Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokusen hinner inte med

Produkter
(logga in för att koppla)

LindaSunshine

Aktiv medlem
Jag har upplevt dålig fokus med min kamera (D5100, 50 mm 1.2) överhuvudtaget men efter att jag följde en guide så blev det lite bättre. men jag sliter mitt hår när jag ska fota t.ex. min hund som springer. den fokuserar till 98% bakom hunden annars är det framför. det är om jag fotar när han springer rakt emot mig, då har jag en helfärgad bakgrund bakom honom. fattar inte! så jäkla tråkigt att radera 80% av bilderna...
det fastnar oftast i att dra fokusen fram och tillbaka eller så tror det att den hittat rätt men det är helt åt helvete.
i stillbild är den grym.
 
50mm 1.2? Du måste ha misstagit dig, ett sådant finns inte ens med autofokus till Nikon. Men i övrigt, en grundläggande fråga, har du lärt dig använda olika kombinationer av fokuspunkter, samt AF-S och AF-C (enbilds eller följande autofokus)? För länge sedan fotade jag ganska snabba aktiviteter med min D5000, då med rätt inställningar och ett bra objektiv, så visst funkar det i normala förhållanden.
 
Jag kan inte se att Linda har skrivit något om autofokus i det ursprungliga inlägget. I stället skriver hon om att "dra fokusen fram och tillbaka".

Om det verkligen är en Nikon 50mm f/1,2 Ai-s som hon har så är det ett strålande bra objektiv, men kanske inte särskilt lämpat att fota springande hund med eftersom det inte har autofokus.

Mitt tips är att byta till ett objektiv med autofokus och, om problemet kvarstår, minska bländaren och öka ISO-talet för att få större skärpedjup med bibehållen slutartid.
 
Jag kan inte se att Linda har skrivit något om autofokus i det ursprungliga inlägget. I stället skriver hon om att "dra fokusen fram och tillbaka".

"den fokuserar till 98% bakom hunden annars är det framför."

"det fastnar oftast i att dra fokusen fram och tillbaka eller så tror det att den hittat rätt men det är helt åt helvete."

"i stillbild är den grym."

Det finns visserligen en bok av Stephen King som heter "Det", men jag tror inte att det är en skrämselclown det (!) här handlar om.
 
Jag har upplevt dålig fokus med min kamera (D5100, 50 mm 1.2) överhuvudtaget men efter att jag följde en guide så blev det lite bättre. men jag sliter mitt hår när jag ska fota t.ex. min hund som springer. den fokuserar till 98% bakom hunden annars är det framför. det är om jag fotar när han springer rakt emot mig, då har jag en helfärgad bakgrund bakom honom. fattar inte! så jäkla tråkigt att radera 80% av bilderna...
det fastnar oftast i att dra fokusen fram och tillbaka eller så tror det att den hittat rätt men det är helt åt helvete.
i stillbild är den grym.

Hej!

Hundar är svåra, jag har fotat en hel del agility och att få korrekt fokus när en hund kommer mot en hör faktiskt till det svårare man kan ge sig på - det och barn faktiskt.

Vilka fokusinställningarna man använder spelar rätt stor roll, vilka använder du?

Tänk på att gå ned lågt, nära marken, fotograferar du lite snett uppifrån mot hunden är det lätta att autofokusen hugger på marken framför eller bakom.

Tänk på att autofokusen letar efter kontraster vilket gör att fokus ofta hamnar på siluetten av hunden, inte på den del av hunden som är närmast dig (nosen ögonen).

Sist men inte minst, autofokus är som det mesta, det fungerar bättre ju mer man tränar på det.
 

Bilagor

  • DSC3874-400px.jpg
    DSC3874-400px.jpg
    58.7 KB · Visningar: 488
tack martin agfors för ett bra svar!

till er andra. ja det är autofokusen jag talar om. och nej det är inte ett 1,2 utan att 1,8, jag skrev fel.
 
tack martin agfors för ett bra svar!

till er andra. ja det är autofokusen jag talar om. och nej det är inte ett 1,2 utan att 1,8, jag skrev fel.

Jag kan lägga till att du på ett sätt gör det extra svårt för dig genom att använda ett såpass kort objektiv som en 50:a när du fotar ett så snabbrörligt motiv som en hund :)

Det finns en lång teknisk förklaring varför, men om vi hoppar över den och bara konstarerar hur det fungerar: Autofokus har lättare att följa ett rörligt motiv ju längre objektiv du använder. Det har att göra med att du då kan sitta på längre avstånd och ändå få en lika stor hund i bilden. Ju längre ifrån motivet du kan vara och ändå så gott det går kan fylla bilden med det, ju bättre fungerar autofokusen.

Jag har fotat sport i olika former i runt 30 år, och att fånga en hund med en 50:a, det skulle vara svårt för mig med :)

Svårt, men inte omöjligt, om du får 20% rätt fokus och 80% som du får slänga så är det nog faktiskt rätt ok utdelning. Med mer träning får du bättre utdelning vartefter, men 100% rätt fokus på ett såpass rörligt motiv som springande hundar, det får ingen. När jag fotar agility med 300 mm teleobjektiv och D3s ligger jag nog som allra bäst på runt 80% bra fokus (ögon nos), men med små riktigt snabba hundar hamnar jag nog snarare runt 50%.

Sedan fuskar jag ofta lite just när jag fotar hundar - eftersom fokus då har en kraftig tendens att hamna runt öronen istället för vid ögonen/nosen så brukar jag tillfälligt ställa om fokusjusteringen så att kameran framfokuserar lite grand. Så även om autofokusen fortsätter att hitta öronen och bakhuvudet (där den har tydliga kontraster mot bakgrunden) så kan man på så sätt lura den att i praktiken lägga fokus lite framför där man vill ha den. Det förbättrar i alla fall träffprocenten lite.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.