Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokuceringen på 30D är "vajsing" :(

Produkter
(logga in för att koppla)

fiend

Aktiv medlem
Hej!

Har köpt mig en Canon 30D (här i mellandagarna). Verkar vara en mycket stabil och fin kamera. Gillar hur den ligger i handen och den känns REJÄL :)

Nu dock till det sorgliga.
Har fotograderat med Nikon tidigare så jag tog ett litet tag på mig att fundera ut vart en del rattar och inställningar i menyerna satt.
Tyvärr så verkade alla kort som jag tog bli väldigt oskarpa, dåliga och fula rent överlag.
Helt sanslöst tänkte jag. Det ska ju vara ett bra objektiv detta 50/1.8 som jag tidigare ÄLSKADE hos Nikon.
Hur jag än fotograferade så blev alla objekt (fiskar) oskarpa och tråkiga.

Efter att ha grubblat lite så insåg jag att fokuseringen måste ta snett. Den fokucerade inte där jag ville. Hade då testat att fotografera fasta mål i akvariet med godtyckligt med ljus (1/800 och därikring), slagit av pumpar och allting.

En kompis skickade mig en länk till
http://www.focustestchart.com/chart.html

Skrev ut denna och fotograferade.
Enligt min bedömning så ligger fokus på 10mm FRAMFÖR objektet.

Här är bilden. Tagen med 50/1.8 ISO 100 och med blixt.
http://www.fiend.nu/spool/bilder/img_0285.jpg

Vad tycker ni?
Är det för mkt?

Jag har kontaktat affären innan jag gjorde testet och deras serviceansvarige skulle höra av sig så snart dem kunde.
Vad brukar vara rimligt? Att dem tar in kameran och objektivet och justerar?
Nu har jag ju snart lyckats fota 300 kort som är helt "snett" och i princip mer eller mindre oanvändbara i mitt tycke.

Tack på förhand.

Mvh Fredrik
 
Hej!

Jag har också en Canon 30D och ett 50/1.8 och jag har inte upplevt några problem med att det är oskarpt. Är inte tillräcklig teknikfreak för att säga om 10mm frontfokus är för mycket men sunda förnuftet säger att om du får oskarpa bilder så ÄR det för mycket.

Om du testar att ta bilder på annat än fiskar så att du slippe blanda in vatten eller glas mellan kamera och motiv? (Autofokusen kan ju få lite problem här) Hur blir det då? Fortfarande oskarpt? I så fall tycker jag att det är rimligt att du får ett nytt objektiv (om felet är där) eller att du får kameran justerad.

Mvh,
Patrik
 
Så där ska det absolut inte se ut (om du gjort allt rätt). Lämna in kameran till återförsäljaren eller på närmaste serviceverkstad (finns i Gbg, Sthlm och Malmö vad jag vet. Kolla på www.canon.se ) Det går på garantin.
 
Har hunnit lämna in objektivet och kameran nu på affären och dem tog den "backstage" så att säga och testade den mot några andra objektiv och tillslut hittade dem ett där den fokucerade mer rätt.
Så nu ligger den mer på "o" så att säga. Med detta 50mm/1.8 iaf.

Ska göra något nytt test och se ifall mina resultat blir bättre.

Dem sa att det var objektivet som hade varierande kvalite tydligen och att det kunde bli lite olika, speciellt på så hög bländare som 1.8.

Mvh Fredrik
 
En kanske dum fråga men på vilket avstånd försöker du fotografera fiskarna?

Skälet till min fråga är att närgränsen för 50/1.8 är 45 cm, vilket är bra mycket mer än djupet hos ett "normalt" akvarium, men du kanske fotograferar i jättetankar vad vet jag.

Kort sagt, du kanske behöver en mellanring eller ett makroobjektiv för att åstakomma de bilder du vill ta.

/Daniel
 
Jag fotograferar fiskarna på lämpligt avstånd, dvs på ett avstånd som jag fortfarande kan fokucera på :)
Har fotograferat fiskar i över ett år, fast med Nikon D50 + 50mm/1.8.
Har blivit ett par tusen kort där.
Så närgränsen är det inga problem med :D

Djupet på ett "normalt" akvarium för mig är 50 cm. Mitt egna akvarie är 2.5 meter långt, 80cm djupt och 70 cm högt :)
Men det "lilla" jag fotograferar i nu är på 110x45x45.

Har funderat på mellanringar, men inget som jag känt att jag har behövt då jag använt min 50/1.8 med Nikonsystemet och kanske blir det någon mellanring att komplettera med sen.

Macroobjektiv är inte aktuellt just nu :)

Tack ändå.

Mvh Fredrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.