ANNONS
Annons

Focus punkter vid landskapsfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

78D40

Aktiv medlem
Vilka inställningar använder ni när ni fotar landskap? Är det bäst att köra med en focus punkt?

Du skall lägga skärpan i bilden så att den fördelar sig över motivet så som du tänkt. Hur du gör detta är upp till din egen smak och preferens. Det finns många sätt, en fokuspunkt i mitten och fokus recompose är ett. Jobbar du med stativ kanske du föredrar att välja en annan fokuspunkt i stället för central och fokus recompose.

Andra inställningar som är bra vid landskapsfoto är ju förstås att sätta exponeringen så att motivets hela dynamik täcks in, då, har du sedan ett bra material för efterredigeringen. Hur du ställer in exponeringen är likaså en smaksak. Många föredrar M eller Av-läget (att använda Av-läget förutsätter förstås att man vet vad man håller på med för att ha kontroll). RAW är bra, då fångar du mer dynamik än med JPG och har mer att jobba med.

Använd också en bländare som ger dig lämpligt skärpedjup för just det du vill skapa, efter tycke och smak. Tänk på att en liten bländare som tex 16 eller 22 (vilka ofta förespråkas vid landskapsfoto) ger viss oskärpa i form av diffraktion. Den bländare du väljer blir en kompromiss mellan skärpedjup och diffraktion, så vida du inte väljer att fokusstacka motivet, då får du skarpt rakt igenom motivet.

Fredrik gav många bra råd. Jag har min fokuspunkt i mitten som standard, men om jag ska fota en bild med ett stort föremål i förgrunden så brukar jag ta 2 exponeringar och flytta runt fokuspunkten från botten till topp. För annars så blir förgrunden suddig om du tex har en sten på nära avstånd.

Att använda flera fokuspunkter ser jag mest en poäng med när man försöker följa rörliga motiv, och möjligen när man ska fokusera på stillastående sådana i dåligt ljus och med svag kontrast.
Annars finns det ingen anledning. Landskap springer ingenstans, så man har all tid i världen på sig att fundera ut hur man ska ha skärpan fördelad när väl ljuset är det rätta.

Vilka inställningar använder ni när ni fotar landskap? Är det bäst att köra med en focus punkt?

Börja med att fokusera en med punkt, kolla sedan på en tagen bild, alternativt zooma i live-view, för att se att du har skärpedjupet där du önskar. Stäng av autofokus helt när du hittat rätt och ska ta de "riktiga" bilderna,

En fokuspunkt, fler än så behöver du inte använda dig av vid landskapsfoto. Nu vet jag inte vad du har för kamerahus, men om det är möjligt på din kamera kan det vara idé att gå in i menyn och ändra så att fokuseringen endast sköts med af-on knappen (och alltså inte alls med avtryckar-knappen). Det gör att man bara behöver ställa in fokus en gång för motivet..därefter kan man ta så många bilder man vill utan att behöva tänka på att sätta fokus mellan varje exponering.

Ett annat alternativ är att använda sig av manuell fokusering. Jag gör ofta det ihop med kamerans Live View-funktion. När man är inne i Live View kan man zooma in på stället där man vill att fokus ska ligga, justerar sedan fokusen manuellt till det blir skarpt och tar slutligen sin bild. Även i detta fall behöver man inte fokusera om mellan varje bild.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar