Annons

Fokusera med tele

Produkter
(logga in för att koppla)

egaeci

Aktiv medlem
Jag skaffade i stor hast ett billigt tele (sigma 70-300, äldre version) när jag skulle åka till Hornborgasjön. Inte för att jag är någon stor naturfotograf, men jag tänkte att det kunde vara roligt att prova när man ändå skulle komma nära så mycket djurliv.

Men vad svårt det var att fokusera! Jag har tidigare bara haft upp till 200mm, och då på analog kamera. Jag upplever att det är oerhört mycket svårare att fokusera med digitalkamera, kan det vara för att man ser fokusfel mycket lättare? Kameran är ändå en fullformatscanon, så det är ingen liten mörk sökare... Ofta hamnade skärpan lite bakom, men jag tyckte att det var väldigt svårt att se var skärpan låg överhuvudtaget. Jag försökte titta på gräset för att se var skärpeplanet låg, men det var jättesvårt. AF var för långsam att använda, och det var kallt så efter ett tag ville den inte riktigt. Att fokusera manuellt brukade gå jättebra med normalzoomen på analoga kameran.

Hur gör ni andra när ni fotograferar fåglar? AF? Fåglarna rör sig ju så himla fort (speciellt småfåglar), och skärpedjupet är jättekort. Är alla superskarpa bilder på fåglar här på FS lyckoskott bland många "suddmes"-bilder? Eller har jag helt enkelt ett skräpobjektiv som har bakfokus (eller hur det nu heter när skärpan jämt blir fel)?

Dela med er av era fågelfokuseringshemligheter!

så här kan det se ut till exempel: jag får skärpa på stjärten men inte på näbben. den här pippin satte sig precis utanför bilen, där vi satt och tog igen oss en stund.

Bilagor

• pippi.jpg
    pippi.jpg
    48.5 KB · Visningar: 757
Där skulle jag tro att kameran inte fokuserat rätt med ditt objektiv. Har själv haft det problemet och jag vet att en hel del har problem med Sigmas objektiv som behöver justeras.

Sedan ska du kanske inte räkna med några superresultat med ett så billigt objektiv, tyvärr.

Det där skulle kunna bero på att ditt system (kamera+objektiv) inte fokuserar korrekt. Sätt kameran på stativ och gör ett kontrollerat test av att ditt system inte bak-fokuserar dvs ställ tex. 3 st batterier/ljus/tändsticksaskar med lite olika avtånd i djupled och fokusera på mitten batteriet - kolla resutatet.

Kort skärpedjup innebär ju också att minsta rörelse hos dig eller fågeln innebär en förändring av fokuspunkten. Kan det vara det?
Tog mig också friheten att efterbehandla din bild lite, hoppas du inte misstycker. Det är svårt på en så liten bild, men lite förändring tycker jag att det blev i alla fall.

Bilagor

• pippi2.jpg
    pippi2.jpg
    74.3 KB · Visningar: 731
Så det kan vara så att trots att jag ser i sökaren att skärpan ligger på näbben, så hamnar den på stjärten? På den här bilden har jag fokuserat manuellt. Kanske är det också så att jag har rört mig någon millimeter, och att fågeln då hamnat ur fokus. Hur gör ni för att undvika det? Stativ jämt?

Arne: hur har du behandlat bilden? Det blev en rejäl förbättring.

Och nej jag förväntar mig väl inga superresultat med det här objektivet, men det är ju bra om den lilla skärpa som finns hamnar rätt! :)

egaeci skrev:
Så det kan vara så att trots att jag ser i sökaren att skärpan ligger på näbben, så hamnar den på stjärten? På den här bilden har jag fokuserat manuellt. Kanske är det också så att jag har rört mig någon millimeter, och att fågeln då hamnat ur fokus. Hur gör ni för att undvika det? Stativ jämt?

Arne: hur har du behandlat bilden? Det blev en rejäl förbättring.

Och nej jag förväntar mig väl inga superresultat med det här objektivet, men det är ju bra om den lilla skärpa som finns hamnar rätt! :)

Använde PS.

1. Gjorde små justeringar i skugga/högdager-funktionen.
2. Lokal uppskärpning av ögat och näbben genom att markera dem och sedan använda oskarp mask.
3. Skärpte hela bilden med oskarp mask.

Minns tyvärr inte vilka värden jag hade, men jag vet att jag var försiktig, det var bara småjusteringar överallt.

Nu testade jag väldigt snabbt, men i alla fall så gjorde jag så att jag öppnade bilden i Photoshop och använde Trollstaven för att markera bakgrunden och omgivningen, gick sedan in under Markera --> Omvänd och då blir bara fågeln markerad. I det här första exemplet har jag använt Skärpa två gånger efter varandra.

Bilagor

• pippi-1.jpg
    pippi-1.jpg
    21.2 KB · Visningar: 646
Senast ändrad:
I det andra mjukare exemplet har jag gjort likadant som ovan förutom sista steget där jag istället använt Oskarp mask med radie 0,5 och tröskelvärde 20 nivåer.

Bilagor

• pippi-2.jpg
    pippi-2.jpg
    19.4 KB · Visningar: 645
Och slutligen i det tredje exemplet har jag gjort som förut ända till sista steget där jag istället använde Mera skärpa.

Bilagor

• pippi-3.jpg
    pippi-3.jpg
    20.4 KB · Visningar: 642
Jag tycker att det ser ut som skärpan hamnat bakom fågeln. Ser inte stjärtfjärdrarna skarpare ut? Kanske går att ställa om?

Har du aldrig haft problem med oskärpa tidigare eller brukar du använda AF?
Om AF-sensor och bildsensor ligger "rätt" men inte sökaren blir det ju endast fel om du använder manuell fokusering.
Jag tycker du skall göra ovenstående test med batterier, eller motsvarande, och testa AF samt manuellt. Det borde ge en hint om vad som kan vara fel.

/AnWi

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar