Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Foersvunnet format

Produkter
(logga in för att koppla)

Le-flow

Ny medlem
Jag aer foer tillfaellet ute po en longresa genom Afrika och har fott ett litet problem.

Fotar digitalt och lagrar sedan samtliga bilder po en portabel HDD (typ Ipod fast annat maerke). Efter att ha rest nu i 7 monader so maerkte jag att jag inte kan oppna vissa bilder laengre.
I varje folder med bilder so ligger det aeven en bi-fil kallad "thumbs". I noegra av mina foldrar har jag lyckats radera just "thumbs"-filen, och daermed format-haenvisningen till bilderna i samma folder.

Min froga aer nu, hur goer jag foer att oterskapa formaten po bilderna? Jag vet ju hur stora de ska vara, men jag vet inte hur jag aendrar filinformationen eller skapar en ny thumbs-fil.

Aer oerhoert tacksamm for var svar.

Bobbie Nystrom. Benin.

Le-flow skrev:
Jag aer foer tillfaellet ute po en longresa genom Afrika och har fott ett litet problem.

Fotar digitalt och lagrar sedan samtliga bilder po en portabel HDD (typ Ipod fast annat maerke). Efter att ha rest nu i 7 monader so maerkte jag att jag inte kan oppna vissa bilder laengre.
I varje folder med bilder so ligger det aeven en bi-fil kallad "thumbs". I noegra av mina foldrar har jag lyckats radera just "thumbs"-filen, och daermed format-haenvisningen till bilderna i samma folder.

Min froga aer nu, hur goer jag foer att oterskapa formaten po bilderna? Jag vet ju hur stora de ska vara, men jag vet inte hur jag aendrar filinformationen eller skapar en ny thumbs-fil.

Aer oerhoert tacksamm for var svar.

Bobbie Nystrom. Benin.
Beror väl på vad det är för lagringsenhet du använder, antar att du fotar i RAW och den inte kan läsa rawfilen utan bara thumbnail-filen, och den skulle jag inte tro att man kan återskapa (iaf inte utan dator, har du en dator så är det väl bara att göra en jpeg av rawfilen och döpa till .thm eller vad det nu är...)

Tyvaerr so aer min kamera av den enklare modellen och jag har inte valmojligheten RAW-format. So jag fotar i Jpeg direkt. Jag har forsokt importera bilderna till Adobe, men Adobe vaegrar prompt. So jag hade forhoppningar po att det skulle finnas nogon form av "rescue"-program, eller nogot program som goer att jag kan foeraendra filinformationen utan att oppna den i ett fotoediteringsprogram.

Bobbie.

ANNONS