Annons

Fokus problem med K100d, vad kan det kosta?

Produkter
(logga in för att koppla)

emptylooks

Aktiv medlem
Tjenare!
Har kommit fram till att min K100D missar fokus, Alltså det som är i fokus hamnar bakom det jag siktat på. Har testat med alla mina FA / DA objektiv och det är samma problem med alla.

Har alltid tyckt att det det vart lite konstigt att jag så ofta fått oskärpa när det inte borde ha varit det..

Jag har ingen garanti kvar, köpte kameran från Dustin i oktober förra året. Var ska jag skicka kameran? Och vad kan en sån sak kosta?

Mvh,
Jonas

Kan också säga att jag i testerna testat både AF-S och AF-C inställningarna för fokus med samma resultat.
Det jag testat fokusera på har haft sån kontrast så att kameran borde ha hittat rätt. När jag plåtat manuellt har det gett mycket skarpa bilder på rätt ställe.

Mvh,
Jonas

Tråkigt att du har problem.
Kontakta Pentax serviceställe Zieger, de kan informera om priser m m. (priset beror på vad det är för fel, om det är en enkel justering så är det billigare än om det är något som måste bytas).

http://www.zieger.se/
Zieger Teknik
Postadress: Box 1843, 581 17 LINKÖPING
Besöksadress: Gottorpsgatan 5, 582 73 LINKÖPING
E-mail: [email protected]
Tel: 013 - 23 96 60
Fax: 013 - 14 52 53

Lycka till*

Hälsar
R

är det inte reklamationsrätt i 2 eller 3 år?

för bakfokus är väl inte nåt som händer så ofta för att man missköter sin kamera?

Precis, är det ett fel som fanns från början har man 3 år reklamationsrätt på produkten om den är köpt efter den 1:a april 2005. Så det ska inte behöva kosta någonting.

Aha, Låter intressant!
Ska återkomma när jag pratat med dom och lämnat in den, men får bli efter nyår. Får fokusera manuellt tills dess:/

Fogel70 skrev:
Precis, är det ett fel som fanns från början har man 3 år reklamationsrätt på produkten om den är köpt efter den 1:a april 2005. Så det ska inte behöva kosta någonting.

Åligger det inte hos köparen att visa att felet fanns när produkten köptes efter att garantin har gått ut? Eller har jag missförstått det hela som vanligt? :)

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
Åligger det inte hos köparen att visa att felet fanns när produkten köptes efter att garantin har gått ut? Eller har jag missförstått det hela som vanligt? :)

Hälsar
R
det var lite det jag antydde i mitt svar... hur fixar man så kameran får bakfokus om den inte var så när den köptes?

Det kan finnas olika orsaker till bakfokus. Det finns tre olika justeringsmöjligheter, varav två i kameran och en i objektiven. Om alla objektiv uppvisar samma fel, så är det troligen kameran som behöver kalibreras om. Detta kan göras på två sätt. Det ena sättet görs via mekanisk justering via skruvar, det andra görs via mjukvara. Mekaniskt kan AF sensorer hamna ur läge, även fast de var rätt justerade från fabrik. Mekaniskt kan allt hända.

Därför är det viktigt att ta reda på om nämnda kamera fokuserade fel från början eller om felet uppstod nyligen.

Hälsar
R

Har haft kitt gluggen och manuella objektiv för det mesta sen jag köpte kameran, Det är nu när jag köpt FA objektiv med största bländare 1.8 & 1.9 som jag märkt att autofokusen missar så brutalt att det e helt oanvändbart. Kittgguggen har ju högsta blandare 5.6 så då har det inte varit lika tydligt plus att jag trott att osärpan berott på objektivet eller dom längre slutartiderna.

Men tack för svaren! Tror inte det är nåt som behövs bytas ut utan mer justering..

Mvh,
Jonas

Men hur är det nu, är det 1 års fabriksgaranti och ytterligare 1 år som säljaren står för.

Minnet sviker mig, var det till K100D eller K10D som det finns en mjukvara för fokus-justering på nätet?

Garantin är ett år, men man har rätt att reklamera en vara upp till tre år efter köp om felet har funnits från början.

Den service-mjukvara som Pentax använder internt för kalibrering är inte är släppt till allmänheten, vilket inte hindrar förekomsten av den på internet i sig men det är inget som jag har sett eller hört talas om.

Hälsar
R

Ah, du menar service-menyn i K10D.
Den fokuskalibrering som finns där är inte fullständig. Det som teknikerna använder är en mjukvara som körs i en PC ihopkopplad med K10D via USB-porten. Jag tror det är samma lösning med K100D.
En stor skillnad är att service-menyn i tidiga K10D firmware endast kan kalibrera mot ett objektiv, medan den externa mjukvaran kan kalibrera för fler objektiv och de sparas i kamerans minne lagda efter objektivens seriekod. Det finns mer som skiljer, men jag har inte lyckats ta reda på mer än detta.

Verkar som om denna meny togs bort i senare firmware, och teknikerna uteslutande kör mot extern mjukvara.

Hälsar
R

Hitta hur man får fram den där menyn med lite googlande å det verkar fungera mycket bättre nu!
Kanske borde lämna in kameran ändå för att få den justerad på helt 100%igt men får duga under julen:)
Just att ändra fokus verkade inte va så farligt, men fanns lite andra saker jag inte vågar röra.

Lite off topic kanske men det finns någonting som heter "LENS EEPROM R/W". Någon som vet vad det är?

"hacket" funkar tillfalla på k100d med fireware 1.02.

Mvh,
Jonas

Från wikipedia:

EEPROM stands for Electrically Erasable Programmable Read-Only Memory, is a type of non-volatile memory used in computers and other electronic devices to store small amounts of data that must be saved when power is removed, e.g., calibration tables or device configuration.

Och R/W är förmodligen Read eller Write toggle av EEPROM:et

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar