Annons

Fokus-Bländare-Slutartid

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobias67

Medlem
Kanske en dum fråga men då jag ej fann svar i någon annan tråd tar jag mig friheten att vädja till expertisen:

Fotade igår från läktaren på en hästtävling. Strålande sol över hela planen torde ge optimala förhållanden. (Själv var jag placerad på läktaren)

Min vana trogen ställde jag kameran på högsta bländare (f4 med aktuellt objektiv) slutartiden blev då 1/4000.
Skärpan blev i de flesta fall helt ok men efter en stund började jag testa andra bländare och fann till min amatörmässiga förvåning att på samma objekt (stillastående vid prisutdelningen) fick jag bättre skärpa med bländare f7.1 (slutartiden blev då 1/2000)
Brännvidden var densamma vid båda tagningarna (210mm)

Borde inte kortast slutartid med största bländaren ge bäst möjlighet till bra fokus och skärpa?
Vilka andra parametrar, förutsättningar är det jag missar?
Eller är det bara så att "allt" påverkar slutresulatet och erfarenheten man med tiden får talar om vilka inställningar som krävs vid respektive fototillfälle för bästa skärpa/fokus?

Kameran som användes var en Nikon D90 med ett Nikkor 70-210 f4 objektiv.

Tacksam för råd.

Tobias
 
När det handlar om 1/2000 eller 1/4000 på stillastående motiv är båda så korta att risken för skakningsoskärpa är noll, hade tiderna varit 1/200 och 1/400 hade det spelat roll däremot.

Du har nog helt enkelt kommit på att objektivet är lite skarpare på mindre bländare, kanske också att skärpedjupet blev lite längre så att mer kom i fokus. En annan sak kan vara att objektivet felfokuserar lite, då kan en mindre bländare göra att det döljs av det längre skärpedjupet.
 
Kanske en dum fråga men då jag ej fann svar i någon annan tråd tar jag mig friheten att vädja till expertisen:

Fotade igår från läktaren på en hästtävling. Strålande sol över hela planen torde ge optimala förhållanden. (Själv var jag placerad på läktaren)

Min vana trogen ställde jag kameran på högsta bländare (f4 med aktuellt objektiv) slutartiden blev då 1/4000.
Skärpan blev i de flesta fall helt ok men efter en stund började jag testa andra bländare och fann till min amatörmässiga förvåning att på samma objekt (stillastående vid prisutdelningen) fick jag bättre skärpa med bländare f7.1 (slutartiden blev då 1/2000)
Brännvidden var densamma vid båda tagningarna (210mm)

Borde inte kortast slutartid med största bländaren ge bäst möjlighet till bra fokus och skärpa?
Vilka andra parametrar, förutsättningar är det jag missar?
Eller är det bara så att "allt" påverkar slutresulatet och erfarenheten man med tiden får talar om vilka inställningar som krävs vid respektive fototillfälle för bästa skärpa/fokus?

Kameran som användes var en Nikon D90 med ett Nikkor 70-210 f4 objektiv.

Tacksam för råd.

Tobias

Det påtalas ofta här att objektiv ytterst sällan ger bra skärpa på största bländare. Det är vad du upptäckt. Zoomar ger enligt beskrivningar här sämre skärpa på längsta brännvidderna. Det är något att tänka på. Det är inte fel att blända ner optiken trots mantrat "största bländare för kort skärpedjup". Våga gå emot det och du får skarpare bilder.//K
 
Jag har ett sådant objektiv också (AF-varianten) och det är rätt stor skillnad i optisk prestanda om man bländar ned. Alldeles särskilt på 210 mm då det tappar en del ovanför 135 mm. På FX märks det inte lika mycket, men jag hade det även på en D80 och då var skillnaden ganska markant. Nu har jag köpt ett 70-200/4 VR, på tal om markant skillnad. Fast man får ju typ fem AF 70-210/4 för samma pengar... Alltid är det något fel!

Det är inte många bilder jag tagit vidöppet med det gamla objektivet, utan jag brukade använda det på f/5,6 och mindre. Bäst presterar det sannolikt på f/8 till f/11 (åtminstone på FX där kanterna kommer in i bilden (!)). f/4 tog jag mest till om det var särskilt dåligt med ljus eller om jag verkligen ville ha så kort skärpedjup som möjligt.

Att korta slutartiden ger i princip ingenting om den redan är tillräckligt kort. Vad som är tillräckligt kort beror förstås på vad man fotograferar och hur skakig (eller stadig) man är på handen.
 
Tack för svaren!

Blev omgående sugen på ett nytt 70-200/4, få se om semesterkassan tillåter det.

Tobias
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.