Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokusera med TS-E 24mm eller annan manuell glugg

Produkter
(logga in för att koppla)

28mm

Aktiv medlem
Hejsvejs...

Vill lufta frågan om hur man bäst ställer fokus med ett manuellt objektiv på en kamera med autofokus...(för min del en 5D)

Jag har autofokus på "stjärnaknappen" och när jag ska fokusera med
TS-E gluggen håller jag inne knappen tills kameran indikerar skärpa
(gröna punkten/rödmarkering)

Nu till frågan...
Endera börjar man vrida från 35cm tills det blir fokus eller från
oändligheten. Kameran indikerar lite olika beroende från vilket håll man börjar och när jag testat lite mer noggrant så verkar den bli skarpast om man går från oändligheten.
När man får skärpa så kan man alltid vrida lite till, trycka på fokus och ändå få indikation på att det är skarpt...

Någon som kännder igen detta? eller har något bra tips...?

mvh / Peter
 
Så är det, helt enkelt. Kameran indikerar skärpa om du ställt in inom skärpedjupet. Med optik på f/2.8 eller bättre får du högre mätnoggrannhet, så då gäller istället inom halva eller en tredjedel av skärpedjupet, beroende på vilken kamera det är. Notera att högre känslighet får du i regel bara med mittpunkten, på annat än 1D-hus.
 
Ett reellt problem eller bara en fri fundering? Med 5D:s sökare borde det inte, med lite övning, vara något som helst problem att fokusera manuellt. Om man ex. plåtar arkitektur med sitt TS 24 mm, torde fokuseringen verkligen vara ett ickeproblem.
Nej, i det här fallet behövs nog bara mer övning (som i sig ger erfarenhet). Bekymra sig inte om någon fokuslampa, ett fullgott resultat trumfar alla fokuslampor i världen.
 
Just TS-E 24/3.5 är lite svår att fokusera tycker jag. Den korta brännvidden och den relativt lilla bländaröppningen gör att det är svårt att i sökaren se exakt var skärpan ligger. Om situationen tillåter brukar jag använda live view med max förstoring för att ställa skärpan, annars är jag helt enkelt extra nogrann i sökarvyn.
 
Apersson:
Så är det förståss :) det är ju ett inte försumbart skärpedjup på bländare 3,5.

tobias.e:
Ja, visst är det lite knepigt, när jag testat att fokusera manuellt och med hjälp att autofokusen, så har det nästa alltid blivet skarpare med hjälp av autofokus, och ja, jag har bra syn =)
En av de stora fördelarna (hoppas jag) med Liveview är just det du påpekar, borde även bli lättare att finjustera fokus efter det att man skiftat gluggen. Så jag ser fram emot 5Dmk2...
 
Han menar att det är inte fokuseringsindikatorn i sökaren som gör bilden, det är var man verkligen har fokuserat.
 
Jag försöker "gaffla in" skärpan genom att vrida förbi rätt fokus åt båda håll, med mindre och mindre utslag tills jag tror jag är rätt. Det blir hyffsat bra, men visst skulle det vara fint med en bättre mattskiva. Fast autofokusen är som regel bättre än jag är på att ställa in skärpan.
 
Tack för alla svar...
Lite klokare har jag i alla fall blivet =)
Jag tycker du helt enkelt skall ta och testa! Ta två bilder fokuserade från var sitt håll och se med egna ögon vad som blev bäst. Man lär sig mycket på att experimentera och testa själv om man kan och har grejjorna!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.