Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Focus skiva

Produkter
(logga in för att koppla)

Speleman51

Medlem
Hej alla ni därute!
Jag har en 40D som fungerar utmärkt, men nackdelen är att när man vill focusera manuellt så har man inget microprisma eller snittbild. Därför köpte jag en annan focusskiva med snittbild och microprisma, då uppstog problemet: exponeringsmätningen fungerar inte. Jag måste minst underexponera 2 bländarsteg och bilden är fortfarande överexp. Kan man ställa om nåt i menyerna så man får till det någotsonär eller???????

Sida 162 i den svenska manualen kan du läsa hur du ändrar inställningar för att få rätt ljusmätning med rätt fokusskiva. C.Fn IV -5

Canon tillhandahåller ingen egen mattskiva med snittbild till 40D, därför finns dessvärre inte heller någon inställning att justera detta, men du kan prova mellan de två andra inställningarna och se om någon fungerar bättre.

Med vald EF-S så borde du få ungefär ett steg fel istället för två steg - helt stämmer det inte, men blir lite bättre iaf (gjorde det för mig iaf när jag körde med en Kaezeye skiva förr). Visst är snittbild trevligt, men testa ananars supermatta EF-S skivan, den fungerar riktigt bra och går även att använda på f/4 optik även om den trivs bättre på f/2.8 eller mer och som bonus fungerar ljusmätaren som det var tänkt också!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar