Annons

Fn-knappen på Nikon D7100

Produkter
(logga in för att koppla)

urbank

Medlem
Håller på att läsa manualen till min nyinköpta Nikon D7100. När jag kommer till en funktion som verkar mycket enkel att förstå, nämligen att tilldela Fn knappen olika funktioner tar det tvärstopp.

Jag citerar ur manualen, s 253:

"Välj vilken funktion Fn-knappen ska ha, antingen ensam (Tryck) eller när den används tillsammans med kommandorattarna (Tryck + kommandorattar)

Min fråga är: Vad betyder Tyck + kommandorattar. Jag har försökt att prova mig fram, men inget hjälper.

Det här tycker jag var en ganska otydligt och kryptiskt i manualen. Kan någon hjälpa mig som vet vad jag ska "trycka" på för knappar.
 
Det beror på vilken funktion du lägger på knappen

Väljer du en funktion som bara kan ha två värden (av/på) så räcker det med en knapptryckning för att ändra värdet. Väljer du en funktion som kan ha fler än två värden så används knappen för att aktivera inställningen (hålles intryckt) och kommandoratten för att ändra.
 
Det beror på vilken funktion du lägger på knappen

Väljer du en funktion som bara kan ha två värden (av/på) så räcker det med en knapptryckning för att ändra värdet. Väljer du en funktion som kan ha fler än två värden så används knappen för att aktivera inställningen (hålles intryckt) och kommandoratten för att ändra.


Du skriver att det räcker med en knapptryckning för att ändra värdet. Men vilken/a knappar ska jag trycka på? Om jag t ex ska få in spotmätningen på Fn-knappen. Var trycker jag? Det funkar inte.
 
Du har spotmätning så länge du håller in knappen. När du släpper fn knappen återgår kameran till mätmetoden som är förinställd.
 
Håller på att läsa manualen till min nyinköpta Nikon D7100. När jag kommer till en funktion som verkar mycket enkel att förstå, nämligen att tilldela Fn knappen olika funktioner tar det tvärstopp.

Jag citerar ur manualen, s 253:

"Välj vilken funktion Fn-knappen ska ha, antingen ensam (Tryck) eller när den används tillsammans med kommandorattarna (Tryck + kommandorattar)

Min fråga är: Vad betyder Tyck + kommandorattar. Jag har försökt att prova mig fram, men inget hjälper.

Det här tycker jag var en ganska otydligt och kryptiskt i manualen. Kan någon hjälpa mig som vet vad jag ska "trycka" på för knappar.

"Tryck" är det som händer när du trycker in Fn-knappen, t.ex. sätter på eller stänger av vattenpasset i sökaren.

"Tryck + kommandoratt" är det som händer när du vrider på kommandoratten (tror att det bara är den bakre som påverkas, men jag är inte säker) samtidigt som du håller in Fn-knappen, t.ex. växla mellan olika vitbalansinställningar.

Man kan inte tilldela funktioner till både "Tryck" och "Tryck + kommandoratt", bara en av dem.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.