Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokus på ett 300

Produkter
(logga in för att koppla)

jn4u

Aktiv medlem
Jag har ett Canon EF 300 / 4.0L som är väldigt slö i fokuseringen och det kan ta flera sekunder för den att hitta rätt. Om man jämför med mina andra objektiv L objektiv så är det som natt och dag.

Har inte funderat så mycket på det då trodde att ett äldre objektiv som detta är ganska slö, men nu börjar jag fundera på om det är trasigt och behöver lagas. Har varit i kontakt med verkstad och de vägrar ens att tala om vad ett byte av USM motor kostar. Utan de skall hela tiden ha in objektivet.

Så tänkte fråga om det är någon annan som äger eller har ägt det objektivet som kan säga om det skall vara lika snabbt som ett 70-200 / 2.8L exempelvis eller mitt 24-70/2.8, som det är nu så tja då kan man vänta ca 5s innan det hittar fokus på en tegelvägg.

Hitills har jag nästa bara fokuserat manuellt med detta objektiv. Men tanken log mig bara

Har ett EF300mm f4,0 L USM inköpt 1992 och det fokuserar ungefär lika snabbt som EF200mm f2,8 L USM och något snabbare än EF400mm f5,6 L USM.

Gissar att det är något fel på fokusmotorn i ditt objektiv, fem sekunder låter för mycket.

Tycker inte att du skall lämna in ditt objektiv, antagligen får du bara svaret att det inte går att få tag i reservdelar som ex. ny fokusmotor , förmodligen får du ändå betala en undersökningsavgift. Detta under förutsättning att du har modellen utan IS. Mvh /Paulo

Att det är något lustigt har jag förstått hela tiden. Men jag har inte retat mig på det då jag nästa till 100% fokuserar manuellt när jag använder det objektivet. Den ger skarpa bilder och det har varit det viktigaste.

Det som retar mig mest är att Canon support inte ens kan ge uppskattning om det går få tag i reservdelar, om objektivet skall bete sig så slött i fokusen. De måste väl veta vilka objektiv de har reservdelar till? Jag frågade enkel fråga om prisuppgift på att byta ut hela USM motorn. Inte en de ville de svara på.

De hänvisar bara till att de måste ha in objektivet och deras väntetid är 4 veckor. etc. Hur står yrkesfolk ut?!

Finns det några "canon" verkstäder som kan laga objektiv. Utom Intervision Visual Service i Solna eller i Malmö? En helt fristående verkstad?

Att det är något lustigt har jag förstått hela tiden. Men jag har inte retat mig på det då jag nästa till 100% fokuserar manuellt när jag använder det objektivet. Den ger skarpa bilder och det har varit det viktigaste.

Det som retar mig mest är att Canon support inte ens kan ge uppskattning om det går få tag i reservdelar, om objektivet skall bete sig så slött i fokusen. De måste väl veta vilka objektiv de har reservdelar till? Jag frågade enkel fråga om prisuppgift på att byta ut hela USM motorn. Inte en de ville de svara på.

De hänvisar bara till att de måste ha in objektivet och deras väntetid är 4 veckor. etc. Hur står yrkesfolk ut?!

Finns det några "canon" verkstäder som kan laga objektiv. Utom Intervision Visual Service i Solna eller i Malmö? En helt fristående verkstad?

Jag besökte Intervision i Malmö där de ville ta in objektivet tror de ville ha mellan 500 -. 800 för att ge mig en prisuppgift vad en reparation ev. skulle kosta. Jag gick till kamerateknik i Malmö
http://www.kamerateknik.m.se/ där jag fick besked om att det är omöjligt att få tag på en fokusmotor till min glugg som fungerade fint i området 2 - 20 meter men det var något som kärvade när den skulle ställa fokus från 20m - oändligt. Jag vet inte om Intervision har lättare att få tag på reservdelar men jag talade med ytterligare en verkstad och fick samma svar; reservdelartill gamla Lgluggar är utgångna.
Har du möjlghet så tycker jag att du skall besöka Kamerateknik i
malmö.Mvh/Paulo

Jag lämnade in min 24-70 till intervision i Solna. Fokusen var galet instabil. En undersökningavgift om 700 var insteget. De konstaterade att USM:en behövde bytas. kostnad 3800 (minus undersökningavgiften) om jag minns rätt. I mitt fall fanns inget alternativ. Objektivet var oanvändbart. Men nu, nästan 4000 fattigare, är allt frid och fröjd.
Om du är beredd att betala den typen av pengar, och det finns reservdlear, så kan du få till ett riktigt bra objektiv.

Petter ...

Det har jag inget problem med. Jag betalar gärna för ett objektivet för det är jag nöjd med. Det jag tycker är så lustigt är att man inte kan svara på de två enkla frågorna.

Finns det reservdelar till ett Canon 300 /4L USM
Och vad kostar en komplett ny USM motor.

Det är ju bara att slå i en lista. Skall man behöva 800kr + moms för att de skall konstatera att de inte kan få tag i reservdelar. Det som retar mig nu är att man inte är tillmötesgående.

När jag servar bilen, beställer hantverkare, köpter in reserv delar till servrar på jobbet etc kan de alltid per telefon ge en uppskattning om vad den typen av fel kostar i genomsnitt. Det är ju inte så att jag har begärt hem en offert utan bara att få en uppskattning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar