Annons

Focusing screen mattskiva installation

Produkter
(logga in för att koppla)

anflyg

Aktiv medlem
Hejsan,
Jag har köpt en Focusing screen mattskiva med delat prisma. Jag har installerat den i kameran, men det verkar mer eller mindre omöjligt att centrera delningen horisontellt. Någon som har några erfarenheter och tips? Delningen kommer i övre delen av "fokus fyrkanten". Skivans passform verkar vara väldigt exakt och jag upplever inte att det finns utrymme att varken skjuta den uppåt eller neråt?

MVH
Anders

Mer info

För att ge mer info, så verkar det faktiskt som att jag hade lite fel om passformen. Mattskivan rör sig faktiskt lite när man rör på kameran och prismat flyttar runt! Detta är ju otroligt störande! Några tips?

MVH
Anders

I D40-kameran?

Låter mysko, metallbygeln ska hålla ganska hårt om skivan.

För centreringens skull: det underlättar att ha en assistent... :) Håll kameran upp-och-ner, och titta genom sökeren. Flytta runt skivan tills den är centrerad. Det är nu det är lite kinkigt.... Hitta något med mjuk topp till att hålla skivan fast ner mot ramen medans du fäller ner bygeln - så att skivan inte flyttar sig. Försök snäppa fast bygeln den sista biten med så mjuka rörelser som möjligt... Det är nästan omöjligt att hålla skivan fixerad precis när man trycker bygeln den sista lilla biten.

Med lite övning blir man ganska haj på det, jag har bytt ett antal nu... :)

I D40-kameran?

Låter mysko, metallbygeln ska hålla ganska hårt om skivan.

Hmm .. Det här låter ju inte bra. Då måste jag väl ha lyckats töja den där metallbygel, för det är ganska litet tryck när bygel "snäpper" fast!?!?! Har jag lyckats sabba allt nu?

Snäpper den bara fast i mitten? Inga snäppen vid sidorna?

Löst problemet?

Kanske har jag löst problemet. Jag provade att stoppa i de två extra distanserna som följde med. Det fick till resultat att skivan inte hoppat runt ännu. Samtidigt ledde det till att fokuseringen blev mer korrekt och nu stämmer prisma-AF-bildresultat bra tillsammans. Kanske var orginalskivan något tjockare. Jag hoppas att det håller sig, annars får det väl bli en kamera verkstad som får kika på den.

Känslan är fantastiskt bra med prismat även när man använder AF. Får väl ge den ett tag och ev komma med en mognare analys. :)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto