Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Focuscop
- Trådstartare cattha
- Start datum
Sinuslinus
Aktiv medlem
värst va högljutt det va här...
Kolla gamla trådar
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=880
Kolla gamla trådar
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=880
cattha
Medlem
Tack och sorry!
Ja jag ber om ursäkt att det blev sånt väldigt gapande på mej men det berodde enbart på att det var en av mina medlemmar som fick lite panik och ville ha snabbt svar - vilket jag inte kunde ge.
Jag tackar så jätte mycket för hjälpen!
Kram som plåster på dom såriga trumhinnorna
Ja jag ber om ursäkt att det blev sånt väldigt gapande på mej men det berodde enbart på att det var en av mina medlemmar som fick lite panik och ville ha snabbt svar - vilket jag inte kunde ge.
Jag tackar så jätte mycket för hjälpen!
Kram som plåster på dom såriga trumhinnorna
Sinuslinus
Aktiv medlem
Ingen fara
Jag vet inte om du blev så mycket klokare. Fråga en gång till så kan nån annan som vet mer svara.
Jag vet inte om du blev så mycket klokare. Fråga en gång till så kan nån annan som vet mer svara.
Gunnar D
Aktiv medlem
Alla fokuscope är svåra att använda, dethjälper inte att köpa ett nytt.
Det enda som hjälper är att öva o öva till man en dag upptäcker hur jäkla enkelt det är.
börja med att sätta spegeln så att du ser enkant med lite kontrast t ex ett ljust o ett mörkt fällt, ibland så är det enklare att se i ljusa fält för några o tvärt om för andra.
sedan är det viktigt att grundskärpan är inställd på både fokuscopet ochförstoringsapparaten.
Fokuscopet skabara användas för att finlira det sista. Om förstoringsapparaten ej är fokuserad någorlunda så går det aldrig att hitta ett korn.
Det enda som hjälper är att öva o öva till man en dag upptäcker hur jäkla enkelt det är.
börja med att sätta spegeln så att du ser enkant med lite kontrast t ex ett ljust o ett mörkt fällt, ibland så är det enklare att se i ljusa fält för några o tvärt om för andra.
sedan är det viktigt att grundskärpan är inställd på både fokuscopet ochförstoringsapparaten.
Fokuscopet skabara användas för att finlira det sista. Om förstoringsapparaten ej är fokuserad någorlunda så går det aldrig att hitta ett korn.
påhittat
Aktiv medlem
Testa med att öva på textraden längst ut på kanten av filmremsan.
OBS, focucera inte på perforeringshålen!
Är texten skarp så är bilden skarp.
Korn-skärpan framgår lite tydligare när man har hjälp av texten eller streck-koden.
Lättast att öva med 135 mm film i en 6x6 cm glas-mask.
Gundj, bra! -du har sammanfattat det perfekt!
Chatarina, -berätta hur det gick.
OBS, focucera inte på perforeringshålen!
Är texten skarp så är bilden skarp.
Korn-skärpan framgår lite tydligare när man har hjälp av texten eller streck-koden.
Lättast att öva med 135 mm film i en 6x6 cm glas-mask.
Gundj, bra! -du har sammanfattat det perfekt!
Chatarina, -berätta hur det gick.
Focuskop, vilket underligt namn. Akrioskop, med STOR reservation för stavningen, är det namnet jag lärde mig för 17 år sedan.
Men iaf, det är en vanesak. Står man tillräkligt länge i mörkrummet lär man sig att bli en supersnabb skärpeställare! Så gundj har rätt; öva, öva, öva.
Det absolut bästa, utan undantag, akriosop, eller focuskop, jag har använd är förutom ockularet helt i stål och har en väldigt vacker design. Ska kolla i labbet i morgon vad det heter.
Men iaf, det är en vanesak. Står man tillräkligt länge i mörkrummet lär man sig att bli en supersnabb skärpeställare! Så gundj har rätt; öva, öva, öva.
Det absolut bästa, utan undantag, akriosop, eller focuskop, jag har använd är förutom ockularet helt i stål och har en väldigt vacker design. Ska kolla i labbet i morgon vad det heter.
Fokuskop, akriskop och kornlupp har jag hört. Kärt barn har många namn.
Jag har jättesvårt att se kornet om jag inte ställer akriskopet (jo, jag säger också så) precis i mitten av bildfältet. Det skulle ju kunna ha något att göra med vinkeln på ljusstrålarna, att akriskopet precis som CCDer föredrar ljus som inte kommer i allt för stor vinkel? Vad vet jag, det funkar för mig i alla fall.
Jag har jättesvårt att se kornet om jag inte ställer akriskopet (jo, jag säger också så) precis i mitten av bildfältet. Det skulle ju kunna ha något att göra med vinkeln på ljusstrålarna, att akriskopet precis som CCDer föredrar ljus som inte kommer i allt för stor vinkel? Vad vet jag, det funkar för mig i alla fall.
J. Patric
Aktiv medlem
Svårast att fokussera är om man har lagt i ett fotopapper i avmaskningsramen för att kompensera för papperets tjocklek. Då torde ett akriskop vara av ovärderlig hjälp. Med enklare optik bör man också kolla så att skärpan bibehålls vid nedbländning eftersom fokusseringen kan skifta något då.
steinick
Aktiv medlem
Att man ska lägga ett fotopapper under akriskopet är för att få skarpa bilder är en seglivad myt. Antag att vi har ett 50 mm förstoringsobjektiv och 8 gångers förstoring. Då blir skärpedjupet 5,1 mm vid bländare 5,6, 10,4 mm vid bländare 8, 19,6 mm vid bländare 11, 41,5 mm vid bländare 16 osv. Ju högre förstoring, desto större skärpedjup. Detta fungerar precis som i kameran, fast omvänt (ljuset kommer ju bakifrån). Om vi antar att ett fotopapper är 0,3 mm tjockt så betyder det ingenting om vi ställer akriskopet på det eller direkt på avmaskningsramen.
Det är däremot väldigt viktigt att negativet är exakt i fokus, därför akriskopet. Jämför noggrannheten i filmens placering i kameran.
Det är däremot väldigt viktigt att negativet är exakt i fokus, därför akriskopet. Jämför noggrannheten i filmens placering i kameran.
cattha
Medlem
Många namn
Jo visst är det väl ett lustigt namn och visst har jag också hört även namnet akriskop, men som jimh sa - kärt barn har många namn. Och på vårt står det att det heter focuscop.
Jo det är nog sant som fler av er har sagt att det gäller att öva och åter öva. Använder man det bara en gång om året så lär man ju inte bli speciellt van
Ser fram mot att få reda på vad för märke ni har i ert labb på akriskopet.
Jo visst är det väl ett lustigt namn och visst har jag också hört även namnet akriskop, men som jimh sa - kärt barn har många namn. Och på vårt står det att det heter focuscop.
Jo det är nog sant som fler av er har sagt att det gäller att öva och åter öva. Använder man det bara en gång om året så lär man ju inte bli speciellt van
Ser fram mot att få reda på vad för märke ni har i ert labb på akriskopet.
J. Patric
Aktiv medlem
Jag har ett Paterson akriskop, som jag nästan aldrig använder. Jag brukar förlita mig på att se med egna ögon när det är som skarpast, fina detaljer eller filmens korn. Men när man använt softfilter är det svårt, och då kommer akriskopet ibland till användning, speciellt med finkorniga filmer då man inte heller kan se kornet att ställa in skärpan på utan hjälpmedel.
steinick
Aktiv medlem
Mitt akriskop heter Peak Enlarging focuser II (modellen heter numera 2020). Det har en stor spegel (53x27 mm) så man kan ställa det var man vill och ändå se kornen. Det enda akriskop som jag har provat som är bättre heter Peak 2000, det har ännu större spegel (och ännu större prislapp, tyvärr). Men ett akriskop är som en bra lupp, man behöver bara köpa ett, så det är värt att lägga ner en del pengar.
steinick
Aktiv medlem
Jag glömde skriva att Tekno Optik är generalagent för Peak. www.teknooptik.se