Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokusering med självutlösare

Produkter
(logga in för att koppla)

Deeznts

Avslutat medlemskap
Hej.

Är det ens möjligt ?. Att kamerans autofokus jobbar samtidigt som bilderna tas ?.

Hittar ingen direkt information i manualen, jag har även testat utan resultat.

Säg att jag kör 10s Självutlösarfördröjning, vill ta 9 bilder vilket är max, med en intervall på 1s mellan bilderna.

Fokus sätts automatiskt så fort jag pressar avtryckaren och kameran räknar ner.

Springer fram framför kameran för att ta en bild på mig själv låt säga, Jag blir ofokuserad.

Är det omöjligt ?. Känns allt för omständigt att behöva placera ett annat föremål och fokusera rätt på, För att sedan bytas av..

Jag vill ju att det ska gå så smidigt som möjligt.

Nikon D610.

Tacksam för svar.

En av finesserna med självutlösaren är att spegeln fälls upp, vilket minskar vibrationerna i kameran. Det är ett alternativ till separat spegeluppfällning.
Men det omöjliggör också traditionell autofokus, eftersom spegeln måste vara nere för att det ska fungera. Därför behöver kameran fokusera när knappen trycks ner. Sen är det för sent.

Rent tekniskt skulle det här gå att ordna ihop med live view, men om det finns någon kamera som har den funktionen vet jag inte.

En av finesserna med självutlösaren är att spegeln fälls upp, vilket minskar vibrationerna i kameran. Det är ett alternativ till separat spegeluppfällning.
Men det omöjliggör också traditionell autofokus, eftersom spegeln måste vara nere för att det ska fungera. Därför behöver kameran fokusera när knappen trycks ner. Sen är det för sent.

Rent tekniskt skulle det här gå att ordna ihop med live view, men om det finns någon kamera som har den funktionen vet jag inte.

Ja, jag insåg precis att Live view har AF-F vilket gör det möjligt att fokusera automatiskt när man filmar. Dock inte när man fotograferar.

Ett alternativ är väl att filma under AF-F och live view, sen printa och klippa ut bilder..

Men usch så osmidigt och jobbigt.

Synd att en så bra kamera inte kan ta bra bilder på ett enkelt sätt när man är utan en hjälpande hand.

Själv hade jag bestämt position för vart jag ska befinna mig när bilden tas/sätt skärpan där/stäng av AF/självutlös med fördröjning/kamma håret/spring & ställ dig i skärpeplanet. Det skulle kunna bli lite utmaning i att pricka skärpan exakt om det är frågan om en tajtare ansiktsbild, med redigt kort skärpedjup.

Det är ju så man gör. Men det fungerar inte om man vill vara på olika avstånd från kameran. Då behöver man någon som hanterar kameran.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar