor, men objektiv med inbyggd fokusmotor är klart tystare (märks knappt) som DA* 16-50/2.8 ED SDM. Och den fokuserar snabbare, men det är kameran som bestämmer var fokus ligger så om den tvekar....
Objektiv som är ljusstarkare underlättar lite pga att dom släpper en mer ljus (och har kortare skärpedjup?), som: Sigma 17-70/2,8-4,5 och 18-50/2,8 samt Pentax 16-45/4 och nämda 16-50/2,8.

Bofoto2 skrev:
Objektiv som är ljusstarkare underlättar lite pga att dom släpper en mer ljus (och har kortare skärpedjup?)

Men objektiv som är riktigt ljusstarka (typ f/1,4) kan ha en sämre kontrast på vidöppen bländare än nerbländat, och då får autofokusen för lite kontrast att jobba med eftersom den alltid kör mot objektivet på största bländaren.

Hälsar
R

Svärd skrev:
Hejsan!
Alltmer ofta upplever jag att min Pentax K10D tillsammans med kitobjektivet 18-50 har problem med att fokusera. Ibland tycker jag att det tar lång tid innan kamera+ objektiv hittat fokus och ibland misslyckas fokuseringen helt och då ställs avståndet alltid på ett kort avstånd under metern.

Vad jag undrar över är om någon kan berätta hur stor skillnaden är mellan kitobjektivet och andra liknande normalzoomar vad gäller fokusering, hastighet, ljud mm?

Är det värt pengarna att byta ut kitobjektivet mot annan normalzoom och i så fall viken och vad vinner jag på det?

undrar Thomas Svärd
Du har ju fotograferat ett tag (kollade in din sida) så det är väl inte så enkelt att du lägger fokuspunkten på en kontrastfattig yta...

testa lägg fokuspunkten där ljust möter mörkt (för att sen omkomponera bilden) och se om det blir bättre
gör jag så med min K100d och kitobjektiv så hittar den nästan alltid fokus (om än inte sanbbast i världen...)

OT
varför kan man inte göra en 16-70 f/1.4 objektiv... hade lätt gett min högra lilltå för ett sånt objektiv...

Olika gluggar ger olika fokus

Jag har i min väska numera några Sigmagluggar. 17-70 standard och 70-300 lågprisversionen. Den senare är säkrast att köra manuellt eftersom fokuseringen helt kan släppa ibland. Det gäller inte t.ex Tamrons motsvarighet. Det jag kommit fram till är att det skiljer rejält mellan fabrikat och inom fabrikat och inte alltid är det dyraste det bästa men oftast.

Att fokusering kan krångla har jag upplevt på såväl Canon som Nikon beroende på vilken glugg och inte minst ljusförhållanden. Pentaxen kan dock som jag ser det vara bitvis lite mer lynnig och tjura då ljuset är dåligt. Men jag ser det inte som något alarmerande fel. Men det gäller att vara medveten om det. Intressant är att märkesgluggen ibland inte alls är speciellt bra.Även där är det kvalitetsskillnader.

Re: Re: Fokuseringsfråga

reine vindebro skrev:
gör jag så med min K100d och kitobjektiv så hittar den nästan alltid fokus (om än inte sanbbast i världen...)

För ökad snabbhet gällande autofokusen i K100D, och andra Pentax med den batterilösningen, så rekommenderas CR-V3 batterier istället för AA-batterier. Det kan göra en hel del i skillnad faktiskt.

Hälsar
R

Nu börjar R6 litium engångsbatterier komma dom är ganska dyra men håller 3-4 gr längre än alkaliska, är lätta och håller 1,5V. På Fotomässan utlovades det att dom är läcksäkra, hur det är med det får vi se...

Re: Re: Fokuseringsfråga

reine vindebro skrev:
..... OT varför kan man inte göra en 16-70 f/1.4 objektiv... hade lätt gett min högra lilltå för ett sånt objektiv...
Ok, 16-70 är inte tokigt men med ljusstyrka 1,4 blir det en klump på mellan 1/2-1kg samt en prislapp på 10.-15.000:-.

Re: Re: Re: Fokuseringsfråga

Bofoto2 skrev:
Ok, 16-70 är inte tokigt men med ljusstyrka 1,4 blir det en klump på mellan 1/2-1kg samt en prislapp på 10.-15.000:-.
låter ju som helt klart acceptabla specs för ett objektiv (i alla fall för mig...)
inte för att jag skulle ha råd med ett nu men jag skulle definitivt börja spara till ett...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar