Annons

Focus vid makrofotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Cubalibre

Aktiv medlem
Jag har suttit och pillat en hel del med mitt nya Tamron 90mm makro idag, tillsammans med min Nikon D750.

Jag har kameran på ett stadigt stativ.

Jag har VC avstängt

Jag använder fjärrkontroll och mirror lock up.

Jag använder också Live View och manuell fokus.

Jag zoomar in på mitt objekt. Ställer in fokusen, och det ser knivskarpt ut på LCD displayen. Jag trycker en gång för att fälla upp spegeln.....väntar någon sekund och trycker igen, och fokusen är inte i närheten av den som visas på LCD displayen innan kortet är taget.

Någon som har erfarenhet av det här, och vet med sig om att det skall vara såhär, eller kan det vara något fel på min utrustning eller tillvägagångssätt?
 
Jag har suttit och pillat en hel del med mitt nya Tamron 90mm makro idag, tillsammans med min Nikon D750.

Jag har kameran på ett stadigt stativ.

Jag har VC avstängt

Jag använder fjärrkontroll och mirror lock up.

Jag använder också Live View och manuell fokus.

Jag zoomar in på mitt objekt. Ställer in fokusen, och det ser knivskarpt ut på LCD displayen. Jag trycker en gång för att fälla upp spegeln.....väntar någon sekund och trycker igen, och fokusen är inte i närheten av den som visas på LCD displayen innan kortet är taget.

Någon som har erfarenhet av det här, och vet med sig om att det skall vara såhär, eller kan det vara något fel på min utrustning eller tillvägagångssätt?
Låter verkligen konstigt. Det enda jag kan tänka på som möjlig felkälla är att du trots allt missat att stänga av autofokus på objektivet eller huset eller båda (vilket du säkert gjort) men ändå:)
Det går ju att fokusera manuellt genom att skruva på fokusringen trots att autofokus är påslaget. Om det är så kommer AF att fokusera om när avtryckaren trycks ner (om du har AF liggande på avtryckaren).
Annars är ju ditt beskrivna tillvägagångssätt precis så som man ska göra för att få bästa skärpa. Jag har säkert fel, men det är det enda jag kan komma på.
Dessutom är du säkert också medveten om att det är extremt kort skärpedjup, speciellt vid stor bländaröppning, vid denna typ av fotografering. Det kan ju ge intryck av oskärpa om objektet inte är plant.
Har själv detta objektiv (till bl a en D800) och vet att det verkligen är knivskarpt. Men man måste stänga av VC när kameran sitter på stativ annars "kryper" bilden runt och ger oskärpa pga VC-funktionen.
 
Det är inte det att bilderna blir väldigt oskarpa på något sätt. Dom är hyfsat skarpa sålänge man inte zoomar för mycket i bilderna. Men om jag t.e.x zoomar in på ett öga av ett småkryp och tittar på LCD displayen innan jag tar kortet, så är det som sagt knivskarpt.......när jag sedan zoomar lika mycket i den tagna bilden så är det helt suddigt.....och då pratar vi säkert 300%.....så det är väl kanske inte så konstigt? Men frågan är ju varför bilden är knivskarp på displayen innan kortet är taget :-/

Och nej....autofokus är avstängd, och zooma kan jag inte göra genom sökaren, så där har jag inget att jämföra med.
 
Intressant fråga, även om jag har tagit en 50000 makrobilder genom åren så var detta någon nytt. Om jag förstår dig rätt så använder du live-view och zoomar in och ställer in skärpan manuellt och sedan när du tittar på den färdiga bilden via displayen så är inte den så skarp i detaljerna.

Bilden som visas är väl någon inbäddad jpg bild även om man kör raw? Kan det vara så att den har sämre upplösning än den riktiga bilden?

Kan det vara så att du använder högre ISO och jpg bilden har brusreducering som tar ner skärpan?

En annan tanke, men det borde ju bli tvärs om är att live bilden visas med största bländaröppning, när man tar bilden så bländar objektivet ner till vald bländare, iaf om man ligger runt f/4-8 i vald bländare så borde man inte ha fått sämre skärpa, kanske om man valt typ f/22 så kanske
 
300%

Vilken bild är skarp i 300% på en datorskärm? Jag anser att jag tar skarpa bilder på småkryp...men i 300% är dom inte skarpa! Du får lägga upp en bild så vi ser vad du menar.
 
Jag har suttit och pillat en hel del med mitt nya Tamron 90mm makro idag, tillsammans med min Nikon D750.
Jag zoomar ......
trycker en gång för att fälla upp spegeln.....
väntar någon sekund och trycker igen

Förstår inte just detta som du beskrev. Så här funkar för mig vid manuell focusering

- trycker in knappen för att visa Liveview
- delförstorar och ställer in skärpan manuellt
- trycker av / tar bilden med fjärrutlösaren i ett och samma moment?

Undrar om inställningen mellan M och AF som finns på kameran kan spöka? För mig gör den inte det i alla fall. Har det alltid i AF-läge och ändrar bara på objektivet.

Tillägg
Använder själv i 90% av fallen autofocus endera med optisk sökare eller Liveview. Inställd på spotmätning och i läget Liveview kan focuspunkten även ställas var som helst i bilden. Viktigt att välja inställningen AF-C så att focusering fortsätter ske även då avtryckaren är halvvägs intryckt med fjärrutlösaren

Eftersom skärpedjupet kan vara så extremt tunt så använder jag "alltid" en extern blixt som komplement. Den fryser alla rörelser under kamerans synk och exponeringstid med sina ung 1/20000 sek.
 
Senast ändrad:
.......när jag sedan zoomar lika mycket i den tagna bilden så är det helt suddigt.....och då pratar vi säkert 300%.....så det är väl kanske inte så konstigt? .....................
Där har du naturligtvis problemet:). Betraktar du bilden i 300% på bildskärmen blir det med "automatik" oskarpt. Redan vid 100% "ser" det oskarpt ut med en högupplöst pixelstinn sensor. (Pixelpeeping borde förbjudas i lag:)
 
Tryck in 'blända-ner'-knappen medan du tittar i LiveView så ser du hur mycket skärpa du kommer att tappa pga diffraktion när du trycker av. Med mindre bländare än f/16 går det snabbt utför..
Focus stacking löser skärpedjupsproblematiken förutsatt förstås att man fotar ett motiv som sitter stilla :)
/erik
 
Där har du naturligtvis problemet:). Betraktar du bilden i 300% på bildskärmen blir det med "automatik" oskarpt. Redan vid 100% "ser" det oskarpt ut med en högupplöst pixelstinn sensor. (Pixelpeeping borde förbjudas i lag:)
ö

Nja, jag är inte säker på att det är problemet eftersom TS zoomar in lika mycket före bilden är tagen som efter, så det är något i visningsbilden som gör att man tappar skärpa. Men det kan ju vara att en livebild bär mer information än en jpgbild
 
Där har du naturligtvis problemet:). Betraktar du bilden i 300% på bildskärmen blir det med "automatik" oskarpt. Redan vid 100% "ser" det oskarpt ut med en högupplöst pixelstinn sensor. (Pixelpeeping borde förbjudas i lag:)

Haha jo jag vet....och det är inte det som är konstigt. Det konstiga är att då jag zoomar till 300% i Live View innan jag tar bilden så är den knivskarp.....och jag vet inte om det är just 300%, men jag zoomar lika mycket innan som efter bilden är tagen.....och då är det stor skillnad på skärpan.


Här är en stackad bild jag gjorde igår. Inget speciellt med den....men ett exempel på vad det blir för skärpa......och den är väl helt okej tror jag?

Zoomar man dock in i denna bilden så att man bara har huvudet i bilden så är det ju riktigt suddigt. Men zoomar jag in i Live View så att jag bara har huvudet i bilden så är det knivskarpt......men det kanske är så det funkar? Känns lite tråkigt bara när man sitter och zommar in.....ställer in skärpan och allt ser bra ut......och så blir den tagna bilden inte ens i närheten...

http://imgur.com/rAGxZqR
 
Var tvungen att testa själv. Använder D7100 och Tamron 90. Fotograferade med LED ljus och 1/1000 bländare f/3.8 tog på frihand

Zoomande in Astrid Lindgrens öga i live view från en 30-35cm så att ögat fyllde ut displayen, jag kunde inte se någon skillnad på det jag såg innan på displayen och det inzoomade tagna kortet på ögat
 
Jag tror jag har "löst" problemet.

När jag testade detta som mest igår kväll så hade jag inget minneskort i. Och idag när jag testar med minneskort så ser jag ingen större skillnad om någon......och det verkar som att då jag tar ut minneskortet och testar så blir bilderna suddigare.....eller så inbillar jag mig bara...haha.

Men det kan ju vara så att bilderna som laddas upp i bufferten inte håller samma kvalitet som då det sparas på minneskortet...
 
Du skriver ju "stadigt stativ" så då är den saken ur vägen. Inget huvud som vandrar/flyttar sig. Hur är det med slutartiden? Tänkte annars som tidigare på att AF är på & då mäter om avståndet när du aktiverar avtrycket.
 
Jag tror jag har "löst" problemet.

När jag testade detta som mest igår kväll så hade jag inget minneskort i. Och idag när jag testar med minneskort så ser jag ingen större skillnad om någon......och det verkar som att då jag tar ut minneskortet och testar så blir bilderna suddigare.....eller så inbillar jag mig bara...haha.

Men det kan ju vara så att bilderna som laddas upp i bufferten inte håller samma kvalitet som då det sparas på minneskortet...

Kul att du ändå berättade
 
Jag tror jag har "löst" problemet.

När jag testade detta som mest igår kväll så hade jag inget minneskort i. Och idag när jag testar med minneskort så ser jag ingen större skillnad om någon......och det verkar som att då jag tar ut minneskortet och testar så blir bilderna suddigare.....eller så inbillar jag mig bara...haha.

Men det kan ju vara så att bilderna som laddas upp i bufferten inte håller samma kvalitet som då det sparas på minneskortet...
Aha - och jag som trodde du satt och granskade bilderna i 300% på din datorskärm:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.