Annons

Fokus på puckelpist

Produkter
(logga in för att koppla)

Calle Rising

Ny medlem
Hallå! Har just fått i uppdrag av en lokaltidning här i norr att plåta SM-tävlingarna i puckelpist kommande helg. Plåtar med en Canon EOS 5d MkIV. Den har ju minst sagt synnerligen avancerade funktioner för att optimera autofocusen, och jag lovar; Jag har lusläst manualen...

Men nu frågar jag alla proffsen här; Hur skulle ni optimera dessa inställningar för just puckelpist, och jag tänker då på vilket av de sex så kallade casen för AF-servo ni skulle välja, och i så fall om ni skulle justera något av dem manuellt? Och vilket av de sju AF-områdena rekommenderar ni för dessa utförsåkare.

Jag tänker använda Canons 70-200 och kanske Tamron 150-600.

Skulle vara mycket tacksam för era rekommendationer!

Tackar på förhand
Calle Rising

Står du så att åkarna plötsligt dyker upp över ett krön (puckel), då måste du ha en inställning som snabbt ändrar åsikt om vad du ska fokusera på.
Kan du följa åkarna en längre sträcka är det bättre med en "seg" inställning, som inte släpper fokus bara för att fokuspunkten momentant inte råkar vara på åkaren.

Ibland är det bra med alternativa fokuspunkter, men oftast inte om de i hög grad hamnar på bakgrunden. Jag lägger ibland upp det så att jag har en/få punkter som standard, men kan få fler/större yta genom att hålla inne en knapp. Då kan jag byta i flykten, från liten fokusare på lite längre avstånd till en lite större när motivet kommit nära och fyller mycket av sökarbilden.

Nu fotograferar jag normalt inte puckelpist, men idrottare som kommer farande på olika sätt är rätt lika i prinicp.

Oj vad lite svar du får!

Jag har inte samma kamera och har aldrig fotat puckelpist.
Jag har en EOS 1D mk III och fotar mest döttrarna när de spelar fotboll.

Jag sätter fokus med mittpunkten men låter sedan kameran själv byta fokuspunkt om spelaren inte blir kvar i mitten när jag försöker följa med i spelet.
Jag har en ganska seg inställning så att inte kameran ska vara för ivrig att fokusera om på något annat än den spelare jag följer.

Dessa principer funkar bäst för mig av de alternativ som min kamera ger.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar